Non Grata tuuritas oma tegevuskunstiga Hiinas keelu kiuste

Copy

Hiina viimase aja poliitiline areng on kaasa toonud suurlinnades Pekingis ja Shanghais performance'i täieliku keelustamise ja sellises olukorras on tegevuskunstifestivale korraldada justkui noateral kõndida, sest seadust rikkuvaid organisaatoreid-kuraatoreid ootab vangistus ja muuseumide-institutsioonide sulgemine, kirjutab tegevuskunstnik Al Paldrok.

Pärnust alguse saanud tegevuskunstirühmitus Non Grata astus oma sügisesel tuuril üles viies Hiina linnas, igaühes neist toimusid Non Grata näitused, vestlusõhtud, töötoad ja loengud. Tuuri kuraator oli Cai Qing.


Kihutades mikrobussiga Han Tao juhtimisel Kesk-Hiina sirgetel kiirteedel Xi’ani poole, esiaknast tagaluugini ulatuv hiiglaslik inimluu ja eestlased-indialased pardal, jutustas professor Anand Jaiswal tagapingil, kuidas tema kodumaal Indias valitseb kahte sorti ideoloogiat, mõtlemist, elufilosoofiat. Esimene peab inimhinge nii väärtuslikuks ja kalliks, et seda tuleb kogu elu jooksul täiustada ja puhastada, mediteerides ja püüeldes ülima pühaduse poole. Teine koolkond peab samamoodi inimhinge väärtuslikuks ja pühaks, aga tähistab seda ülimatele naudingutele andudes. Milline elufilosoofia koolkond valitseb meil Eestis?

Han Tao kunstimuuseum on avalik kunstimuuseum, mis keskendub avangardistlikule kunstile ja kunstifilmile ning korraldab sealhulgas rahvusvahelist kultuurivahetust ja residentuure. Muuseumi juhataja Han Tao on Hiinas tuntud kunstnik ja filmirežissöör ning tema julgus sellisel ajal eksponeerida Non Grata suurnäitust koos nädalase rahvusvahelise tegevuskunstifestivaliga on imetlusväärne. Kohe teisel päeval külastas näitust kohaliku regiooni kultuuriminister ja seejärel salapolitsei viieliikmelise üksusega. Nad uurisid põhjalikult näituse iga eksponaati, videot ja pildistasid üles kõik Non Grata raamatute leheküljed. Hiina tavapublikut seejärel performance‘itele ei lubatud.

See aga tingimata ei tähenda, et Hiinas ei saaks teha poliitilisi performance’eid. Xi‘anis 18. GUYU Actioni kunstifestivalil kuulutas Non Grata ühe linnaäärse mahajäetud maja lamekatusel performance‘i käigus välja oma autonoomse territooriumi: sõltumatu uue vabariigi. Nüüdsest on maailma suurimas riigis Non Gratal oma riik, kus inimesed võivad olla vabad ja sõltumatud igavesest ajast igavesti. Tegemist ei olnud mingi ühepoolse aktiga: uue vabariigi sündi tunnistasid India, Sri Lanka, Austraalia, Hong Kongi, Hiina, Singapuri, Mehhiko ja Eesti esindajad.

24miljonise elanikkonnaga Shanghais Yelli galeriis avas Al Paldrok oma isikunäituse “Live Dimensions” (ingl "Elu dimensioonid"), samas tegi Non Grata performance‘i “Breath” (ingl "Hingetõmme"). Tao Xichuani kunstikeskuses eksponeeris Non Grata oma tegevuskunsti dokumentatsiooni abil nii näituse, loengute kui töötubadega. Taje Trossi juhitud mitmepäevane performance‘i-töötuba “Avalik sekkumine” Jingdezhenis lõppes noorte hiina kunstnike tänavaaktsioonide ja politsei sekkumisega.

Pekingi maailmakuulsas Songzhuangi kunstikülas toimus Non Grata ühisnäitus Hiina traditsioonilist kalligraafiat popkunsti võtmes esitava kunstnikeühendusega Pop Box Calligraphy. Avamisel kinkisid nii eesti kui hiina kunstnikud oma teosed Yimu kunstimuuseumi juures tegutsevale heategevusorganisatsioonile Redleaf, mis aitab orvuks jäänud lapsi ja üksikuid vanureid. Ühisaktsioonis sündis tegevuskunstiteos põrandasuurusele lõuendile, milles idamaised traditsioonid ja lääne eksperimentaalsus sulandusid.

Non Grata esindas tuuril kontrakultuuri, maksis oma sõidud ise ja Hiina ametlike struktuuridega ei suhelnud. Kuni 12tunniste auto- ja kiirrongisõitude ning lendudega kaeti tegevuskunstiga 1000 ruutkilomeetri suurune ala ning läbiti sealjuures kokku 5000 kilomeetrit.

Non Grata koosseisus Al Paldrok, Taje Tross, Siim Kuljus ja Arvo Sailev osales septembris-oktoobris 2024 Hiina kunstituuril: JiTanLive Arti festivalil Han Tao muuseumis Konfutsiuse sünnilinnas Jinanis, 18. GUYU Actioni kunstifestivalil Xi‘anis, Yelli galeriis Shanghais, Tao Xichuani kunstimuuseumis YUDAYUSPACE‘is Jingdezhenis ja Pekingis Songzhuangi kunstikülas Yi Mu kunstimuuseumis ühisnäitusel.

Tagasi üles