Vallikäär suletakse ajutiselt kõrvaltvaatajaile

Tõnu Kann
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ehitajate tekitatud astang muldvallis tasandatakse ja kaetakse muruga.
Ehitajate tekitatud astang muldvallis tasandatakse ja kaetakse muruga. Foto: Ants Liigus

Pärnu Vallikääru uuendustööd jooksevad ajaga võidu, sest rahvusvahelisteks hansapäevadeks plaanitud tulemuseni jõudmist on pidurdanud lihkeoht ja läbirääkimised muinsuskaitseametiga.


Mullu detsembris alustas AS Merko Ehitus Pärnu Vallikääru ja vallikraavi merepoolse luha rekonstrueerimist. Rahvusvahelisteks hansapäevadeks, mis peetakse Pärnus 24.-27. juunini, tuleb rekonstrueerimise käimasolev esimene etapp lõpetada.



“Ütleme nii, et pingutame töödega graafikus püsimise nimel,” tunnistas Merko Ehituse Vallikääru objektijuht Raimo Talts.



Tööd on tõesti palju, sest Vallikääru rekonstrueerimise esimene etapp näeb ette Vallikäärule uue värske ilme andmist, uut valgustust, korrastatud treppe, jalgteid ja istepinke, vallikraavi merepoolsele servale promenaadi ehitamist ja luha enda veevärgi ja elektriga varustamist, et seal saaks rahvusvahelise peo ajaks avada hansalinnaku.



Tööd tuli juurde, kui Vallikääru rekonstrueerimise ettevalmistamise ajal geoloogilise ekspertiisi käigus selgus, et ajalooline muldkindlustus on muutunud lihkeohtlikuks. Et Vallikääru ja -kraavi puhul on tegu muinsuskaitsealuste objektidega, ei lubanud muinsuskaitseamet vallikraavi kavandada paadisadamat, kui kraaviservi ei kindlustata uhtmise vastu, mida paadimootorite tekitatavad lained esile kutsuvad – seegi lisas tööd.



Vallikraavile lüüakse vitsad ümber


Vallikäärult on eemaldatud võsa ja maha on võetud üle saja vallile mittesobiva, murdumisohtliku või haige puu. Praegu käib valli kindlustamine lihkeohu ja vallikraavi kaitsmine uhtmise eest.



“Vastavalt projektile ümbritsesime enam-vähem kogu vallikraavi metallist sulundseinaga, mis kaetakse umbes kuuekümne sentimeetri laiuselt betooniga, nii et selle peal saab hädapärast jalutadagi, kuigi selleks see nüüd küll mõeldud ei ole,” kirjeldas Talts. “Sulundseina süvistamise töö hakkab juba valmis saama.”



Jalutada saab tulevikus mäge lihete ja kraavi uhtmise eest kaitsva sulundseina betoonvööl tõesti ainult “hädapärast”, sest sein ei tule kõrgem kui nelikümmend sentimeetrit üle Kroonlinna nulli, mistõttu peaks see suviti vee kõrgseisu aegu olema vee all.



Talvel vee madalseisu ajal ei ole rajatis allpool veepiiri ning Pärnu linnavalitsuse majandusosakonna ehitusteenistuse juhataja Ago Raudsepp ütles, et see on ehitajatele hea.



“Tänavune külm talv on ehitajat soosinud, sest vesi oli madal ja jääkate kraavil paks, nii et sulundseina sai jää pealt paigaldada, mis kiirendas tööd kõvasti,” sõnas Raudsepp. Temagi muretses töö tähtaegse valmimise pärast, sest rekonstrueerimisprojekti kooskõlastamine muinsuskaitseametiga võttis arvatust rohkem aega ja töö algus venis niigi.



Pealegi kerkis aasta alguses oht, et riik peatab Vallikääru rekonstrueerimise rahastamise, kui selleks kaasatakse Euroopa Liidu rahaabi. Põhjuseks oli linna eelarve seis, mis on lubatust kõrgema võlakoorma tõttu kiivas ja linna omaosaluse tagamiseks pole võimalik enam juurde laenata. Seegi raskus ületati.



Valli kaitseb 70 ankrut


“Vall muutub kaunimaks,” lubas Raudsepp ja lisas, et kõik on muinsuskaitsega kooskõlastatud. “Valli seinad silutakse ja kaetakse ühtlase ilusa murukattega. Juurde istutatakse puid ja põõsaid.”



Praegu on pilt sootuks teistsugune ja jätab mulje, nagu muldkeha kraavipoolsesse külge tuleks kergliiklustee ning vall on lõhutud.



“See on ajutine ja vajalik ainult kindlustustööde tegemise ajaks,” kinnitas Talts. “Valli kalle taastatakse.”



Valli sisse, läbi sulundseina 0-kõrgusmärgil puuriti 45kraadise nurga all 70 pinnaseankrut, mis kinnitati maa sügavuses vastu tulnud paekihi sisse ja mis peavad valli lihete vastu kindlustama. Iga ankur on paekivikihti kinnitatud kolme meetri sügavuselt.



Ehitaja andis ühtlasi teada, et nüüd, kus tööde järjega hakatakse jõudma kääru harjale ja maha võetakse vanu laternaposte, ümbritsetakse Vallikäär ajutise aiaga ja kõrvaltvaatajaile suletakse pääs ehitusobjektile, kuni tööga ühele poole saadakse.



“Loodan linnarahva mõistvat suhtumist,” ütles Talts.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles