Ruttu katki läinud asja ei pea ära viskama

Riina Martinson
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mänguasjariiul.
Mänguasjariiul. Foto: Urmas Luik

Tihti juhtub, et ostame mõne kauba ja õige pea läheb see rikki või avastame mõne puuduse ja viskame asja minema. Tegelikult oleks tarbijal õigus puudusega kauba kohta kahe aasta jooksul müüjale pretensioon esitada.

Tõepoolest, nii on. Ostetud jalatsite, mööbli, kodumasinate, jalgratta või mis tahes muu kaubaga, mis läheb katki või ei vasta lepingutingimustele, võib kahe aasta kestel poodi tagasi minna ja müüjale kaebuse esitada.

Puuduse tekkimise põhjuste tõendamise kohustus esimesel kuuel kuul pärast ostu sooritamist on müüjal ja pärast poole aasta möödumist lepivad müüja ning tarbija tõendamise suhtes omavahel kokku.

Küsimustele, milliste probleemidega tasub poodi tagasi minna ja kuidas asju ajada, vastas tarbijakaitseameti pressiesindaja Kadri Kauksi.

Kui kaupmees on andnud tootele pooleaastase garantii, kas siis pretensiooni võib esitada ikka kaks aastat?

Nii see on. Garantii pikkus ei mõjuta kuidagi seadusest tulenevat kaheaastast pretensiooni esitamise õigust.

Paljud asjad pole just kõrge kvaliteediga ja me ei eeldagi, et need pikalt kestavad. Kui lähevad katki, viskame ära. Aga tegelikult oleks õigus pretensioon esitada.

Loomulikult saab pretensiooni esitada iga tööstuskauba ja teenuse kvaliteedi kohta. Keegi ei osta kaupa teadmisega, et selle kasutamisaeg on paar nädalat. Kui kaup selle ajaga kiiresti kulub, läheb katki või muutub kõlbmatuks, saab tarbija igal juhul pöörduda kaupleja poole. Samal ajal tuleb esmalt mõelda, kas toodet on ikka nõuetekohaselt kasutatud.

Kui pluus kaotab paari pesukorraga vormi ja muutub topiliseks, kas see annab põhjust kaebuse esitamiseks?

Kui tarbija on pluusi pesnud vastavalt hooldusjuhisele ning toode kaotab vormi ja igasuguse näo, on loomulikult alust pöörduda kaupleja poole. Sageli on selliste juhtumite taga hoopis see, et tarbija on lõiganud tootelt hooldusinfot sisaldava sildi ja pesnud seda oma äranägemise järgi. Sellisel juhul ei lasu kauplejal ega tootjal süüd ja pretensiooni esitamiseks alust pole.

Kas juhul, kui toode tekitab allergiat või kreem ei vähenda müügilubadusest hoolimata kahe kuuga kortse silmanähtavalt, saab samuti pretensiooni esitada?

Paljulubavatesse reklaamidesse tuleks igal juhul suhtuda skeptiliselt. Kortsud ja nende kadumine sõltuvad ennekõike toote kasutajast ja tema naha olukorrast. Ei saa eeldada, et see, mis sobib sõbrannale, sobib teilegi.

Allergia vältimiseks tasub enne kreemi soetamist lugeda selle koostisosade kohta. Siinkohal oleks kasuks muidugi see, kui tarbija teab, milline koostisosa on talle võimalik allergeen. Kreemi sobivuses veendumiseks tasub küsida müüjalt tester, et paaripäevase kasutamise käigus vaadata, kuidas toode sobib.

Mitu korda peab asi remondis käima, enne kui poel tekib kohustus see uue vastu vahetada? Levinud teadmine on, et alles siis, kui ese läheb garantiiajal kolmandat korda samal põhjusel katki, peab müüja selle välja vahetama.

See levinud arusaam ei ole tõene ja ühest vastust anda ei saa. Kõik oleneb konkreetsetest asjaoludest. Lihtsamate asjade puhul (jalatsid, väikesed kodumasinad) on teist korda tootmisdefekti ilmnemine juba küllaldane alus lepingust taganeda.

Kuid auto puhul on lood teised, näiteks kui esimest korda parandas tootja numbritule pistikut ja teist korda läks katki esitulede pesur, on selliste defektide ilmnemisel, võrreldes asja väärtusega, ilmselgelt ebamõistlik hakata rääkima põhjendamatustest ebamugavustest ja müügilepingust taganeda.

Millisel juhul võib toote eest raha tagasi küsida?

