Umbrohi kõlbab salatisse

Võilille õied.

FOTO: Urmas Luik

Tärkavad taimed, mida umbrohuks kutsume, on praegu tulvil erilist väge. Kes värsket salatit teeb, võiks peale kaugetelt maadelt toodud köögivilja sellesse lõikuda oma kodu ümbert korjatud taimede lehti.

Tuntuim umbrohust salatitaim on ilmselt võilill, kuid liialt palju seda salatisse või võileiva peale panna ei tasu, sest lehed on tugevalt mõrkja või piprase maitsega. Korjata tuleb noori, helerohelisi lehti. Ohtralt immuunsüsteemi turgutavat C- ja närvidele soodsalt mõjuvat B-vitamiini sisaldavaid võilillelehti võib maitse parandamiseks esmalt pisut soolvees leotada, aga lehelt rootsude eemaldamine muudab samuti maitse mahedamaks.

Suve eel peaks võilill ausse tõusma sellegi pärast, et see kiirendab ainevahetust ja on kasulik ülekaaluga võitlejatele. Samuti aitab võilill korras hoida kolesterooli ja veresuhkru numbreid.

Iga aiapidaja hirmu – naati sobib samuti salatisse pista, aga siingi tasub toiduks korjata noori, lõplikult avanemata lehti. Nii võikski aias ringkäigu teha ja äsja nina mullast välja ajanud lehed kohe salati, supi või omleti tarvis napsata.

Nõgesesupp on paljude kevadine lemmiksöök, aga nõgest lisatakse salatisse ja pirukatäidisessegi. Kõrvetamisest pääsemiseks peab taime esmalt kuumas vees hoidma või mõne minuti keetma.

Veel kõlbab korjata jänesekapsast, paise- ja kortslehe noori lehti, põdrakanepi pisikesi võrseid ja unustada ei tohi murulauku, karulauku või napsata küüslaugupeenrast mõni leht.

Võilillemesi

1 l võililleõisi

1 l vett

0,5 sidrunit

1 kg suhkrut

Korjake võililleõied päikeselise ilmaga. Puhastage ja võtke ära roheline varrejupp.

Pange õied koos vee ja viilustatud sidruniga potti. Kuumutage keemiseni, keetke madalal kuumusel umbes 30 minutit. Laske õielehtedel soojas vees 5-6 tundi tõmmata.

Kurnake vedelik läbi sõela, valage vedelik uuesti potti. Kuumutage keemiseni ja lisage tasapisi suhkur, segage, kuni suhkur on lahustunud. Kuumutage madalal tulel ligemale neli tundi, kuni segu on muutunud vedela mee taoliseks.

Allikas: Kokaraamat.ee

Tagasi üles