Pärnu ühisgümnaasium testis Sitsiilias projektiradu

, Pärnu ühisgümnaasiumi emakeele-, meedia- ja hispaania keele õpetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sitsiilias Catanias toimunud projektikohtumisel viibisid Pärnu Ühisgümnaasiumi õpetajad Liis Raal-Virks, Kersti Jürgenson ja Kaia Metsaalt.
Sitsiilias Catanias toimunud projektikohtumisel viibisid Pärnu Ühisgümnaasiumi õpetajad Liis Raal-Virks, Kersti Jürgenson ja Kaia Metsaalt. Foto: Erakogu

Pärnu ühisgümnaasiumi projektirühma kolmandal kohtumisel Sitsiilias testiti õuesõppeks loodud õpperadu, analüüsiti juba tehtut ja lepiti kokku Eestis 29. jaanuarist 2. veebruarini 2018 toimuva kohtumise üksikasjad.

Erasmus+ projekti  "Education au patrimoine via les parcours de santé" eesmärk on õppida õues liikudes ja õppeaineid lõimides, kasutades selleks tänapäevaseid tehnoloogilisi vahendeid. Sellise lähenemise eesmärk on teha õppimine huvitavaks ja kaasata õppeprotsessi võimalikult palju inimesi.

Projekti lõpuks valmib äpp, mille igaüks saab telefoni laadida ja selle abil ümbruse kohta rohkem teada saada. Ettevõtmise mõte on soodustada õpilaste füüsilist aktiivsust, avardada nende silmaringi õppeaineid lõimides ja arendada keeleoskust. Selleks loob iga osalev riik oma kodukohas vähemalt kolm eri liikumisrada, mis samas äpis kättesaadavad peale inglise keele kõikide osalejariikide keeltes. Radade läbimine ja äpi testimine on vaid väike osa tööst: äpi loomine arendab õpilaste ja õpetajate keeleoskust, sest kogu info tuleb projekti kodulehel (www.trail2education.eu) nii tõlkida kui lokaliseerida (st teha oma kultuurikeskonnas arusaadavaks). Radade loomiseks info otsimine ja selle inglise keelde ning sealt omakorda asukohamaa keelde ümberpanemine arendab õpilaste ja õpetajate keeleoskust ning digitaalse tõlkmise alaseid teadmisi.

Sitsiilias kogesime, et Lõuna-Euroopas hakkamasaamiseks tuleb osata kas itaalia, prantsuse või hispaania keelt, sest inglise keelt paljudes koolides ei õpetata. Meid vastu võtnud koolis, Sitsiilia Liceo Scientifico e Linguistico Statale Principe Umberto di Savoias on kaks õppesuunda, keele- ja teadusharu, seepärast rääkisid sealsed õpilased ja õpetajad võõrkeeli hästi. Tänaval hakkamasaamiseks ja äpi testimiseks kulus aga ära kunagi ülikoolis õpitud itaalia keel, mis avas kohalike inimeste südame.

Itaallaste vastuvõtt oli väga hästi organiseeritud, soe ja sõbralik. Me ei tundnud seda ainult iga päev koolis, kus meile tutvustati avakontserdiga Etna rolli võõrustajate rahvalauludes ja -tantsudes, vaid oma kohaloluga austasid meid Sitsiilia Prantsuse instituudi juht ja linna haridusosakonna esimees. Mõlemad rõhutasid, kui oluline on, et eri riikide õpetajad ja õpilased saavad arendada koostööoskusi ja digipädevust aineid lõimides. Toonitati õpetajate keeleoskuse ja silmaringi avardamise tähtsust: üks asi on reisida turistina, teine osaleda igapäevases tööelus, ajada ühist asja mitmest eri kultuuriruumist tulnuga. Pärast haridusreformi ei ole itaalia koolis enam eraldi geograafia- ega bioloogiatunde, selle asemel on teadusõppeaine. Projekt aga seob omavahel aja- ja kutuuriloo, arhitektuuri, kunsti ja kehalise kasvatuse ning loodusteadused. Hommikupoolikul töötasime projekti sisu kallal, õhtuti läbisime iga päev ühe raja: esimesel linna-, teisel linnamaastikuraja ja üks päev kulus Etna vulkaani jalamil kulgeva raja testimiseks.

Õueradade mõte on soodustada tervislikke eluviise: kui Eestis on muutunud probleemiks laste ülekaalulisus, siis Sitsiilias on probleem pigem selles, et õpilased tahavad olla saledad, aga saavutada seda vähe süües. Eri raskusastmega raja läbimiseks läheb vaja head füüsilist vormi, sobivat riietust. Kõik see arendab noort inimest peale äpi abil orienteerumise ja infopunktide läbimise nii, et paneb ta mõistma tervisliku toitumise tähtsust, looduses toimuvaid protsesesse ja seda, kuidas eri õppeained omavahel ja argieluga seotud on. Projekti eesmärk on luua selline äpp, mida saaks kasutada iga inimene east ja haridusest sõltumata.

Praeguseks on valminud enamik radu koos vajaliku infoga, projekti kodulehe on teinud Portugali õpilased. Sloveenid ja portugallased töötavad äpi kallal, Itaalia ja Eesti kool arendavad õpilaste lingvistilisi oskusi, õpetades eri tõlkevõtteid ja seda, millist abi leiab selleks digivahenditest. Niisama tähtis on oskus luua sisutihedaid lihtsalt arusaadavaid tekste. Pärnu ühisgümnaasiumis jaanuaris 2018 toimuva kohtumise peateema ongi tõlkimine ja tõlkekoolitused. Samuti tahab ühisgümnaasium pakkuda soovijatele digikoolitust, kuidas äpi abil õpperadu luua.

17.–21. oktoobrini Sitsiilias Catanias projektikohtumisel osalesid Pärnu ühisgümnaasiumi õpetajad Liis Raal-Virks, Kersti Jürgenson ja Kaia Metsaalt.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles