/nginx/o/2023/11/17/15725133t1h08aa.jpg)
- Osa võimukoalitsiooni liikmeid kritiseeris parkimisreformi
- Kohtuvaidlus õhus: Avo Keele parandusettepanek jäeti menetlemata
- Keskerakond lubab koostada detsembriks uue parkimiskorra eelnõu
Ehkki Pärnu linnavolikogu Keskerakonna ja Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon tegid ettepaneku kirgi kütva Pärnu parkimiskorra muutmise eelnõu teine lugemine edasi lükata ja sama palve esitasid Pärnumaa valdade juhid, ei võtnud võimuliit ettepanekuid kuulda ja koputas suuri muutusi toova parkimiskava pärast volikogu saalis toimunud üle kolme ja poole tunni pikkust arutelu seaduseks.
Pärnu linnavolikogu otsustas laiendada Pärnu avalikku tasulise parkimise ala, tõsta parkimistasusid ja teha väiksemaid muudatusi senistes parkimissoodustustes, enamik uuest parkimiskorrast hakkab kehtima järgmise aasta 1. maist.
Määruse vastuvõtmise poolt hääletas 22 koalitsiooni liiget. Hääletusest taandas ennast Isamaa fraktsiooni liige Rain Jung, kes kritiseeris kavandatavat parkimisreformi ka läbirääkimiste voorus.
Jung ütles, et ehkki ta uut parkimiskorda ei toeta, kehtib Isamaa fraktsioonis kokkulepe, et ei pea hääletama asjade poolt, mis rahvasaadiku südametunnistusega vastuollu lähevad, aga on õigus jääda erapooletuks.
«Mingit tüli koalitsioonis sellest ei ole,» kinnitas Jung.
Volikogu esimees Andres Metsoja, kes samuti Isamaa fraktsioonist, esitas läbirääkimistel peetud sõnavõtus küsimuse, kuidas paistab Pärnu linnavolikogu otsus väljapoole.
«Kõige olulisem pole see number (150 eurot, mida hakatakse pärnakalt parkimise eest aastas küsima, E.-G. L.), vaid kuidas me näeme ennast omavalitsusena, kuidas me näeme ennast partnerina maakonna sees, kuidas me näeme ennast ettevõtjate partnerina,» kõneles Metsoja. «Ma arvan, et need on märkimisväärselt tähtsamad kohad, millele me pöörame tähelepanu ülimalt vähe. Isamaa raputab endale tuhka pähe, et jätsime selle naaberomavalitsustega kooskõlastamata või läbi arutamata.»
Opositsiooni kuuluvad EKRE ja Keskerakonna esindajad lahkusid saalist. Nende hinnangul rikkus volikogu enda kehtestatud töökorda, sest juhtivkomisjon ei võtnud seisukohta volikogu liikme Avo Keele muudatusettepaneku suhtes.
Keskerakonna fraktsiooni liige Andrei Korobeinik ütles, et ehkki volikogu rikkus Keele parandusettepaneku menetlemata jätmisega seadust, ei saa volinikud vastuvõetud määruse seaduslikkust kohtus vaidlustada. «Seda saab teha ainult kolmas osapool,» lausus ta.
Korobeinik märkis, et Keskerakonna fraktsioon plaanib koostada järgmiseks linnavolikogu istungiks uue parkimise korraldamise määruse eelnõu. «Üritame kaasata selle koostamisel huvigruppe, mida koalitsioon eiras, ja vähendada parkimistasusid,» avas ta plaanitava eelnõu sisu.
Uue parkimiskorra kohaselt muutub tullu maist märksa suuremaks tasulise parkimise ala ja tõuseb parkimise eest võetav tasu.
Avalikke tasulisi parkimisalasid on pärast 1. maid kolm: vana-, kesklinn ja rand.
Vanalinnas parkimine muutub aasta ringi tasuliseks esmaspäevast laupäevani 8–19. Praegu tuleb parkimise eest maksta kella 18ni ja laupäeval võib tasuta parkida, seega lisandub 1. maist üks tund ja tasuline laupäev.
Ranna piirkond muutub tasuliseks aasta ringi ja senine tasuline ala suureneb. Suvine rannas tasulise parkimise periood algab 1. juuni asemel 1. maist. 1. maist 31. augustini on parkimine tasuline iga päev 8–19 ja 1. septembrist 30. aprillini esmaspäevast laupäevani 8–19. Varem oli parkimine suvel rannas tasuline 10–18.
Isamaa raputab endale tuhka pähe, et jätsime selle naaberomavalitsustega kooskõlastamata või läbi arutamata.
