Ülevaatuspunktides algas hooaeg

Enn Hallik
, sporditoimetuse juht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ka niisuguse rehviga on ülevaatusele tuldud.
Ka niisuguse rehviga on ülevaatusele tuldud. Foto: AS Tehnokuller

Jaanuar ja veebruar on autoülevaatuspunktides vaiksed kuud, märtsist algab neil töökam periood.

Miks just nii ja mida peaksid need, kel auto kohustuslik ülevaatus ees, silmas pidama, küsisin AS Tehnokulleri juhatajalt Avo Raualt.

“Neid, kelle auto registreerimisnumber lõpeb ühega, ootavad ülevaatajad märtsis, neid, kel kahega, oodatakse aprillis ja nii edasi nulli ja detsembrini. Võib muidugi kuni kolm kuud varem tulla, aga eriti seda võimalust ei kasutata.

Varem läbisid kõik Eestisse toodud kasutatud autod ülevaatuse, nüüd kantakse kuni kolme aasta vanustel autodel ülevaatus vastavalt riikidevahelisele kokkuleppele edasi. Uue auto esimese ülevaatuse kohustus tekib 12 kuu jooksul, kui esmaregistreerimisest on möödas 36 kuud. Seega võib esimene ülevaatus tulla alles neljandal aastal. Kuni kümme aastat vanad autod käivad ülevaatusel iga kahe aasta tagant, vanemad igal aastal.”

Mida peaks autoomanik enne ülevaatuspunkti sõitmist tegema?

Võiks vaadata, kas kõik tuled ikka põlevad ja nõutud lisavarustus kaasas on. Apteek, ohukolmnurk ja tõkisking tavaliselt on, aga unustatakse, et tulekustuti peab olema igal aastal kontrollitud. Ja mõnel vanemal autol on tagaistmete turvavööd kas maha monteeritud või istmete vahele peidetud.

Kui karmid mehed ülevaatajad on?

Millegipärast püsib paljudes kartus ülevaatuse ees, ei mõisteta veel, et meie eesmärk on auto tehniline seis välja selgitada ja aidata omanikul sõiduk liiklusohutu ning keskkonnasõbralikuna hoida. Me ei müü templit passi, müüme omanikule kasulikku infot tema sõiduki hetkeseisu kohta.

Kodus ju vaevalt auto all väga käiakse, aga meil on seadmed, millega kontrollime pidurdamise ühtlust, heitgaase, veermiku olukorda ja muud. Tulesid, veermikku, üldse auto seisukorda saab vastavalt hinnakirjale kontrollida ka ülevaatuste vahelisel ajal.

Soovitame inimestel mitte jätta ülevaatust kuu viimastele päevadele. Kui miski on korrast ära ja me templit panna ei tohi, ei jagu enam parandamiseks ega kordusülevaatuseks aega ja sõit võib seisma jääda.

Mainisite kordusülevaatust. Mis see maksab?

Ülevaatuspunktid on küll iseseisvad ja turg vaba, aga minu teada ei küsita juba mitu aastat sõiduauto ja kerghaagise kordusülevaatuse eest raha. Me ei otsi vigu selleks, et raha teenida.

Mis need põhilised vead on? Kas saate öelda margiti, et selle firma põhivead on need ja tolle omad nood?

Põhivead on pidurite ebaühtlus ja vähene efektiivsus, vanematel autodel pidurivoolikud ja -torud. Probleeme on suitsevate diisel- ja toksilisuse vähendamise mittekorras seadmetega bensiinimootoritega. Margiti on Eestis, kus mõnda autot ehk vaid paarkümmend, raske üldistada. Keda huvitab, vaadaku meie autoajakirju või internetist miljonite ülevaatustega Saksamaa statistikat.

Kas teil käib lootusetuid üritajaidki?

Käib ikka. Mõnele ütleme juba ukse taga, et sellise praoga esiklaasi või läbiroostetanud kerega autoga pole mõtet proovidagi. Selliseid jääb järjest vähemaks, aga seoses praeguse majandusseisuga ikka on.

Mis näo siis teete, kui 100 aastat vana Ford T uksest sisse ülevaatusele veereb?

Uunikumidele on oma reeglid, nemad peavad vastama oma tegemisaja nõuetele. Ei saa ju sellelt Ford T-lt katalüsaatorit nõuda. Isegi turvavööd mitte. Uunikumid saavad erinumbri, läbivad ülevaatuse iga nelja aasta tagant ja võivad liikluses osaleda.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles