Neid teemasid ühte sidudes tahaksin küsida, kas ja kuidas kodulähedaste õppimisvõimaluste kahanemine võiks laste ja nende vanemate, regiooni ja kogu Eesti heaolu mõjutada?
Oleme koos TÜ Pärnu kolledži tudengitega käinud erinevatel õppereisidel, muu hulgas ühes Lätiga piirnevas Mulgimaa külas – põhjusteks väga tegus külaselts, hubane lasteaed-algkool, kokkuhoidev kogukond, pühendunud eestvedajad jne. Kord jälle ühel sügisel sinna jõudes kuulsime, et kaks noort peret oli äsja külast ära kolinud ja peamine põhjus: algkooli sulgemine.
Vallavalitsus oli raha kokku hoidnud ja hakanud tolle küla lapsi Karksi-Nuia suuremasse kooli sõidutama, aga mitte kõik vanemad polnud sellega päri: koliti paika, kus kool kodule ligemal, kus tundide lõppedes ei pea pisemad lapsed jääma pimedani koolibussi ootama. Mõni aasta tagasi kuulsin Kilingi-Nõmmes lugu sinna hiljuti Tallinnast kolinud lastega perekonnast ja põhjuseks väidetavalt turvalisem ja lühem koolitee, toetav kogukond, huvihariduse kodulähedased võimalused jms.