Andres Metsoja, Pärnu linnavolikogu esimees (Isamaa)
Kesklinna uus tasulise parkimise ala kehtestati aasta ringi esmaspäevast laupäevani 8–19.
Kõik Pärnu avalikul tasulisel parkimisalal parkijad võivad ka pärast 1. maid parkimiskella või kirjaliku teatega parkida esimene tund tasuta. Erand on rand, kuhu 1. maist 31. augustini võib auto tasuta jätta pooleks tunniks. Teatriesise Keskväljaku parklas võib tasuta parkida kolm tundi.
Parkimistasu maksmisest on vabastatud liikumispuudega juhid ja liikumispuudega või pimedat inimest teenindavate mootorsõidukite juhid; alarm- või jälitussõidukid, mootorrattad ja mopeedid, elektriautod ning Pärnus elavad nelja või enama lapsega suurpered.
Parkimistasu vabastamist tõendab liikumispuudega ja pimedat inimest teenindava sõiduki kaart, alarm- või jälitussõiduki kaart või elektriauto või paljulapselise pere tasuta parkimisluba. Invakaarte väljastab sotsiaalosakond. Elektriautode, paljulapseliste perede ja kõiki teisi parkimislube saab taotleda linna kodulehel.
Linnavalitsus võib riigiasutustele, mis asuvad avalikul tasulisel parkimisalal, väljastada tasuta loa ühe mootorsõiduki parkimiseks. Samuti võidakse luba anda omavalitsuste ametiasutustele ja hallatavatele asutustele.
/nginx/o/2023/11/17/15725667t1h5adc.jpg)
Soodushinnaga saavad parkimislube osta füüsilised isikud B-kategooria sõiduki või haagise parkimiseks juhul, kui sõiduki liiklusregistrijärgne omanik, vastutav kasutaja või kasutaja elab rahvastikuregistri järgi Pärnu linnas (ka osavaldades) või nende rahvastikuregistrijärgne elukoht on avaliku tasulise parkimisala piires. Kodutänava parkimisluba lubab parkida üksnes elukoha juures ja/või sellele lähimal tänavaosal, eluruumi kohta antakse ainult üks luba.
Pärnu omavalitsuse elaniku soodushinnaga parkimisluba kehtib kõikidel Pärnu avaliku tasulise parkimise aladel ning see hakkab maksma kas 15 eurot kuu, 45 eurot kolm kuud, 85 eurot pool aastat või 150 eurot aasta. Kodutänava aastase parkimisloa hind on 50 eurot.
Neile, kes Pärnus ei ela, hakkab perioodi parkimisluba, millega võib auto jätta kõikidele avalikele tasulise parkimise aladele, maksma 100 eurot kuus, 250 eurot kolme kuu eest, 450 eurot pool aastat ja 850 eurot aasta.
Vanalinnas hakkab tunnipilet maksma kaks ja 24 tunni pilet kümme eurot.
Ranna piirkonna uus hind on 1. maist 31 augustini viis eurot tund ja 25 eurot ööpäeva eest. Sügisest langeb hind ühe euroni tunni ja viie euroni 24 tunni eest.
Kesklinnas maksab tunnipilet pärast 1. maid euro ja ööpäevane luba viis eurot.
Tunni- ja 24 tunni piletid ning mobiilsideoperaatori kinnitused parkimistasu maksmise kohta kehtivad parkimise ajal kõikidel avalikel tasulise parkimise aladel, kus makstud tasu on selle piirkonnaga võrdne või väiksem. Näiteks võib suvel ranna piirkonna piletiga parkida ka vana- ja kesklinnas, kuid ranna piirkonna talvise piletiga üksnes kesk-, mitte vanalinnas. Vanalinna piletitega võib parkida kesklinnas ja talvel rannas, kesklinna piletitega talvel rannas.
Volikogus vastu võetud uue parkimiskorra määruses seisab, et tasulise parkimisala laiendamise üks eesmärke on muuta elanike harjumust parkida enda hoovi asemel tänavatel, takistades liiklust ja piirates osaliselt nähtavust. Teine eesmärk on suunata nii kohalikke elanikke kui turiste parkima kesklinnast ja rannast kaugemal, soodustades jalgsi, jalg-, tõukeratastega ja ühistranspordiga liikumist.
Kui tänavu on parkimistasudest planeeritud Pärnu linna eelarvesse 357 000 eurot, siis uue korraga peaks linna rahakotti laekuma prognooside kohaselt kaks kuni kolm korda rohkem raha ning linnakassase laekuks aastas ligemale miljon eurot ja julgemate arvestuste järgi peaaegu 1,2 miljonit eurot.