Bussid sõidetakse surnuks Pärnu ja Sindi vahel

Tõnu Kann
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vanad bussid kipuvad tihedamini rikki minema, kui külmakraadid vahelduvad sulaga.
Vanad bussid kipuvad tihedamini rikki minema, kui külmakraadid vahelduvad sulaga. Foto: Urmas Luik

AS Atko Bussiliinid kasutab hankekonkursil võidetud õigust sõita kolmel Pärnu lähiliinil vanarauaks oma tehnikapargi teenekaimad bussid, sest 2008. aastal Pärnu maavalitsuses sõlmitud leping lubab ettevõttel lasta liinidele riigi vanimaid busse.

Atko Bussiliinid teenindab Pärnu lähiliine 39 ja 40, mis kurseerivad Pärnu ja Sindi vahel, ja liini 57, mis sõidutab rahvast Pärnu ja Sauga vahet.

Ehkki eemalt näivad Atko bussid päris kabedad, eriti kui kevadine teede sopp külgedelt maha pesta, kõneleb bussirikete tõttu katkenud reiside arv ja asjata bussi ootavate inimeste hulk Atko motoriseeritud hobuste põdurast tervisest.

Seda tunnistab Pärnu ühistranspordikeskuse vanemlogistik Avo Rahu, kelle töölauale koondunud aruanded näitavad, et ainuüksi jaanuaris katkes Atko busside teekond sõitjaid vedades kuuel korral, samalaadseid juhtumeid tuli ette veebruaris ja nüüd juba märtsiski.

“Seda on lubamatult palju,” märkis Rahu.

Atko Bussiliinide Pärnu osakonna juhataja Kalvi Murro tunnistas avameelselt, et põhjuseks on vananenud bussipark, mis talle kasutada antud.

“Võib öelda, et Pärnusse tuuakse Atko vanad bussid surema,” sõnas Murro ja selgitas, et 2008. aastal Pärnu maavalitsuse korraldatud riigihanke võitnud Atkol on lubatud liinile saata busse, mis ei ole vanemad kui 18 aastat, arvates nende esmaregistreerimisest.

Hankeleping allkirjastati kümneks aastaks, nii et see lõpeb 2018. aastal.

Kuna hilisemates hangetes nii vanu busse enam liinile ei lasta, ongi Pärnu Atkole just see koht, kus oma busse enam-vähem füüsilise ea lõpuni ekspluateerida.

“Meie kõige noorem buss on aastast 2003, teised on aastaist 2001–2002 ja kõige rohkem on busse aastast 1999,” tunnistas Murro.

Ta lisas, et vanu busse liinile lubav leping on firmaomanike töövõit riigihankel ja mõistagi kasutab ettevõte oma õigust ekspluateerida iga bussi reisijateveol nii kaua kui võimalik.

“Minu elu Pärnus teeb see muidugi keerulisemaks,” nentis Murro, kelle õlul lasub vastutus liinil rikki läinud buss veerand tunniga töökorras oleva vastu vahetada, muidu võib firmale järgneda trahv.

1999. aastal toodetud bussid saavad 18aastaseks 2018. aastal, just siis, kui lõpeb Atko ja Pärnu maavalitsuse vaheline hankeleping.

Aastast 2019 hakkavad nimetatud liine teenindama juba uued või vähemalt hulga nooremad bussid. Seda tingimusel, et hankelepingu sõlmimisel ei hiilga vedajafirma esindaja taas töövõiduga, mis riigi eakaimad rüsad Pärnus reisijateveole lubab.

Teisalt, ega linnaliine teenindaval GoBusilgi ole hanke tulemusena kohustust kuigi uusi busse liinile tuua, sest ühistranspordikeskuse andmetel võivad linnas sõitjaid teenindada kuni 15-aastased bussid. “Uue hanke puhul nõuame vedajafirmadelt juba uusi busse,” kinnitas Rahu.

Et maavalitsus on maabussiliinide kureerimise kohustused üle andnud Pärnu ühistranspordikeskusele, kuulutab järgmise hanke 2017. aastal välja ilmselt just see katusettevõte. Ühistranspordikeskuse juhataja Andrus Kärpuk kinnitas samuti, et viimase aja hanked nõuavad vedajafirmadelt juba uusi busse.

Seni tuleb Pärnu lähiliinidel 40, 57 ja 39 ja 1. aprillist alates suvekuudel Pärnu-Uulu surnuaia vahel sõitvates bussides leppida teadmisega, et osa teekonnast peab võib-olla läbima jalgsi.

Vanade bussidega harjunud Murro lohutas, et suvekuudel on vanadki bussid töökindlad, kuna enim kipuvad need rikki minema kuni kolme külmakraadi korral ja sula ja kerge külma vaheldudes. Tänavu talvel enamasti just sellised ilmad olidki.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles