Pärnu orelifestivali avavad muusikakooli õpilased

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Pärnu orelifestivali veab kümnendat aastat Eliisabeti kiriku peaorganist Jaanus Torrim.
Pärnu orelifestivali veab kümnendat aastat Eliisabeti kiriku peaorganist Jaanus Torrim. Foto: Urmas Luik

Alates sellest nädalast astuvad Pärnu Eliisabeti kirikus igal reedel juunist kuni augusti lõpuni üles peamiselt Eestis, aga ka välismaal tegutsevad organistid. Avakontserdil sel reedel näitavad oma oskusi Pärnu muusikakooli oreliklassi õpilased.

Festivali kunstiline juht Jaanus Torrim on Pärnu muusikakoolis orelimängu õpetanud kümmekond aastat. Eestis on olnud aegu, kui orelimängu ei saanudki õppida. Pärnu oli üks esimesi paiku, kus selline võimalus muusikakooli juurde loodi.

Pärnus on hea orelit õppida

Avakontserdil mängivad Eliisabeti kiriku orelil 15–17aastased noored, kes juba on lõpetanud või lõpetavad tänavu Pärnu muusikakooli.

“Oreliklassist on üsnagi tugevaid mängijaid tulnud, nad võiksid selliste kavadega rahulikult lõpetada muusikaakadeemia,” tunnustas Eliisabeti kiriku peaorganist.

Torrim loetles linnu: Paide, Narva, Keila, Tartu, Valga, kus õpetatakse lastelegi orelit, aga kõige suurem probleem on: kus harjutada? Üldjuhul on need kohalikud organistid, kes kirikus lapsi seda instrumenti mängima õpetavad.

Pärnus on oreliga saal kontserdimajas, kirikus kaks orelit ja kirikumajas eraldi oreliklass. “Harjutamise võimalused on kahtlemata Pärnul kõige paremad ja tulemused on ka vastavad,” ütles Torrim.

Itaalia organist mängib Pärti

Järgmisel reedel esinevad Eliisabeti kirikus bariton Toomas Kuter ja organist Tõnu Rein, edaspidi organistid Piret Aidulo, Marju Riisikamp koos sopran Kai Kallastuga, Andres Uibo, Elke Unt, Aaro Tetsmann, Gustav-Leo Kivirand ja Kristel Aer.

Kuna festivalil täitub tänavu ümmargune number – kümme aastat – ja Pärnu uuest orelist ollakse väga huvitatud, on tänavu osalejaid kaugemaltki.

6. juulil tulevad festivalile esinema Leedu kammerorkester Amo Deus, Bergenis töötav organist Ines Maidre ja solistid. Ette kantakse Poulenci “Orelikontsert” ja Mozarti “Reekviem”.

13. juulil mängib Eliisabeti kirikus orelil Luca Massaglia Itaaliast Torinost, esitades muu hulgas Pärdi loomingut, ja 10. augustil Trondheimis töötav Aare-Paul Lattik.

Torrimi sõnade kohaselt on Pärnu orelifestivali põhimõte anda esinemisvõimalusi Eesti organistidele, vastupidi Tallinna rahvusvahelisele orelifestivalile, mis keskendub välismaa organistidele.

“Igal aastal ma üht ja sama organisti festivalile ei kutsu, vaid ikka vahetan esinejaid,” märkis Torrim.

Küsimusele, kas Eestis piisab organiste, kostis Torrim, et neid kirikuid on rohkem, kus organiste võiks olla, olemasolevad saab üles lugeda kahe käe sõrmedel. Enamjaolt neid kõiki kohtab ühel või teisel aastal Pärnu orelifestivalilgi.

Orel on pill, mida pole muusikul võimalik endaga kaasas kanda, ja igas esinemispaigas võtab teda vastu eri akustikaga ruumi ehitatud instrument. Eliisabeti kirikul on nii ajalooline orel kui kiriku külglöövis 2010. aastal valminud orel, peale nende koguduse kirikumaja orel.

“Kui vana orel on romantilise ja pehme, sümfoonilisema kõlaga, siis uus on konkreetsema, terava ja barokse kõlaga. Vahe on kindlasti suur. Teatud standardid on orelitegi puhul, kuid kaht täpselt ühesugust instrumenti ei ole olemas,” tõdes Torrim.

Läbivat joont festivali repertuaarivalikus sel aastal pole. “Eks neid selle aasta sünnipäevalapsi ole ju küll, aga üldiselt mängib iga organist seda, mida ta mängida tahab. Seda põnevamad need kavad tegelikult tulevad,” avaldas Torrim.

 

10. Pärnu orelifestival

Alates sellest nädalast kontserdid igal reedel

Pärnu Eliisabeti kirikus.

Märksõnad

Tagasi üles