N, 29.09.2022

Uue kunsti muuseumi hõlpsasti mõistetav pidupäevavalik: Uno Roosvalt, Kihnu ja Wiiralt

Mai Levin
Uue kunsti muuseumi hõlpsasti mõistetav pidupäevavalik: Uno Roosvalt, Kihnu ja Wiiralt
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Uno Roosvalt avas Pärnu uue kunsti muuseumis näituse "Siin Põhjanaela all". Pildil koos Mari Roosvaltiga.
Uno Roosvalt avas Pärnu uue kunsti muuseumis näituse "Siin Põhjanaela all". Pildil koos Mari Roosvaltiga. Foto: Marie Virta

Septembri algul avati Pärnu uue kunsti muuseumis näitus Uno Roosvalti viimastest joonistussarjadest “Naelterand”, “Eeskujud: Eduard Wiiralt” ja “Minu ateljee”. Selline valik oli tingitud Roosvalti ja Mark Soosaare loomingu kokkupuutepunktidest. Mõlema loomebiograafias on suure tähtsusega olnud Kihnu, saare loodus ja rahvakultuur.

Kihnu oli Eesti kunstis ülipopulaarne 1950. aastatel, kuni loomematkade sihtkohaks kujunes aastakümne lõpul Saaremaa.

Kihnu avastasid juba enne sõda kohalikud maalijad-naivistid. Nemad ja Eesti naivismi üleüldse aga leidis kunstiavalikkus üles omakorda tänu Mark Soosaare filmidele “Pühapäevamaalijad” (1979) ja “Jaan Oad” (1982). Soosaare looming algas Kihnu-teemaga (“Väikesel saarel”, 1964) ning tema viimased filmid kõnelevad samuti sellest saarest ja tema elanikest (“Väikesel saarel 50 aastat hiljem”, 2014; “Kihnu lapsed ning ...”, 2019).

Märksõnad
Tagasi üles