Kuidas kaardiga ette makstud raha tagasi saada?

Tõnu Ots
, Swedbanki kaardivaldkonna arendusjuht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pangakaardid. Foto on illustreeriv.
Pangakaardid. Foto on illustreeriv. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Reisibüroode ja lennufirmade ebastabiilsuse valguses on tarbijate hulgas päevakorda tõusnud mured, mis seotud tagastamata ettemaksudega. Siinkohal on asjakohane meelde tuletada tarbija õigust pöörduda oma murega panga poole.

Kui ettemakstud summa on tasutud pangakaardiga ja soovitud kaup või teenus pole kliendini jõudnud, on kliendil õigus esitada teenusepakkuja suhtes kaebus pangale. Selleks, et pank saaks tehingut menetlema hakata, pole kliendil vaja teha muud kui esitada ostudokumendid. Kui tuvastatakse reeglite rikkumine, algatab pank menetlusprotsessi. Pank protsessib selliseid juhtumeid tasuta.

Keskmiselt kulub selliste juhtumite menetlemiseks kuni paar kuud. Kuna teisel poolel on küsimusele aega vastata 30–45 päeva, võib juhtuda, et protsess kestab kauem. Siiski püüab pank võimalikult kiiresti võtta vastu otsuse, kas see kuulub kompenseerimisele.

Põhimõtteliselt võib selliste juhtumite menetlust võrrelda kohtuprotsessiga, kus pooled lähtuvad oma kliendi selgitustest, tõendusmaterjalist ja rahvusvahelistest reeglitest. Kõige selle põhjal püütakse kliendile “võit koju” tuua.

Kaardiorganisatsioonide rahvusvaheline garantii kehtib nii äri- kui eraklientidele. Samuti ei ole vahet, kas ettemakse puhul on kasutatud krediit- või deebetkaarti. Internetiostude puhul on enne tehingu teostamist vaja registreerida oma kaart turvalise interneti ostuprogrammi, mispuhul klient peab kinnitama iga tehingu ainult talle teada parooliga. Ainuüksi see parool garanteerib ostjale rahvusvahelise garantii.

Kogu selline protsess on sularaha või muid maksevahendeid kasutades kliendile raskem ja aeganõudvam. Keerulisemate juhtumite puhul tuleb kliendil pöörduda kohtusse. Kuna kohus menetleb juhtumeid kaua, võib juhtuda, et kohtuotsuse tulles ei ole teine pool enam maksuvõimeline.

Kaardimakse puhul aga vastutab teenusepakkujaga lepingu teinud pank kohustuste eest, mis jäävad kaupmehel täitmata oma pankrotistumise või muude finantsiliste probleemide tõttu. See on garantii, mille pank annab oma kliendile ja mida ta on kohustatud sellistel puhkudel rakendama.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles