N, 2.02.2023
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Uberi tulek vihastab kohalikke taksojuhte

Lauri Habakuk
, reporter
Uberi tulek vihastab kohalikke taksojuhte
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Taksojuht Roland Lepiku jutu järgi vähenes mullu Weekend Festivali ajal käive võrreldes tunamullusega poole võrra, kuna Pärnu oli tööle tulnud palju pealinna taksojuhte.
Taksojuht Roland Lepiku jutu järgi vähenes mullu Weekend Festivali ajal käive võrreldes tunamullusega poole võrra, kuna Pärnu oli tööle tulnud palju pealinna taksojuhte. Foto: Gertrud Alatare

Kohalikud taksoettevõtjad valmistuvad teenindama peagi suvepealinna saabuvat päratut inimmerd. Peale kutseliste taksojuhtide hakkavad kümneid tuhandeid külalisi Pärnu toova muusikapeo ajal rahvast sõidutama teisedki roolikeerajad.

Kõik Pärnu taksoettevõtete juhid, kellega Pärnu Postimees ühendust võttis, kinnitasid, et Weekend Festival Balticu koostööpartner Uber ei pärsi suurürituse ajal nende teenistust. “Kuna rahvamass on nii suur, ei jõua niikuinii siinsed taksod kõiki ära teenindada, see on enam kui selge,” tõdes Go Takso Pärnu juht Iti Sipelgas.

Siiski on ajanud sõidujagamisteenuse tulek kohalikel taksojuhtidel harja punaseks.

“Soovitan teil kõige kallimatele inimestele – naistele, ämmadele, tütardele – tellida ürituse teise päeva hommikul juht Uberiga,” ironiseeris Bristol Takso juht Rauno Lääne. “Te ei tea, kui kaua see juht on olnud üleval, kas ta on enda või ämma autoga.”

Lääne tõi näite, et temal pole reakodanikuna õigust tänaval kiirust mõõta, kihutajaid trahvida ega pimesooleoperatsioone teha. “Meil on seadusega nõutud kõiksugused load, taksojuhitunnistused ja koolitused, ja me oleme (Uberi juhtidega, L. H.) täpselt samal platvormil,” sõnas taksofirma juht.

Uber Baltikumi tegevjuht Enn Metsar leiab seevastu, et sõidujagamisteenus tõstab muusikapeo ajal transpordi turvalisust märgatavalt. “Suurendades festivali ajal turvaliste ja mugavate transpordivõimaluste hulka, aitame vähendada tõenäosust, et liiklusesse jõuab joobes juhte,” märkis ta.

Sipelgat häirib, et ehkki sõidujagamise seadus jõustub alles 1. novembril, lubatakse Uberi juhtidel avalikult seadust rikkuda ja seda koguni reklaamitakse.

Pärnuski tegutseva Elektritakso juhi Ermo Kontsoni meelest on Uberi juhtide seadusrikkumine lausa absurdne. “Kui minu juhid rikuvad aeg-ajalt kogemata mingeid pisikesi taksoreegleid, saavad nad väga suure trahvi,” sedastas ta. “Neid, kes vilistavad kõigile seadustele, jätavad kõik maksud maksmata ega ole üheski registris, ei karista keegi.”

Kontson täpsustas, et tema arvates pole Uberi töös midagi halba. Küll võiksid tema sõnutsi juba praegu kehtida kõigile samad reeglid.

Uberi juhid hakkavad 3.–6. augustini kundesid peale võtma Ammende Villa juures Remmelga tänaval ja Supeluse tänaval ringristmiku juures. Pealevõtmispunktidesse pääsevad Metsari jutu järgi autod, mille esiklaasil on spetsiaalne Uberi kleebis. Ta lisas, et taksosid festivalialale nii lähedale ei lubata.

Uber toimib festivali ajal Pärnus ja selle lähiümbruses. Fikseeritud tasu eest saab sõita Pärnu ja pealinna vahet.

Sipelga teatel on kõik 13 Go Takso autot Weekend Festivali kestel ööpäev läbi väljas. Kuigi mullu võttis Go Takso üritusele järgnenud päeval rahulikumalt, lähevad nad seekord pühapäevalegi vastu täisjõududega. “Ilmselt on siis kõik bussid väja müüdud,” selgitas Sipelgas. Ta meenutas, et mullu käisid kõik tema ettevõtte masinad tiiru Tallinnas.

E-Takso juht Endel Hiis saadab festivali ajal välja üle 40 oma firma takso.

Bristol Taksost teenindab inimesi umbes 20 sõidukit. “Kõik sõidavad,” märkis ettevõtte juht Lääne. “Juhid jaotavad töö ööpäeva peale ära: kes sõidavad hommikul, kes õhtul.”

Kontson lubas tuua Elektritakso ülejäänud osakondadest juhte juurde, kuid tõdes, et see pole kuigi lihtne. “Ööbimiskohti niisama hästi kui pole, need on üle mõistuse kallid,” nentis ta.

Kontson pakkus, et praegu suvepealinnas sõitva kaheksa elektritakso asemel on neid Weekend Festivali ajal Pärnu tänavail vähemalt kümme. “Kaheksa autot tähendab seda, et meil on 30 juhti,” täpsustas ta.

Kuna Elektritakso sõidab taksomeetri järgi, pole neil Kontsoni sõnutsi võimalik tipptunni ajal rohkem raha küsida. Sama raha annab teenida teisteski linnades. Auto toomine Pärnusse tähendab aga kulu. “Et seda teha, tuleks tõsta hindu, aga seda saavad teha vaid need, kes rikuvad seadust,” lausus Elektritakso juht.

Kindlale hinnakirjale viidates lubasid Sipelgas ja Lääne samuti sõidu maksumust mitte muuta. Hiis aga möönis, et ilmselt tuleb hinda kergitada. “Muidu ei jõua üldse teha,” põhjendas ta.

Uberi seadus jõustub 1. novembril

Platvormipõhist taksovedu reguleeriv nii-öelda Uberi seadus jõustub 1. novembril. Riigikogu kiitis selle 86 poolthäälega heaks 14. juunil.

Pärast seaduse jõustumist saab infoühiskonna teenuse vahendusel osutatavast sõitjateveost eraldi taksoveo liik. Selle puhul toimub nii tellimine kui hinna arvestamine IT-platvormi kaudu.

Seaduse jõustumisel kaob taksojuhtide ametikoolituse nõue, koolitused jäävad siis iga vedaja enda korraldada.

Kui klient tellib takso mobiilirakenduse kaudu, pole taksomeeter vedajale kohustuslik: kunde näeb sõidu hinda juba telefoni ekraanilt. Küll peab sõidujagamise seaduse jõustumiselgi olema sõiduteenuse osutaja autos taksomeeter, kui klient võetakse peale tänavalt või takso tellitakse kõnekeskuse vahendusel.

Tagasi üles