Taastavas õiguses me ütleme, et inimene, kelle vajadused on rahuldatud, toimivad kõige paremini. Alles siis, kui me neid teadvustame, saame valida parima viisi, kuidas käituda.
![](https://f10.pmo.ee/5mTH1wkGO3hm41jBxdLUeTeXmWQ=/135x135/filters:focal(0x0:15x15)/nginx/o/2022/11/01/14932564t1h89f3.jpg)
Sotsiaalkindlustusameti taastava õiguse teenuse juht Annegrete Johanson.
Selle üle, kui paljudel nendel noortel, kellest siin juttu on, on kõik vajadused rahuldatud, saab igaüks ise mõtiskleda.
Olukorra leevendamine
Tänapäeval on võimalus alaealiste juhtumites rakendada taastavat õigust eri menetlusetappides. See ei tähenda, et prokuratuur ei peaks vajadusel kohaldama muid mõjutusmeetmeid, kuid sageli alahinnatakse taastava õiguse mõju.
Eelmise aasta lõpus tehti intervjuud taastava õiguse konfliktivahendusel osalenud noortega, millest tuli välja, et protsessis osalemist peavad noored kasulikuks kogemuseks. Peamiselt mainivad nad protsessi lõpetatust, selguse saamist, võimalust end väljendada ja teist kuulata.
Kergendus ja vabanemine on märkimisväärsed. Kasuna märgitakse ka, et vahenduse kogemus andis võimaluse iseennast paremini mõista, oma käitumisest aru saada ning kogu vahenduse protsess oli neile õpetlik. Vahendus aitas oma emotsioone ja vajadusi teadvustada ja sõnastada. See jällegi aitab edaspidi enda käitumist kontrollida.
Konfliktivahenduses on olnud eriilmelisi lugusid, neid, mis tulevad otse koolist, kuid enam siiski neid, mis tulevad otse politseist või prokuratuurist. „Miks määratakse selline mõjutusvahend, kas midagi karmimat ei saa siis rakendada?” – see on küsimus, mida sageli küsivad just lapsevanemad. Samal ajal on konfliktivahenduses osalenud lapsevanemate tagasiside positiivne. Nad said kuulda teist poolt, väljendada enda mõtteid-tundeid-vajadusi ja lapsed teha kokkuleppeid, kuidas edasi.
Meenub mitu lugu, kus aset on leidnud füüsiline vägivald alaealiste vahel. Need lood jõuavad meile enamasti mitu kuud pärast vahejuhtumit, kuna menetlemine on võtnud oma aja. Samal ajal on need noored pidanud samas koolis, ehk ka samas klassis käima. Pinge ja emotsioonid on õhus, on hirm ja puudub kindlustunne. Konfliktivahendusega on võimalus pakkuda olukorrale leevendust ja leida rahu.
Niisamuti meedias vahendatud lugude puhul. Oluline on anda kõigile asjaosalistele võimalus avaldada oma vaatenurk juhtunust. Hinnanguvabalt ja kriitikata. Nad on meie kõigi noored, mitte Pärnu noored. Mitte „need” noored, vaid meie kõigi noored!