Logopeed räägib kooliminejate kõnearengust

Anu Villmann
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Ants Liigus

Loengusarja "Lapsest saab koolilaps" teises loengus räägib Pärnumaa Rajaleidja keskuse logopeed Riina Leok lapse kõnearengu toetamisest ning lugemis- ja kirjutamisoskuse kujundamisest.

Leok selgitas, et kirjaoskus kujuneb suulise kõne baasil ning lugema ja kirjutama õpetamine on seotud keele iseärasustega.

Eesti keeles on lugemine ja kirjutamine hääldamisega küllalt tugevasti seotud. Õige hääldus ja hea diktsioon on lugema ja kirjutama õppimise eeldused.

Lasteaia lõpus on viimane aeg tegelda häälikute kõnesse viimisega.

"Tähtis on koduski jälgida, kas laps suudab hääldust õige näidise järgi parandada. Soovitan vanemal konsulteerida lapsega töötava logopeediga. Kodu ja logopeedi koostöö on ülioluline. Koolilogopeedidel ei ole enam kahjuks ressurssi, et selle valdkonnaga põhjalikult tegelda," tõdes Leok.

Varasemates kooliminekuga seotud loengutes on lapsevanemad küsinud logopeedilt ajaväljendite kasutamise kohta, kuna arusaam ajast aitab lapsel koolis toime tulla.

"Kuueaastane laps kasutab oma kõnes õigesti sõnu "eile", "täna", "homme". Seitsmeaastane ei eksi aastaaegade nimetuste ja järjestusega, nädalapäevade nimetuste ja järjestusega," seletas logopeed.

Leok julgustab vanemaid olema lapsele eeskuju ja äratama huvi lastekirjanduse ja lugemis-kirjutamiskatsetuste vastu.

"Ja tundke vanemana siirast huvi lapse lugemise ja kirjutamisega seotud tegevuste vastu," märkis Leok.

Logopeedi loeng toimub 3. novembril Pärnu linnavalitsuses.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles