Funktsiooni leida pole raske
Arhiivi kontoriruumidesse tuleb tasandusklass, võimlat kasutatakse edasi võimlana, jääb riiuleid tuubil suur arhiiviruum
Hoonele tehtud muinsuskaitse eritingimused kajastavad maja funktsiooni iseloomustustki.
“Sobilikumat ruumi annab otsida,” on kirjas muinsuskaitse eritingimuste seletavas osas. “Arhiivi hoidlasse on ehitatud sobilikud riiulid kaustade hoidmiseks. Samuti on hoidlas stabiilne temperatuur, mille tagavad hoone paksud seinad.”
Püssirohuaida seinad on tõesti paksud, ulatudes kohati 1,9 meetrini.
Võimla kohta on eritingimustes kirjas, et kuna võimla asub kooli lähedal, pole talle muud funktsiooni peale sportimise küll vaja otsida. Küll on märgitud, et mõeldav on võimlat kasutada kontsertideks, kuna ruumil on hea akustika.
Arhiivi kolimise järel on situatsioon muutunud, sest riiulitele sobivat funktsiooni enam pole ega tule.
Uued eritingimused
Muinsuskaitseameti Pärnumaa vaneminspektor Nele Rent ütles, et kuna arhiivi lahkudes on Pühavaimu 19s tekkinud sootuks uus situatsioon, tuleb hoonele koostada uued eritingimused.
“Raske on ennustada, kas need lubavad arhiivi hoiuruumi mööbli välja viia,” möönis Rent. “Kui Pärnu linnavalitsuses on otsusele jõutud, mida seal tegema hakatakse, on võimalik leida kompromiss.”
Rent ei täpsustanud otsesõnu, kas kompromiss on luba arhiivimööbel välja lõhkuda.
Ometi just mööblist lahtisaamist maja kasutada sooviv Vanalinna põhikooli direktor silmas peab.
“Kui mööbel peab sisse jääma, siis võib-olla tõesti tuleb kaaluda sinna raamatukogu sisseseadmist,” arvas Viertek. Ta lisas, et raamatukogu on võimalik siis, kui kõiki riiuleid ei kästa säilitada ja need saab enamikus vahetada niisuguste vastu, mis on raamatutele sobivamad kui arhiiviriiulid.
Vierteki esimene ja kindel soov on näha arhiivi hoiuruumis siiski sportimisvõimaluse avardamist.
“Tahame tõesti kogu hoonekompleksi kooli valdusse saada,” rääkis Viertek. “Meil on peamajal suured pööningud, mille arvel saame õpiruume juurde ehitada, ning kui saame arhiiviruumigi kasutusele võtta, tuleb siia üks väga heade töötamis- ja õppimistingimustega kesklinna ajalooline kool.”
Dilemma on tõsine: kas vanad arhiiviriiulid või laste õpitingimused? Mõlemad on kultuuriväärtused.