Aga näidete juurde, mis ilmestavad, et riigikogu ei kasuta endale põhiseadusega antud funktsiooni olla tähtsate asjade otsustaja, vaid delegeerib otsustamise valitsusele. Siinjuures, kui valitsus ei tegutse, ei võta riigikogu midagi ette.
Nii on see tehnovõrkude ja -rajatiste talumistasudega. 2010. aasta suvel tegin riigikogule ettepaneku, milles ütlesin, et kehtivad tasud nendele inimestele, kes taluvad oma maal suuri tehnovõrke, on põhiseadusvastaselt madalad. Riigikogu eelmine koosseis nõustus minuga, et põhiseadusvastane olukord eksisteerib.
Kas midagi on selles valdkonnas muutunud? Kas riigikogus on toimunud debatte, milline peaks talumistasude regulatsioon olema? Ei ole. Debatte peavad parlamendi asemel ajaleheveergudel hoopis kannatavad maaomanikud ja justiitsministeerium.
Tehnovõrkude ja -rajatiste naeruväärselt madal talumistasu puudutab paljusid maaomanikke. Minu ettepanekust on möödas aasta. Praeguseks ei ole riigikogu ise valmistanud ette eelnõu, mis kõrvaldaks põhiseadusvastase olukorra, ega ole ta nõudnud seda valitsuselt. Minu hinnangul on aasta küllalt pikk aeg, et keeruline õiguslik probleem saaks lahendatud, ja on vale, et parlament aktsepteerib põhiseadusvastase olukorra püsimist. Ma ei ole siiani läinud selle teemaga riigikohtusse, sest tõesti uskusin, et parlament mõistab olukorra tõsidust ja lahendab probleemi.
Teine näide. 2009. aastal esitasin riigikogule ettekande sõltuvushäiretega laste rehabilitatsiooniteenuse probleemist. Riigikogu komisjonid nõustusid ettekandega ja tegid täitevvõimule ülesandeks asjakohane regulatsioon välja töötada. Seda töötatakse välja siiamaani. Mida on riigikogu komisjonide kaudu teinud, et see probleem saaks lahendatud ja ühtlasi seadusandja tahe täidetud?