Uuringu tulemus on see, et raudteeprojekt on teatud tingimustel teostatav. Seda positiivset tulemust peaksime maksimaalselt ära kasutama, et suunduda järgmisesse etappi.
Kuidas pääseb Leedu-Poola piirile?
Kõige lihtsam on rääkida inimese vaatevinklist: Tallinnast Leedu-Poola piirile nelja tunniga. Millised on need eeldused, et asi saaks teoks?
Kõige tähtsam on Eesti poolelt vaadatuna meie enda usk, et see projekt on teostatav. Et kujutame ette, millised võimalused annab selline taristu nii Eesti majandusele kui kogu ühiskonnale. Esimene üleskutse oleks hakata süstima eneseusku, et Rail Balticut on vaja.
Asi pole majandusministris, Siim Kallases ega kelleski kolmandas-neljandas, vaid selles, et ühiskond oleks veendunud sellise väga kalli investeeringu vajalikkuses. See on garant, et järgmise kümne aastaga muuta projekt reaalseks. Eesti initsiatiivita seda ei tule, kuna oleme Rail Balticu viimane ots, viimane niit. See on esimene eeldus.
Teine eeldus on koostöö Läti ja Leeduga, mis tähendab nende avalikkuse, ühiskonna arusaamist, et see raudteeühendus on nüüdisaegses maailmas vajalik.
Need on selle projekti teostamise kõige keerulisemad tahud. Olgem ausad, vaidlus Rail Balticu vajalikkuse üle on olnud linnulennuline, pole mõeldud, miks seda tarvis on.
Ühtegi transpordiinvesteeringut pole võimalik teha nii, et anname ainult inimestele tööd. Rahapaigutusel peab olema selge tasuvus, majanduslik otstarbekus, mõte.
Siit tuleb kolmas eeldus. Kaubamaht raudteel Tallinnast Leedu-Poole piirile peaks olema aastas 13 miljonit tonni. See kogus ei pea lähtuma ainult Eestist, vaid ka Soomest ja Loode-Venemaalt. Eesti praegusest ekspordist selleks mahuks ei piisa.