/nginx/o/2022/11/24/14981088t1h416b.jpg)
Üheksalapselisest perest pärit Rudolf-Gustav Hannil oli juba väiksest peale soov saavutada rohkem. Kuuldavasti teatas praeguseks 25aastane Hanni juba Pärnu Hansagümnaasiumi esimesse klassi minnes, et tema hakkab ärimeheks.
Üheksalapselisest perest pärit Rudolf-Gustav Hannil oli juba väiksest peale soov saavutada rohkem. Kuuldavasti teatas praeguseks 25aastane Hanni juba Pärnu Hansagümnaasiumi esimesse klassi minnes, et tema hakkab ärimeheks.
Kust selline soov tuli, Hanni ei teagi, kuna peres ega suguvõsaski ettevõtjaid eriti polnud. “Alguses oli mõte, et saaksin paremini elada, kuid nüüd sooviksin midagi teistele anda,” lausus ta. “Ettevõtluse kaudu on seda kõige mugavam teha, sest saad mõõta, kas see, mida teed, annab väärtust vastu.”
Varakult siht silme ees
Konkreetsem soov oma ettevõte luua tuli Hannil kuuendas klassis, kui taheti Raeküla koolis sööklale konkurentsi pakkuda. Mõte oli kooli panna snäkiautomaat, toona nii noortel aga õpilasfirmat teha ei lubatud.
See takistus noormehe ettevõtjaks saamise himu ei vähendanud. Kaheksandas klassis alustas ta minifirmaga. Kaalukausil oli kaks ideed: tegudekalender, et muuta inimeste päeva hea soovi või teoga paremaks, ning pall, millel oli raskus sees ja pehmendus ümber, et vahetunnis palli mängides aknad-klaasid terveks jääks. Viimasena mainitud idee maeti maha, sest prototüüp ei toiminud ja tavaline stressipall töötas palju paremini. 2011. aastal nägi aga päevavalgust tegude kalender. See ongi Hanni praeguse ettevõtte Seik OÜ eelkäija.
Kui tavaliselt mängitakse õpilasfirmade tegemisel läbi ka selle likvideerimine, siis Hanni ettevõtmine polegi oma lõppu leidnud.
Noore ettevõtja arvates ei ole äris teadmised alguses kuigivõrd tähtsad, kuna ennem jäävad asjad julguse taha. “Palju lahedam on alustada uues valdkonnas nii, et ei tea mitte midagi,” arutles ta. “Siis pole eeldusi ja saad katsetada.”
Edu valem
Hannile on edu valem kogemuste hankimine. Näiteks kooliajal tasuks osaleda eri huviringides, trennides. Kui võimalik, avastada maailma, kohtuda inimestega. “Seejärel filtreeri välja, milles hea oled ja mis meeldib,” õpetas ta. “Edasi mõtled plaani välja ja viid selle ellu. Kui ebaõnnestub, proovid uuesti.”
Katsetamine peab Hanni arvates toimuma kõrvuti analüüsiga, et aru saada, mis on tehtud hästi, mis halvasti.
Kui ebaõnnestub, proovid uuesti.
Rudolf-Gustav Hanni
Rudolf-Gustav Hanni ei võta snitti omasugustelt, vaid ikka maailma tippudelt, ja nii juba õpilasfirma ajast.
Oma tegemistes on noormees inspiratsiooni ammutanud maailma parimatelt. Juba õpilasfirma aegu ei jälginud ta omasuguseid, vaid võttis õppust maailmatasemel idufirmadelt.
Hanni on oma karjääri vältel katsetanud paarikümne projektiga. Näiteks lõi ta kaaslastega veebikursuste keskkonna. Enda arust tegid nad head turundust, kuid müüki polnud. Saadi õppetund, et kui turundus on hea ja toode nõrk, siis tulemust ei tule.
Riskimine
Hanni tõdeb, et ebaõnnestumisi ja probleeme on kogu aeg. Küsimus on, kuidas neid lahendada suudad. Seiki kolmandal ja neljandal tegutsemisaastal oli ettevõte pankroti äärel. Trükikojale jäädi võlgu. Rahavaru asjus tuli otsustada, kas anda see võla katteks või venitada maksmisega ja teha uus toode. “Trükikoda oli küll väga pahane, kuid lõppude lõpuks tulime välja,” avaldas ettevõtja.
Kriisis saab kasvada
Hanni tõdeb, et suutis koroonakriisi edukalt ära kasutada. Kauplused olid kinni ja nende müügikanal – e-kaubandus – kasvas. Mai 2020 oli neil peaaegu kaks korda suurema müügiga kui selle ajani kõige parem jõulukuu.
Müügitulu 2021. aastal
424 404 eurot.
Kasum 2021. aastal
133 657 eurot.
Käive tänavu esimeses
kolmes kvartalis
487 754 eurot.
Töötajaid: 7.
Andmed: äriregister, teatmik.ee
Teisalt on koroona ja muude kriiside tõttu paberihind tõusnud ja mõne Seiki raamatu trükk on läinud kaks korda kallimaks. Osaliselt peegeldub see hindadeski. Samal ajal vaatab Hanni trükiäri optimistlikult. Käsitsi märkmikusse kirjutamine on jälle popiks muutunud ja paberraamatud ei kao kuskile.
Tooteideed tulevad reisidelt
Hanni mõtleb tooteid välja argitoimetusi tehes või reisides. Välismaal käia talle meeldib ja seal külastab ta esimese asjana raamatu- või disainipoodi. Vaatab, mida teevad teised, ja üritab aru saada, mis töötab. Üks indikaatoritest on allahindlusletid. “Kui raamatutel on näiteks 80protsendine allahindlus, võid kindel olla, et seda tüüpi toodet teha ei tasu,” tõdes ta.
Oma toodetega välisturgudele jõudmine võttis Hannil aastaid. Esimene turg, mille nad Seikiga ette võtsid, oli Läti. Loodeti, et see sarnaneb koduturuga. Lõunanaabrite raamatupoodidesse saamine võttis paar aastat. “Kui oled turul unikaalne, hakkavad asjad liikuma,” lausus Hanni.
Kui raamatutel on näiteks 80protsendine allahindlus, võid kindel olla, et seda tüüpi toodet teha ei tasu.
Rudolf-Gustav Hanni
Rudolf-Gustav Hanni unistab Seikiga Euroopa tippu jõudmisest.
Praegu on Seiki tooted laiemalt müügil Baltimaades ja Soomes. Veel müüakse toodangut Tšehhis, Slovakkias, Prantsusmaal ja mõnes Ameerika poes. Uus siht on Kesk-Euroopa turg.
Hannile on põnev proovida, kuidas eri turud käituvad, kas saab kasutada samu võtteid või tuleb proovida midagi muud.
Seik võiks Hanni sõnutsi olla üks Euroopa juhtivaid inspiratsioonitoodete kirjastajaid.
Kas tulevikus paistab veel mõni ettevõte? Hanni ütleb, et kahe firmaga (Seiki kõrval ka “Ajujahi” saatest tuule tiibadesse saanud Pagerr, toim) on toimetamist omajagu. Kuigi mõtted liiguvad, päris uue ettevõtte loomist plaanis pole.
Müügitulu 2021. aastal 218 761 eurot.
Kahjum 2021. aastal
739 eurot.
Käive tänavu esimeses kolmes kvartalis
310 006 eurot.
Töötajaid: 1.
Andmed äriregister, teatmik.ee