Noor kinomees Kaur Kokk jutustab müstilise ajaloofilmiga “Põrgu Jaan” loo sellest, milline nägi Eesti välja pärast põhja- või mõnd teist järjekordset sõda. Pärisorjade ja moonakate hütte nimetatakse ilmselt just seepärast taludeks, et anda sõnumile üle aja ja ruumi ulatuv mõõde.
Tellijale
“Põrgu Jaan” – tasku Tarkovski tungalteraga
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sõdade-katkude järel on alati inimesed kadunud, viimsed allesjäänud rusutud, mõisad-hurtsikud võrdselt rusustunud. Apaatselt kohmerdavate inimjäänuste räpaste räbalate tunne tuleb ekraanilt saali. Kuninglik-siniste varjundite vilksatamine rõhutab üldist musta-valget-halli pilti. Moodustub kaeblik “EW 100” trikoloor paganlike tulede raamis.