Saada vihje

Sõudeneliku kuues koht andis tarkust juurde

Copy
Eesti sõudenelik EMil.
Eesti sõudenelik EMil. Foto: Detlev Seyb

Eesti paarisaeruline neljapaat koosseisus Mikhail Kushteyn (Narva SK Energia), Allar Raja (Pärnu SK Kalev), Tõnu Endrekson (Pärnu SK) ja Johann Poolak (Pärnu SK Kalev) teenis Euroopa meistrivõistlustel kuuenda koha.

EMile kogunesid kümne riigi sõudenelikud. Eestlastele oli Ungaris Szegedis toimunud tiitlivõistlus hooaja avastart ja peaproov 19.–21. maini vältavaks olümpiamängude kvalifikatsiooniregatiks – Šveitsis Luzernis jagatakse välja viimased kaks Pariisi olümpia piletit. Eelmise aasta Belgradi MMil tagasid olümpiakoha seitse esimest, niisiis jäi kaheksandana lõpetanud Eesti esimesena piletita.

“Treeningud on läinud hästi: oleme plaani jälginud, tervis on kõigil korras ja uue paadigi oleme suhteliselt hästi liikuma saanud,” rääkis meeskonna üks staažikamaid liikmeid Allar Raja enne võistlust ja lisas, et EM on sõudetiimile väga oluline mõõduvõtt. “Nüüd proovime end võistlusoludes kehtestada ja näeme, kuidas uue paadiga päriselt hakkama saame: kvalifikatsiooniregati eel pole paremat võimalust kui algav võistlus.”

Eesti sõudenelik suutis end kohe kehtestada ja murdis eelsõidust otse finaali. Ehkki 500 meetri peal oldi neljandad, tõusti pärast poolt maad teiseks ja suudeti tõmbesse veel jõudu juurdegi panna.

Sõidu võitis juba mullu olümpiapileti kindlustanud Suurbritannia (5.42,07), kelle järel ületasid eestlased lõpujoone teisena (5.43,2). Vahesõitu langesid Šveits (5.43,49), Ukraina (5.47,70) ja Tšehhi (5.56,24).

Eesti sõudenelik EMil.
Eesti sõudenelik EMil. Foto: Detlev Seyb

Kui eelsõit kulges allatuules, siis medalisõit risti vastupidi. Finaalis olid eestlaste konkurendid Poola, Suurbritannia, Itaalia, Šveits ja Rumeenia ehk riigid, kel kõigil juba olümpiapilet taskus.

2000meetrise pingutuse stardist sai kõige nobedamalt minema Itaalia, kes juhtis 500 meetri vaheajapunktis Šveitsi ees 0,3 sekundiga. Ülejäänud nelikud olid juba kahe sekundiga maas, seejuures kaotas Eesti viimasena 3,59 sekundit. Poolel maal oli eestlastel Itaaliale kaotust kogunenud üle kuue sekundi, kuid teisel poolel suudeti liidritega vahe stabiilsena hoida. 

Viimaks krooniti Euroopa meistriks Itaalia (6.03,93), kelle järel teenis hõbeda Šveits (+0,73) ja pronksi Poola (+1,40). Neljandana ületas lõpujoone Suurbritannia (+2,03), viiendana Rumeenia (+3,03) ja Eesti pidi leppima finaalis viimase ehk kuuenda kohaga (+5,53).

Endrekson rääkis pärast finaali Õhtulehele, et esimeses sõidus valitsesid sellised olud, milles rohkem harjutatud.

“Esimene sõit oli allatuules – see tuleb meil vabamalt välja, tehniline koostöö ja liikumine on rohkem käpas. Finaalis vastutuules oli meil alguses tehnilisi probleeme paadi vabalt jooksma saamisega – vähemalt mina tundsin nii –, kuid 600–700 meetri peal läks sõit paremaks, proovisime rütmi muuta. Tulime sellega toime, vahe rohkem ei suurenenud ja tasapisi proovisime hakata teistele järele minema,” seletas 44aastane vanameister. Tema sõnutsi ei õnnestunud finaalisõit küll kõige paremini, aga oluline oli see, et saadi aru, milles asi.

Endrekson nentis, et just esimene start annab Luzerni regatti silmas pidades enesekindlust, sest nähti: kui on rahulikes oludes või allatuules sõit, on asi kontrolli all.

“Kui lennukitel on kõige keerulisem osa õhkutõus ja maandumine ning õhus püsimine pole keeruline, siis meil on samamoodi: start ja finiš on kõige ohtlikumad osad, millele tuleb tähelepanu pöörata. Rahuliku ilmaga tuleb see välja, kui on aga külje- või vastutuul, kus aerulabadele on surve suurem, on vaja rohkem vabadust leida,” selgitas Endrekson, kelle ütlust mööda püütakse enne kolme nädala pärast toimuvat olümpiakvalifikatsiooni treeningutel tehnilist osavust parandada.

Tagasi üles