Raul Sarandi: IRLi ettepanekud linnaeelarvesse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Raul Sarandi.
Raul Sarandi. Foto: Urmas Luik

Majandus langeb ja iga järgmine rahandusministeeriumist või Eesti Pangast tulev prognoos on hullem kui eelmine. Erakonnad vaidlevad riigieelarve kärbete üle, kõneisikud ja arvamusliidrid põhjendavad ühe või teise muutuse vajadust: riigivalitsemine vajab kokkuhoidu, sotsiaaltoetused ülevaatamist, haridussüsteem ja omavalitsemine reformimist – need teemad on muutunud igapäevasteks.

Ka Pärnu linn peaks 2009. aasta eelarve koostama ääretult konservatiivse ja defitsiidita. IRLi fraktsioon Pärnu linnavolikogus esitas viis põhimõttelist ettepanekut.



Lõpp laenamisele


16 miljonit lisaks! Just nii on kirjas volikogule esitatud eelnõus. Kas tõesti valitseb mentaliteet, et kui trumm läks, mingu ka pulgad?



Ülepaisutatud eelarvemaht ja raamatupidamislikult varjatud Pärnu Koolide Sihtasutuse laen loovad võimaluse veel täiendava 16 miljoni juurdelaenamiseks. Linnapea Mart Viisitamme põhjendus, et see on euroraha kaasamiseks, ei ole tõsiseltvõetav, sest sellise mahuga ja reaalseid europrojekte 2009. aastaks planeeritud ei ole.



Väide, et see laen läheb investeeringuteks, on täpselt samaväärne väitega, et seda laenu on vaja pensionäridele 500 krooni maksmiseks või linnapea isiku mainekujunduskulude suurendamiseks. Laenudel ei ole nime, on aga intress ja tagasimakse kuupäev.



IRLi esimene ettepanek linnaeelarve eelnõusse on keelata linnavalitsusel täiendava laenu võtmine.



Tulu linna ettevõtetest


IRLi volinikud on aasta jooksul teinud mitu ettepanekut linna ettevõtete rentaabluse suurendamiseks.



Soovisime, et nõukogudesse nimetatud volinikelt saaks volikogu istungitel aru pärida. Esitasime ettepaneku ettevõtete ühendamiseks, kuid alati oleme saanud võimuliidult vastuse, et praegune toimimine on parim ja kasumlikem: ettevõtete nõukogudesse nimetatud kommunaalpoliitikud on pädevad ja võimuvolinike hulgast otsustuskorras nimetatud juhid parimad.



Kui nii, olgu see kasulik ka linnakodanikele (omanikele). Kasumlikust ettevõttest võib teenitud tulu välja võtta ja linnaeelarve tulupoolele vastavad arvväärtused kirjutada.



IRLi teine ettepanek eelarvesse on lisada tulupoolele 8 miljoni krooni ulatuses omanikutulu (5 miljonit Estoniast ja 3 miljonit Sõprusest).



Kokkuhoid


Raske aeg vajab valitsemiskulude jõulist kokkuhoidu. Vähendada annab personali hulka, vähendada saab lisatasusid, vähendada saab mainekujunduskulusid jne.



Kokkuhoiutahe võiks saada alguse linnapea isiklikust initsiatiivist – loobuda tuleks 20protsendilisest esindustasust. Palgatõusu külmutamine ei ole piisav viis säästmiseks, sest sellele vaatamata säilitab Pärnu linnapea palgaliidri positsiooni Eesti teiste linnapeade hulgas.



IRLi kolmas ettepanek on vähendada kuue miljoni ulatuses valitsemiskulusid.



Hinnatõus on pidurdumas


“Viisitamme viissada” on see, mille järgmisel aastal vahele võib jätta. Riiklikud pensionid tõusevad vastavalt kehtivale seadusele, hinnatõus on peatumas ja Pärnu linnal ei ole raha.



Laenuraha jaotamine selliseks populismiks on aga lausa kuritegelik. Usun, et just pensionärid on need, kes mõistavad karmi kokkuhoiu vajadust. Järgnev aasta saab olema väga raske tootvates ettevõtetes töötajatele, ehitajatele, auto- ja bussijuhtidele, seega väga paljudele töötegijatele. Pärnu pensionäride olukord 2009. aastal nii karmilt ei halvene.



IRLi neljas ettepanek on 2009. aastal mitte maksta pensionäridele 500kroonist hinnatõusukompensatsiooni.



Lisaeelarve esitamine on kohustuslik


Viisitamme valitsuse esitatud eelarve sisaldab veel küsitavusi. Näiteks ülepaisutatud varade müügi ootus, kõrge tulumaksuosa laekumise eeldus, valdadelt loodetav huviringiraha ja muud sellised kõrge riskiga tuluootused. Seega on igati mõistlik kohustada täitevvõimu alalaekumisest tulevaid kärpeid volinikega kooskõlastama. Arvestades sügisel toimuvaid kohalike omavalitsuste valimisi, oleks ohtlik jätta populistidest linnavalitsejatele võimalus korrata 2007. aasta 120miljonilist defitsiiti (loe: maksmata jäänud arveid).



IRLi viies parandus: eelarve otsusele tuleb lisada linnavalitsusele antav kohustus esitada volikogule negatiivse lisaeelarve eelnõu, kui arvestuslikud tululaekumised hakkavad loodetavatele selgelt alla jääma.



Esitatud parandusettepanekud on põhimõttelist laadi ja tulenevad meie maailmavaatelistest seisukohtadest. Oleme veendunud, et just rasked ajad võimaldaksid teha linnajuhtimises põhimõttelisi muudatusi, seda nii halduskorralduses kui linna äriühingutes ja sihtasutustes.



Kokkuhoid peab olema süsteemne ja sihikindel, ilus vabandamine, häma ning kõige ja kõigi teiste süüdistamisega august välja ei saa.

Tagasi üles