Kuriteo toimepanemise avastamise ja jõustunud lõpplahendi vahele jääb aeg, mil kogutakse ja hinnatakse tõendeid. Tõenäoliselt võib ametialaseid kuritegusid avastada väga eri moel. Tõendamise teeb aga keeruliseks see, et üldjuhul ei ole nendel tegudel kõrvalisi tunnistajaid. Soov hoida tegevust salajas ongi põhjus, miks korruptsioonikuritegusid avastatakse harva ja need avastused on sageli juhuslikku laadi.
Olukorra varjatuse tõttu on keerukas ka tõendite kogumine. Dokumentaalsete tõenditega võidakse manipuleerida ja toimepanijatel endal on õigus ütlusi mitte anda. Senine kohtupraktika on näidanud, et ametialaste kuritegude avastamiseks ja tõendamiseks on sageli hädavajalik ja kõige tõhusam jälitustoimingute tegemine, kuna fikseeritakse süüdlaste enda tegevusi vahetult kuriteo toimepanemise ja kokkulepete sõlmimise ajal. Ka eelkirjeldatud kriminaalasjades oli tähtis roll jälitustegevusega kogutud tõenditel.
Tehnoülevaatajate toimepandud kuritegude avastamisele aitab kaasa eri kontrollimeetmete rakendamine, näiteks nii tehnilise ülevaatusprotsessi kui saadud andmete salvestamine. Juhtudel, kus ülevaatus ei toimu ülevaatuspunktis, võiks olla kasutusele võetud rinnakaamerad, nii nagu on korrakaitsjatel. See distsiplineerib tehnoülevaatajat ja annab võimaluse toimingut taasesitada ja kontrollida.
Kogukondlik kontroll ehk “vilepuhujate” abi aitab kindlasti märgata kohti, kus hälbitakse tavapärasest käitumistest.
Kindlasti on edu pant ühiskonna üldine teadlikkuse kasv, et korruptsioonioht esineb ka lihtsamates elusituatsioonides. Igaüks peab endale teadvustama, mis on pealtnäha ebaolulise rikkumise tegelik tähendus ja kaugemad tagajärjed.
Tõstatan küsimuse, kas ja kuidas võiks seesugustes väiksemates korruptsioonikuritegudes tulla kõne alla karistuse asemel mõne taastava õiguse abinõu rakendamine? Taastav õigus on konfliktidele ja õigusrikkumistele lähenemise viis, mis võimaldab konflikti tõttu tekkinud kahju heastada. Kuigi korruptsioonikuritegudes ei ole sageli otseselt kannatanut, kellele kahju hüvitada, on siiski nendeski mitu poolt: õigusrikkuja ja ühiskond/kogukond.
Korruptsioonikuritegu kahjustab avalikku usaldust ja tekitab konflikti, mida heastatakse muu hulgas karistuse ärakandmisega. Samal ajal on õigusrikkujate vastutuse isikustamiseks hea rakendada konflikti lahendusena näiteks avaliku menetlushuviga kriminaalmenetluse lõpetamist koos kohaste kohustustega. See on hea meede õigusrahu saavutamiseks ühiskonna/kogukonna ja rikkuja vahel.
Niisiis panevad korruptsioonikuritegusid toime teiste avaliku võimu kandjate kõrval ka oma tööülesannete kaudu ametiseisundit omavad eraõiguslikes äriühingutes tegutsevad tehnoülevaatajad. Ühiskondlik kontroll peaks töötama nendegi suhtes, sest nende kuritegelike andmete võltsimise tulemusena satuvad liiklusse tehniliselt rikkis või puudustega sõidukid, mis kujutavad ohtu kõigile liikluses osalejatele. Senised menetlused on näidanud, et probleem ei ole veel kaugeltki kadunud.