Eesti vaimulikus muusikas kõrguvad oratoriaalsete suurvormide seas tippudena kolm teost: Rudolf Tobiase “Joonase lähetamine”, Cyrillus Kreegi “Eesti reekviem” ja Artur Kapi oratoorium “Hiiob” (1929), mille 1931. aasta esiettekandest kujunes Eesti muusikaelu suursündmus.
Galerii ⟩ Pika pausi järel tõi maestro Neeme Järvi Eesti ühe suurteose taas rahva ette
Enne Nõukogude okupatsiooni 1944. aastal jõuti “Hiiobit” Eestis ette kanda kaheksa korda, uuesti toodi teos avalikkuse ette 16. augustil 1997. aastal Estonia kontserdisaalis Neeme Järvi dirigeerimisel. See kontsertettekanne oli ühtlasi oratooriumi esmaplaadistus.
Nüüd, pärast 27aastast pausi tõi maestro Järvi võimsa teose kogu lava täitnud esituskoosseisuga – Eesti riiklik sümfooniaorkester (ERSO) ning kolm koori (rahvusmeeskoor, tütarlastekoor Ellerhein ja segakoor Latvija), bariton Tamar Nugis, bassid Ain Anger ja haigestunud Raiko Raalikut asendanud Priit Volmer ning metsosopran Tuuri Dede – suurpõgenemise 80. aastapäeval taas publiku ette.
Laupäeva õhtul Pärnu kontserdimajas ja päev varem Estonia kontserdisaalis kõlanud ettekandel kaunistasid nii Järvi kui osa koorilauljate rinda Eesti ja Ukraina lipu värvides lindid, meenutamaks ajaloo kordumist.
Artur Kapi oratooriumis astuvad peategelastena üles Hiiob, Saatan, Jumal ja Hiiobi naine, kõrvaltegelastena Hiiobi sõbrad, inglid, karjased, rahvas, kõrberöövlid.
“Elu suurimad õppetunnid omandatakse mitte võitude, vaid kannatuste ja kaotuste kaudu. Vana testamendi lugu Iiobi (nimekuju Hiiob esineb 19. sajandi lõpu eestikeelsetes piiblitõlgetes, toim) kannatustest pakub mõtteainet kõigile, kes lähevad oma elus läbi rasketest aegadest või otsivad vastuseid eksistentsiaalsetele küsimustele,” mõtestab muusikateadlane Evelin Kõrvits piibliainelise teose sisu kuulajale lahti kontserdikava tutvustuses. Iiob seatakse silmitsi inimlikult talumatute kannatustega: ta kaotab oma lapsed, vara, tervise ning kogeb mittemõistmist ja valesüüdistusi. Tal pole aimugi, et proovilepaneku taga on taevane kihlvedu: Saatan, kes ei usu, et inimene võiks armastada Jumalat ilma talt midagi saamata, esitab Jumalale väljakutse, mispeale Jumal annab Iiobi Saatana meelevalda, paludes tal säästa vaid tema hing. Hämmastaval moel talub Iiob kõiki saatuselööke.
Võimsa ettekandega tähistati ühtlasi Eesti Kontserdi põneva hooaja algust kõigis kontserdimajades.
Pea paar tundi juba seistes dirigeerinud 87aastane maestro sõnas püsti seisva publiku ees kavalalt naeratades, et oratooriumi järel tavaliselt lisapala ei esitata, aga tema teeb seda. Ning ERSO esituses kõlas 80 aasta taguse suurpõgenemise meenutusi tulvil päeva lõpetuseks lummav Albinoni “Adagio”.