Jaekett vastutab vaid enda toodete pakendamise eest

Laura Vadam
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
15eurosest ostukorvist eemaldati 17 pakenditükki, millest 13 moodustas kile või plastik.
15eurosest ostukorvist eemaldati 17 pakenditükki, millest 13 moodustas kile või plastik. Foto: Mailiis Ollino

Suurbritannias alustas tänavu liikumist ettevõtmine “Plastirünnak” (Plastic attack), mille eesmärk on näidata kaubanduskettidele, kui paljud kliendid plasti kasutamist vähendada soovivad. Aktsiooni käigus eemaldavad inimesed pärast ostu sooritamist toodetelt ümbrise ja tagastavad kiled-karbid seejärel poodi.

Pärnu Postimees uuris, kui mitmesse tarbetusse kihti poelettidel müüdav toit on mähitud. Reporter ostis kauplusest 15 euro väärtuses toidu­kraami ja eemaldas kõik mittesöödavad osad. Kokku võeti toodete küljest 17 tehistükki, millest 13 moodustas kile või plast.

Vaid 40 protsenti plastist jõuab tagasi ringlusse.

Rimi Eesti Food ASi kommunikatsioonijuht Katrin Bats selgitab, et jaekett on siiski edasimüüja. “Oma toodetele keskkonnasäästlike lahenduste otsimine on meil tähelepanu all. Edasimüüjana ei saa me aga toote pakendi suhtes väga palju kaasa rääkida,” põhjendas Bats. Tema sõnutsi on kliendid aina teadli­kumad ja jäätmekäitlusest huvitatud. “Küllap hakkab see suhtumine mõjutama nii tootjaid kui ülejäänud jae­kette,” usub ta.

Kilekotte katses ei kasutatud ja kommunikatsioonijuhi sõnutsi on nende müük aastatega langenud. Selle asemel kasutatakse enam paber- ja ­korduvkasutatavaid riidest ostukotte.

“Paraku tuleb selle nimel veel tööd teha, sest kõige rohkem ostetakse endiselt kilekotte,” tõdes Bats.

Sama kinnitab Maxima Eesti OÜ meediajuht Marit Liik, kelle andmetel on õhukeste kilekottide kasutamine langenud 24 protsenti ja suuremate kilest ostukottide tarbimine ligemale kümme protsenti. Poeketi kaubandus­direktori ja tegevjuhi asetäitja Marko Põdra arvates on kile kasutamine vähenenud tänu sellele, et pood ei võimalda enam tasuta kotte võtta.

“Tuleb välja, et kui neid kotte tasuta saada ei ole, pole neid vajagi,” nentis Põder, kelle sõnutsi võetakse peagi kasutusele tasulised paberkotid.

Järgmise aasta 1. jaanuarist keelab pakendiseadus plastkandekottide tarbijatele tasuta jagamise.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles