Uuest kuust lihtsustub surnu lähedaste asjaajamine

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
“Niigi raskel ajal on inimesele oluline, et asjaajamist ja käimisi oleks vähe,” sõnas siseministeeriumi rahvastiku toimingute osakonna juhataja Enel Pungas.
“Niigi raskel ajal on inimesele oluline, et asjaajamist ja käimisi oleks vähe,” sõnas siseministeeriumi rahvastiku toimingute osakonna juhataja Enel Pungas. Foto: Arvo Meeks

Juulist pole lahkunu lähedasel enam tarvidust surma registreerimiseks pöörduda kohaliku omavalitsuse perekonnaseisuametniku poole, sest surmatõendi väljastab tervishoiuteenuse osutaja.

“Seni pidi inimene lähedase surma korral matuse-, pärimis- ja muu vajaliku tegevusega alustamiseks pöörduma esmalt tervishoiuteenuse osutaja poole ja siis kohalikku omavalitsusse, kus registreeriti surm ja anti surmatõend. Juulist saab esmase surmatõendi tervishoiuteenuse osutajalt ja kohalikku omavalitsusse ei pea minema,” selgitas siseministeeriumi rahvastiku toimingute osakonna juhataja Enel Pungas. “Niigi raskel ajal on inimesele oluline, et asjaajamist ja käimisi oleks vähe.”

Elektroonilise andmevahetuse käivitamisega jõuavad surmaga seotud andmed kiirelt rahvastikuregistrisse ja surma põhjuste registrisse. Sellega väheneb lahkunu lähedaste ajakulu, samuti välditakse olukordi, kus lähedased peavad andma riigile tagasi surnule väljamakstud toetusi või pensioni.

Arenduse tulemusel muutub surma põhjuste register elektroonseks ja paraneb selle andmete kvaliteet. “Kaovad paberil arstlikud surmateatised ja arstid ei pea enam paberil andmeid surma põhjuste registrisse edastama,” ütles sotsiaalministeeriumi e-teenuste ja innovatsiooni asekantsler Kalle Killar.

Kui inimene on lahkunud enne 1. juulit 2019, tuleb matmiseks vajaliku surmatõendi saamiseks minna kohalikku omavalitsusse, pärast 1. juulit saavad surnu lähedased surmatõendi tervishoiuasutusest.

Sise- ja sotsiaalministeeriumi surma registreerimise lihtsustamise ühisprojekt sisaldas IT-arendust ja muudatusi perekonnaseisutoimingute seaduses. Tegemist on esimese etapiga arendusprojektis, mille kaugem eesmärk on muuta kogu surmaga seotud asjaajamine paberivabaks ja mugavaks kõigile osalistele.

Märksõnad

Tagasi üles