Saada vihje

Raekojas päädib aastalõpp klaverimuusikaga

Copy
Pianist Jaan Ots mängib klaveril läbi kõik 12 kalendrikuud ja vahelduvad aastaajad.
Pianist Jaan Ots mängib klaveril läbi kõik 12 kalendrikuud ja vahelduvad aastaajad. Foto: Aare Tammesalu

Pärnu raekojas annab homme aasta viimase kontserdi pianist Jaan Ots, aastalõpu meeleoludest kantud kavas kõlab Ludwig van Beethoveni ja Pjotr Tšaikovski muusika. Pärnu Eliisabeti kirikus jäävad aasta viimased kontserdid ära ja kontserdimaja on jätnud selleaastasesse kavva veel vaid ülehomse Eesti Kontserdi aastalõpukontserdi.

Jaan Ots valdab ühtviisi hästi nii trompeti- kui klaverimängu ning astub sageli üles ka dirigendina. Ta on õppinud Eesti muusika- ja teatriakadeemias, Sibeliuse akadeemias Soomes ja Pariisi konservatooriumis. Tema kontserdi peateos, Pjotr Tšaikovski tosinast lühikesest karakterpalast koosnev klaveritsükkel “Aastaajad” op. 37a kandis algul prantsuskeelset pealkirja “Les Saisons”. Iga osa iseloomustab üht kalendrikuud aastast, arvestades mõistagi Venemaa geograafilist asendit ja kliimat.

Tsükkel valmis Tšaikovski loomingulisel kõrghetkel: kohe pärast 1. klaverikontserdi esiettekannet ja vahetult enne debüüti balletimuusikas “Luikede järvega”. Tellija oli Peterburi muusikaajakirja Nouvellist väljaandja Nikolai Bernard.

Idee oli lihtne ja nutikas: 1876. aastal ilmus ajakirjas igas kuus samanimeline tsükli osa, alapealkirjad pärinesid helilooja nõusolekul tellijalt.

Bernardil oli isegi visioon teose loomisprotsessi kohta: helilooja kirjutab iga kuu ühe pala mõjutatuna loodusest ja inimestest. Päriselt see ei teostunud, sest inspiratsioon külastas Tšaikovskit ebaregulaarselt ja miniatuurid valmisid kimbukestena 1875. aasta lõpul ja 1876. aasta kevadel. Hoolimata sellest võib “Aastaaegu” pidada romantismiaja programmilise klaverimuusika ikooniks ja sellisena on need lühikesed, kuid erakordse väljendusjõuga palad mõjutanud paljusid hilisemaid komponiste.

Raekoja kontsert on osa MTÜ Loovüksuse Lossimuusika sarjast.

Tagasi üles