Algav Pärnu orelifestival ammutab ideid digimaailmast: numbritest, koodidest ja tähtedest

Copy
Ines Maidre sisustab Pärnu suve orelifestivaliga Eliisabeti kirikus 22. korda.
Ines Maidre sisustab Pärnu suve orelifestivaliga Eliisabeti kirikus 22. korda. Foto: Mailiis Ollino
  • Orelifestivali korraldaja: Paanivilet võib nimetada oreli antiikajast pärit sugulaseks.
  • Festivali muusikalised koodid juhatavad eri radadele: piiblinumbritest (3 ja 7) eriliste rütmideni.

​Tänavusuvine Pärnu orelifestival on kirevalt rahvusvaheline ja kõrvuti Eesti organistidega esineb siin muusikuid USAst, Tšehhist, Norrast, Poolast, Portugalist ja Saksamaalt, tuues kaasa uusi tuuli.

Kõige kaugemalt tulija on Ameerika organist James D. Hicks, kes on suur Eesti muusika austaja. Hicks esitab koos kandlemängija Hedi Viismaga harvaesinevale koosseisule loodud seadeid ja uudisteoseid Eesti muusikast.

Reedene avakontsert kannab märgilist nime “Oreli kutse”, sest Eliisabeti kiriku orelite taha istuvad noored oreliõppurid Pärnu ja Keila muusikakoolist ning Tallinna muusika- ja balletikoolist, kus orelimängud viimasel ajal eriti hoogsalt käima on läinud.

Pärnu muusikakooli õpilased (vasakult) Erich Reinhold Närep, Mia Johanna Rohula ja Maria-Lili Hunt omandavad pillomänguoskusi Aaro Tetsmanni käe all.
Pärnu muusikakooli õpilased (vasakult) Erich Reinhold Närep, Mia Johanna Rohula ja Maria-Lili Hunt omandavad pillomänguoskusi Aaro Tetsmanni käe all. Foto: Erakogu

Pärnus suvitamise kõrval siia mujaltki riikidest muusikuid kutsuva orelifestivali kunstiline juht ja organist Ines Maidre lausus, et tänavune teema “Muusikalised koodid” on mõjustatud meid ümbritsevast digimaailmast, kus kohtame numbreid ja koode igal sammul.

Koodide all võib siin mõista kõikvõimalikke numbreid, tähti ja muid sümboleid muusikas. Arvud ja tähed on universumi ehitusmaterjal, mis on ümbritsenud inimesi aegade algusest peale – nii nähti antiikajast keskajani looduses valitsevate mustrite ja muusikaliste harmooniate vahel tugevat seost.

Kontserdilt kontserdile juhatavad muusikalised koodid meid eri radadele. Mõnes kavas on inspiratsiooni ammutatud märgilistest aastaarvudest või piiblinumbritest (3 ja 7), teised on üles ehitatud erilistele rütmidele või tähekombinatsioonidele.

Huvitavalt avab festivaliteemat Norra muusikute Jostein Aarviku ja Ormar Maidre Aarviku kava. Siin kohtuvad linnulaul, Messiaen ja matemaatika – kolm omavahel põimunud elementi, millel numbrimaailmaga tugev seos. Suurepärase ornitoloogina tuntud Prantsuse helilooja Messiaeni teoste kõrval kuuleb Griegi ja uuemat Norra muusikat, kust linnulaul samuti läbi kõlab.

Põnevaist kooslustest nimetab Maidre veel paaniflöödi ja oreli duot, kus Kristel Aer esineb koos Norra muusiku Roar Engelbergiga. “Paanivilet võib nimetada oreli antiikajast pärit sugulaseks ja saab tõepoolest huvitav olema, kuidas nende kahe pilli vilede vibratsioonid ühinevad,” avaldas Maidre.

Kahes kavas saab kuulda koos oreliga inimhäält. Metsosoprani Anna Pillaku ja organisti Anna Humala kontsert on seotud number 3ga ning avab mitmel tasandil selle maagilise numbri tagamaid. Sopran Kai Kallastu ja organist Jaanus Torrim seostavad oma kava aga piiblis kõige enam esineva numbri 7ga.

Pärnu Eliisabeti kiriku üks orelitest.
Pärnu Eliisabeti kiriku üks orelitest. Foto: Mailiis Ollino

Kunstilise juhi rolli kõrvalt ei raatsi Maidre ka ise jätta muusikaliselt kaasa tegemast ja sel aastal on ta kutsunud endale kaks mängukaaslast.

Koos Portugalist pärit flöödimängija Luana Lourencoga esitab ta ühe “lonkavatest” ehk ebasümmeetrilistest rütmidest kokku pandud kava, mis toob meid üsnagi tantsusammul renessansist tänapäeva.

Teine kava koos viiuldaja Ingmar Simson-Valtiniga on filosoofilisem ning lähtub kolmkõla ja klastri vastandamisest. Siin kõlab muu hulgas nii Bachi kui Pärdi muusika, kes mõlemad meisterlikult seda teemat valdavad.

Pärnu Eliisabeti kiriku üks orelitest.
Pärnu Eliisabeti kiriku üks orelitest. Foto: Mailiis Ollino

Seega toovad suve muusikalised koodid endaga kaasa nii huvitavaid muusikalisi kooslusi kui vaatenurki. “Loomulikult ei saaks kogu seda muusikalist tulevärki ellu viia ilma Eliisabeti kiriku kahe toreda orelita, mis värskes suvehäälestuses mängijate ja publiku tulekuks valmis on,” mainis Pärnus suvitav organist.

Tagasi üles