Kui asi ei vasta lepingutingimustele ja seda ei ole võimalik vastavusse viia, näiteks kui telefoni manuaalis on kirjas mõni funktsioon, mida sel telefonil pole. Lepingutingimustele mittevastavuseks loetakse ka eestikeelse kasutusjuhendi puudumine ja võlaõigusseaduse 223. paragrahvis loetletud juhud.

Kuidas nõuet esitada ja kuidas müüja peab vastama?

Esmalt tuleb pretensioon esitada müüjale. Pretensioonis peab kirjas olema probleemi olemus ja tarbija oodatav võimalik lahend. Ettevõttel on avaldusele vastamiseks aega 15 kalendripäeva.

Kui selle ajaga vastust ei tule või see tarbijat ei rahulda, saab pöörduda tarbijakaitseameti poole.

Selleks tuleb samuti kirjutada avaldus ja lisada kõik asjakohased dokumendid: ostu tõendav dokument, avaldus kauplusele ja poe vastus.

Kas teenuste suhtes võib samuti pretensioone esitada? Näiteks kui soeng ei meeldi või pesumasin ei hakka pärast remonti tööle.

Jah, kaheaastane pretensiooni esitamise õigus kehtib ka teenuste suhtes. Soengu sobimatus on muidugi üsna keeruline teema, kuna tagantjärele on raske tõestada, millist soengut tarbija tahtis. Kui soeng või muu iluteenus ei sobi, tuleb sellest töötegijat kohe teavitada ja kui üheskoos lahendust ei leita, pöörduda ettevõtte juhataja poole.

Juuksuri juurde minnes tasub anda endale aru, et ajakirjas olevat juuksevärvi ei pruugi tarbija üks ühele saavutada, sest kõik sõltub tema juuste olukorrast ja eelnevast värvist.

Kui tellin kauba interneti vahendusel Saksamaalt või Hiinast või ostan Soomest ja sel tekib viga, kas ja kuidas saab sel juhul pretensiooni esitada?

Pretensiooni saab esitada Euroopa Liidu riikidest ostetud kauba kohta tarbijakaitseameti juures tegutsevale ELi tarbija nõustamiskeskusele. Hiinast, USAst ja muudest ELi-välistest riikidest ostetud toodete puhul saab tarbija loomulikult pöörduda müüja poole, kuid kui lahendit ei saavutata, ei saa tarbijakaitseamet ega ELi tarbija nõustamiskeskus enam aidata.

Kas on nii, et kui kaup ei rahulda, tohib 14 päeva jooksul selle tagastada ja kaebust esitama ei pea?

See on väga iganenud ja kehtetu arusaam. 14päevane taganemisõigus kehtib ainult sidevahendi teel ostetud toodete puhul. Tavakauplusest ostetud toodete suhtes sellist asja seaduse järgi kehtestatud pole.

Küll on mõni pood vastutulelik ja nõus kauba ringi vahetama. See aga peab olema kirjas kas ostutšekil või müügikohas.

Kindlasti tasub enne ostu uurida, kas ja kuidas saab seda ümber vahetada või tagastada.

Rõhutan veel kord, et kauplejad ei ole kohustatud võtma ega ostma tagasi toodet, millel ei ole ühtegi puudust!

Kas kasutatud asjade puhul kehtib samuti kaheaastane pretensiooni esitamise õigus?

Ikka kehtib, kuid siin tuleb lähtuda mõistlikkuse põhimõttest: kui toodet on kasutatud, pole see enam uus. See omakorda tähendab üldjuhul kiiremat kulumist.

 

Pretensiooni esitamine

Kui ostetud kaubal ilmnevad vead, tuleb tarbijal minna kauplusesse, selgitada müüjale probleemi ja esitada oma soovitav lahend.

Vastavalt võlaõigusseadusele on puudusega kauba korral tarbijal õigus:
* nõuda esmalt asja tasuta parandamist või selle asendamist uue kaubaga;
* nõuda ostuhinna alandamist või lepingu tühistamist, kui:
1) müüjal ei ole võimalik kaupa parandada või asendada või
2) parandamine või asendamine ebaõnnestub või
3) müüja ei ole kauba puudust mõistliku aja jooksul kõrvaldanud.

Et kõiki ostetud kaubaga seotud probleeme oleks lihtsam lahendada, säilitage kindlasti ostudokumendid (ostutšekk, -leping), mis tõendavad, et olete ostu sooritanud just sellest poest või teenindusettevõttest nimelt sel kuupäeval.

Ilma müüki tõendava dokumendita võib müüja probleemi lahendamata jätta.

Allikas: tarbijakaitseamet

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles