Saada vihje

Noored pärnakad jätsid palgatöö ja ehitasid kodu kaubikusse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Paar aastat tagasi otsustasid kaks noort pärnakat palgatöölt ära tulla ja panna hääled sisse kaubikule, sõitmaks läbi Euroopa.
Paar aastat tagasi otsustasid kaks noort pärnakat palgatöölt ära tulla ja panna hääled sisse kaubikule, sõitmaks läbi Euroopa. Foto: Kaie Selter

Mis oleks, kui jätaks oma põhitöö sinnapaika, ostaks säästude eest 1000eurose kaubikuloksu ja võtaks kursi lõunasse, et pesta end 30-liitrisest plastkanistrist ja paari meetri pikkusest kastmisvoolikust ja otsida vihma eest nädala jagu varjualust sellestsamast kaubikust, mida saab teel kutsuda koduks?

24aastane Kaie Selter ja 27aastane Raul Tiit on pealtnäha kaks tavalist noort. Pärnumaal üles kasvanud ja linnas gümnaasiumi lõpetanud (Selter sai lõputunnistuse 2014. aastal tollasest Hansa-, Tiit 2011. aastal Koidula gümnaasiumist) kirjeldavad end kui lihtsaid palgatöölisi. Selter on aastaid tegutsenud jaekaebanduse ja rõivamüügi, Tiit raskeveokite remondi ja hoolduse alal.

Samal ajal pulbitses paaris reisikirg, mis otsis aeg-ajalt väljendust. 2015. aastal avastasid Selter ja Tiit omale kaubikusse kodu ehitanud Suurbritannia noormehe blogi. “Selline elustiil inspireeris meid mõlemat, aga pärast pikka kaalumist tundus niisugune ettevõtmine meile liialt raske ja kulukas,” mäletab Selter. “Paraku ei andnud see mõte meile rahu.” Eriti ajal, mil tööl oli raske ja õues külm.

Rutiin ja stressirohke töö ajendasid paari kaks aastat hiljem soetama oma esimest kaubikut. “Võtsime üksmeelselt vastu otsuse, et ostame vana kaubiku, ehitame sellest ise elamise ja läheme Euroopat avastama,” meenutavad noored. Nii sõideti mitu korda Tallinna külje alla Kosele, tehti proovisõitu ja vaadati, kuidas puruneb siduritoru. Teisel katsel võeti kaasa oma tööriistad ja varuosad. Pärast remonti tuli välja sõitki.

Kaubikuga on nüüdseks läbitud üle 14 000 kilomeetri.
Kaubikuga on nüüdseks läbitud üle 14 000 kilomeetri. Foto: Kaie Selter

Kaubiku ümberehituseks kulus põhitöö kõrvalt umbes aasta. 2018. aasta 16. detsembriks kinnitas paar viimased tükid, parandas veel jäänud augud ja pani hääled sisse oma uuele kodule.

Neljarattaline sündis oma kätetööna. Kaubiku seinad ja lagi soojustati ja kaeti vineeriga. Viimistleti puitu imiteerivate plaatidega. Mööbel valmis männiliimpuidust ja kaeti paadilakiga. Tehnikust Tiit võttis lahti kogu masina, tehes sellele kapitaalremondi. Vahetati esi- ja tagasilla detailid, uuendati piduri- ja jahutussüsteem, tehti põhja roostetõrje. Mootoris vahetati mehe sõnutsi välja pea kõik detailid, käigukastis iga laager ja tihend.

Katusele ehitati raam, mille külge kinnitati päikesepaneel, markiis ja katuseboks. “Eemaldasime masinast vaheseina, vahetades esiistmete 1+2 variandi 1+1 vastu. See andis meile võimaluse liikuda mugavalt edasi-tagasi autost väljumata,” selgitab paar. Ühtlasi märkides, et ümberehituse protsess sai kooskõlastatud maanteeametiga, vältimaks hilisemaid probleeme.

Peale voodite varustati kaubik kraanivee, markiisi, päikesepaneelisüsteemi, külmiku, 220voldise inverteri, gaasipliidi, katuseboksi, jalgrattahoidja koos kaherattalistega, lamamistoolide ja lauaga. Peale selle haarati kaasa tööriistakast, tähtsamad varuosad, suve- ja talveriided, söegrill ja köögitarvikud.

Kuigi kaubik tundub esmapilgul tilluke, teeb just ruuminappus neljarattalise kodusemaks.
Kuigi kaubik tundub esmapilgul tilluke, teeb just ruuminappus neljarattalise kodusemaks. Foto: Kaie Selter

“Kuna voodi ehitamine osutus ajamahukaks, polnud meil enam aega luua mugav süsteem selle lahtitegemiseks,” nendivad noored. “Aga oleme eriti rahul interjööriga: olgugi ruum mõõtmetelt väike, on siin hubane ja kodune tunne.”

Peseminegi on siiani läinud raskusteta. Ehitati ju 30-liitrisest plastkanistrist ja kastmisvoolikust matkadušš. “Vee kütab kanistris soojaks päike,” selgitavad seiklejad, kes samuti kasutavad randades leiduvaid pesemisvõimalusi. Kord kuus külastavad nad haagiseparke, kus küürivad korralikult puhtaks nii enda kui pesu. “Kuumal suvepäeval jahutame end mõnes veekogus: kas jões, järves või meres.”

Küsimusele, ega kitsal pinnal pead-jalad kaua koos elamine ära tüüta või ärrita, vastavad noored, et siiani on ahistavat tunnet kogetud vaid korra. “Kui olime sunnitud vihma tõttu olema nädal aega toas (kaubikus),” tuleb vastus. “Endalegi üllatuseks tunneme end nii väikses ruumis väga koduselt ja mugavalt.”

Praeguseks on Selter ja Tiit kaubikuga läbinud üle 14 000 kilomeetri ja 13 riiki: Läti, Leedu, Poola, Saksamaa, Prantsusmaa, Hispaania, Gibraltar, Portugal, Monaco, Itaalia, San Marino, Sloveenia ja Horvaatia. Enne kojunaasmist, mille täpne kuupäev paika panemata, ent ilmselt jääb see oktoobrisse, soovib paar veel ära käia Ungaris, Bosnias ja Hertsegoviinas, Slovakkias ja Tšehhis.

Noored pärnakad naudivad rutiinivaba elu Lõuna-Euroopas.
Noored pärnakad naudivad rutiinivaba elu Lõuna-Euroopas. Foto: Kaie Selter

Seiklused ja aeg Euroopas ajendas noori kirjutamagi. “Kui otsisime reisiks valmistudes infot kaubikuelu kohta, leidsime eri ingliskeelseid allikaid, kuid väga vähe eestikeelset materjali. Seetõttu tekkis meil idee koostada kaubikuelust eestikeelne käsiraamat, milles võtame kokku kogu protsessi idest teostuseni,” rääkisid nad. “Projektile annab lisaväärtuse see, et toetame iga raamatu müügi pealt ühe euroga Pärnu laste ja noorte tugikeskust.”

Sestap paluvad meie kandi noored abi Hooandjas, kus toetajad annaksid raamatu valmimisele tugeva tõuke. Nende tegemistega saab end kursis hoida Instagramis.

Tagasi üles