Linnaorkester ja rahvusmeeskoor tähistavad kontserdiga ikoonilise helilooja juubelit

Anu Jürisson
, kultuuritoimetaja
Copy
Gavin Bryars on Eesti rahvusmeeskooriga (RAM) teinud koostööd 2006. aastast ning kirjutanud neile kuus laulu.
Gavin Bryars on Eesti rahvusmeeskooriga (RAM) teinud koostööd 2006. aastast ning kirjutanud neile kuus laulu. Foto: Christian Palm

Pärnu linnaorkestri ja Eesti rahvusmeeskoori (RAM) koostöös tähistatakse sel nädalavahetusel Pärnu kontserdimajas ja Estonia kontserdisaalis inglise komponisti ja kontrabassimängija Gavin Bryarsi 80 aasta juubelit. Helilooja plaanib meeskoorile kirjutatud teoste ettekandmist ka ise kuulama tulla.

Gavin Bryars sündis 1943. aastal Yorkshire’is Inglismaal. Noorena mängis ta kontrabassi džässansamblites, kus improviseeris 1960. aastate algul Derek Bailey ja Tony Oxleyga. 1966. aastal jättis ta improvisatsiooni sinnapaika, et teha USAs veidi aega koostööd John Cage’iga.

Bryarsi esimesed suuremad kompositsioonid olid “The Sinking of Titanic” (1969) ja “Jesus’ Blood Never Failed Me Yet” (1971). Mõlemad teosed said ülimenukaiks 1990. aastatel välja antud albumeil. Bryarsil on eriline side tantsuteatri ja visuaalsete kunstidega. Ta on kirjutanud hulga muusikat teatrile, tantsuetendustele, kunstisündmustele ning kolm täispikka ooperit.

RAMiga on Bryars koostööd teinud 2006. aastast ning kirjutanud neile kuus laulu. Esimene neist oli “Silva Caledonia”, millele järgnesid 2008. aastal "Memento” ja “The Summons”.

Autor pühendas lood meeskoorile ning selle tollasele peadirigendile ja oma sõbrale Kaspars Putniņšile. Laulude tekstid valis ta šoti poeedi Edwin Morgani (1920–2010) kogumikust “40 sonetti Šotimaalt”, milles luuletaja kasutab Petrarca sonettide ülesehitust.

Bryars on toonitanud, et tekstil on tema jaoks eriline tähtsus ning et ta kulutab sobivate tekstide otsimisele ehk rohkemgi aega kui muusika kirjutamisele, kuna need kaks poolt peavad omavahel ideaalselt kokku sobima. Talle hingelähedaste Edwin Morgani sonettide poole pöördus helilooja uuesti meeskoorilauludes “Post-Glacial”, “A Golden Age” ja “The Mirror” (kõik aastast 2008), mis kõlavad Eesti kontsertidel esiettekandes.

Koostööst rahvusmeeskooriga on inspireeritud ka lauda 31 “Ogn’om canti” ja lauda 32 “Omne homo” (2006), mille tekstid on pärit 13. sajandi itaalia vaimulike laulude kogumikust “Laudario di Cortona”. Mõlemad teosed kõlasid rahvusmeeskoori esiettekandes 6. aprillil 2006 Tallinnas Kaspars Putniņši dirigeerimisel.

Endise kontrabassimängijana on Bryars seda instrumenti kasutanud soolopillina oma loominguski. Kontrabassikontsert “Hüvastijätt Peterburiga” (2002) on tellimustöö BBC Šoti sümfooniaorkestrilt inglise kontrabassisolisti Duncan McTieri jaoks.

Pärnu kontserdil astub solistina üles Londonis resideeriv kontrabassimängija Siret Lust, kes on tegev pea kõigis sealsetes suurtes orkestrites, mitmesugustes kammerkoosseisudes ning osaleb regulaarselt ka Eesti kollektiivide töös.

Juubelikontserte juhatab dirigent Mikk Üleoja.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles