Tarbijakaitse andis musta reede eel hoiatuse (1)

Siiri Erala
, peatoimetaja
Copy
Musta reede kampaania on peamiselt kolinud veebipoodidesse.
Musta reede kampaania on peamiselt kolinud veebipoodidesse. Foto: Shutterstock
  • Must reede on peamiselt kolinud e-poodidesse.
  • Eestlastele meeldivad ostupühad.
  • Musta reedega algab jõuluostlemine.

“Must reede tuletab meile igal aastal meelde, et elame ületarbimise ühiskonnas. Keskkonnale, mida mõjutab e-poest soetatud toodete saatmine ja toodetest loobumise korral nende tagasisaatmine, on tegemist tumeda pühaga,” manitses tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti (TTJA) Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse valdkonnajuht Heldin Malmet.

Musta reedet ehk USAst üle maailma, sealhulgas Eestisse levinud ostupüha tähistatakse 24. novembril. Meie mail 2010. aasta paiku jaekauplustest alanud kampaania on nüüd peamiselt kolinud e-poodidesse.

“Üldiselt ostupühad väga meeldivad eestlastele,” kommenteeris e-kaubanduse liidu juht Tõnu Väät ja viitas oma organisatsiooni hiljutisele, 6 novembri e-esmaspäeva kampaaniale. Väät väidab, et osalenud kaupmehed kasvatasid müügimahtu tavapärasega võrreldes umbes neli korda. Eesti mõistes väiksemad e-poed võisid käivet kergitada isegi kümme korda.

Väät märkis, et kuigi majanduses on keerulised ajad, kasvab e-ostlemine endiselt. Näiteks suurenes septembris-oktoobris pakiautomaatide pakimaht 15 protsenti. “Ka novembri pakiautomaatide maht tuleb kasvuga,” ennustas ta.

Musta reedet on peetud jõuluostlemise avapäevaks. “Jõulukinkidega on nii, et tuleks vaadata, et konkreetne toode oleks Eestis laos olemas, siis saab selle ühe kuni kolme päevaga kätte,” õpetas Väät ja lisas, et välismaa e-poodidest tuleks tellimus teha veel sel kuul. “Detsembris tellides ei pruugi rahvusvaheline vedu ühe–kahe nädalaga toimuda.”

Jõulude eel kasvab e-ostlemise tõttu pakkide saatmine mitu korda. 
Jõulude eel kasvab e-ostlemise tõttu pakkide saatmine mitu korda. Foto: Urmas Luik

Eesti Posti (Omniva) operatsioonide ja logistika juht Evert Rööpson avaldas, et jõulude eel kasvab pakimaht võrreldes tavapärasega mitu korda. “Kuna jõulud mõjutavad kõiki e-kaubandusega seotud äri- ja logistikaettevõtteid, võib tavalisest natuke rohkem aega võtta nii kauba komplekteerimine e-poe laos, rahvusvaheline transport, tolliprotsess kui ka paki kohaletoimetamine kulleriga, automaati või postkontorisse,” selgitas ta.

Eesti-siseste e-ostude puhul on viimane aeg e-poodidest tellida jõulueelse nädala esimestel päevadel. “Mõistagi sõltub see konkreetsest e-poest, nende ladude asukohtadest ja võimekusest tellimusi komplekteerida. Kõik pakid, mis on meile üle antud hiljemalt 22. detsembril enne pakiautomaatide tühjendusaega, viime Eestis tellijateni 23. detsembriks,” lubas Rööpson.

TTJA hoiatab ostupalavikuga kaasnevate pettuste eest: kõik reklaampakkumised ei pruugi paika pidada ja säilitada tuleb külm pea.

Malmet kutsus üles järele mõtlema, kas ostuotsus tuleneb suurepärasest soodustusest, hetkeemotsioonist või on asja kindlasti tarvis. “Ostust loobudes teed peale keskkonna teene oma rahakotile,” lausus ta. 

Tarbijakaitse nõuanded

Vajadusel kasutage pretensiooni esitamise õigust

Mitte üksnes mustal reedel, vaid ka muul ajal tooteid soetades on oluline, et need peaksid kasutamisele vastu. Euroopa Liidus kehtiva tarbijaõiguse kohaselt võib tarbija pöörduda pretensiooniga kaupleja poole kahe aasta jooksul pärast kauba soetamist, seda ka allahinnatud toodete puhul. Puudusega toote korral on tarbijal õigus nõuda toote parandamist, asendamist, müügihinna alandamist või raha tagastamist.

E-poest ostes kehtib alati tagastamisõigus

Erinevalt füüsilisest poest ei ole tarbijal võimalik e-poest ostetud tooteid enne ostu näha ega proovida. EList tellides on alati võimalik kaup 14 päeva jooksul tagastada otsust põhjendamata. Taganemissoovist peaks kauplejat kirjalikult teavitama, näiteks meili teel. Taganemisõigus ei kehti kõigi toodete ega teenuste suhtes, näiteks reisid, isikupärastatud tooted ehk graveeritud ehted või enda valitud pildiga T-särgid, majutusteenused, hügieenilistel põhjustel tagastamatud tooted või kiiresti riknev kaup.

Usaldusväärsel e-poel on maksmiseks mitu alternatiivi

E-poodidel on võimalus valida, milliseid maksevõimalusi nad klientidele pakuvad. Samuti kehtib kohustus kliente eri makseviiisidest teavitada. Veebipoodides, kus on vaid ettemaksu võimalus, tuleks oste sooritada ettevaatusega!

Kui pakkumine tundub liiga hea

E-pood müüb väga suures valikus eri tooteid, kõikvõimalikes värvitoonides. Sotsiaalmeedias kohtab ikka ja jälle reklaame, mis hoiatavad, et toode, mis veebipoes oli, on peagi välja müüdud. Suure tõenäosusega tegelevad niisugused e-poed

dropshipping’

uga, millega kliendile võivad kaasneda ebamugavused. See kujutab endast asukohavaba e-müüki, kus tooteid hoiustab ja saadab kaupleja asemel teenust pakkuv ettevõte. E-pood reklaamib ja vahendab kaupa, omamata füüsilist laojääki, ja tooteid ladustatakse välisriigis, mis tähendab pikemat tarneaega. Kuna tooted pärinevad Aasiast, näiteks Hiinast, ei pruugi tellija saada toodet tagastada. Samuti ei või olla kindel toodete vastavuses ELi tervise- ja kvaliteedinõuetele.

“Peaaegu otsas” ja muud loosungid

On väga tavapärane, et veebipoed kasutavad loosungeid nagu “peaaegu välja müüdud”, “kümnel teisel inimesel on see toode hetkel ostukorvis” või “kolm viimast toodet”. Sageli on need loosungid mõeldud ebaausate kauplemisvõtetena, mis pannakse kirja üksnes tarbijate ostuotsuste mõjutamiseks ja kiirendamiseks.

Andmed: TTJA
Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles