Riigiportaal aitab kodanikku

, riigiportaali eesti.ee juht (riigi infosüsteemi amet)
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mihkel Tikk.
Mihkel Tikk. Foto: PP

Kui paljud inimesed jälgivad iga päev enda juhiloa või auto tehnilise ülevaatuse tähtaega? Ilma dokumendi pealt vaatamata pole paljudel meeles, millal oleks õige aeg juhiluba vahetada. Ometi on aegunud juhiloaga sõitmine seaduse silmis sama mis loata sõit ja trahv selle rikkumise eest kuni 300 eurot.

Teine eluline näide on sõiduki juhtimisõigusega kaasas käiv kohustuslik tervisetõend. Kas teadsite, et tuleva aasta jaanuarist hakkab kehtima liiklusseaduse säte, mille kohaselt tervisetõendi aegumisel peatub autojuhtimisõigus? Küllap me iga päev sellele ei mõtle, kuid niisuguses olukorras liiklusõnnetusse sattunud, leiame end suurest jamast.

Teavitused

Siin tuleb meile appi riigiportaal eesti.ee, kus väga lihtsalt saab tellida eri teavitusi. Näiteks saadab maanteeamet 30 päeva enne järgmise tervisekontrolli läbimise tähtpäeva inimese soovil tema esitatud mobiiltelefoni numbril või e-posti aadressil teate, et juhtimisõigus peatub järgmise tervisekontrolli läbimise tähtpäeval.

Veel käesoleval aastal lisandub portaali ID-kaardi ja passi kehtivusaja lõppemise teadete tellimise võimalus.

Eksamipinki istuvad koolilõpetajad on ammu omaks võtnud lahenduse tellida riigieksamite tulemused tasuta oma telefoni. Noortel kaob vajadus pidevalt jälgida arvuti vahendusel riigieksamite infosüsteemi, kuna lühisõnum saadetakse kohe, kui eksamitulemus avalikustatud. Sõnumiga edastatakse aine nimetus ja kogutud punktisumma. Igal aastal saadetakse eesti.ee vahendusel kooliõpilastele üle 35 000 SMSi eksamitulemustega.

Portaal eesti.ee on kui suur elektrooniline värav, mille kaudu saab kodanik oma riigiga mugavalt suhelda. Siit leiab usaldusväärset infot, kontaktandmeid ja e-teenuseid ühtsest turvalisest keskkonnast nii kodanik, ettevõtja kui ametnik. Portaali on koondatud üle 200 e-teenuse, 400 artikli ja 2500 asutuse kontakti.

Portaali populaarsemad teenused on elukohateate ja vanemahüvitise taotluse esitamine, oma andmete vaatamine riiklikest registritest, töövõimetushüvitise vaatamine ja Euroopa ravikindlustuskaardi tellimine.

Kuna eesti.ee ülesanne on eelkõige vahendada eri e-teenuseid, on teenused täpselt nii head ja kättesaadavad, kui riigi- ning kohaliku omavalitsuse asutused neid pakkuda suudavad ja soovivad.

Riigiportaal on kõigile oma partneritele alati abiks uute teenuste väljatöötamisel ja lisamisel eesti.ee keskkonda. Väga palju eeltööd on nüüdseks tehtud ja uudsete teenuste pakkujatel on lihtne kasutada juba olemasolevaid lahendusi. Selline võimalus on kindlasti suureks abiks väiksema elanike arvuga linnadele ja valdadele, kus raha e-teenuste arendustöödeks napib.

Abiks kohalikule

E-teenuste loomisel on peamine tegur omavalitsuse soov pakkuda oma elanikele mugavaid lahendusi. Variant teha paljud bürokraatlikud asjatoimetused kodus arvuti taga näitab riigi ja omavalitsuse hoolivust ning ajaga kaasas käimist.

Linnadest on eesti.ee portaalis enim teenuseid Tallinnal, Tartul ja Pärnul. Nii on kõigil Pärnu lapsevanematel võimalik kodunt lahkumata taotleda sünnitoetust, lasteaiakohta või lapsehoiuteenust.

Portaali kasutusstatistika põhjal on need kolm teenust pärnakate hulgas kõige populaarsemad. Pensionärid saavad elektroonselt esitada maamaksuvabastuse taotluse. Kokku on Pärnul riigiportaalis tubli 14 teenust, mis vaid ühe teenuse võrra jääb alla kaks korda suurema elanike arvuga Tartust.

Peale linnade pakuvad eesti.ee-s oma teenuseid paljud vallad, kes kohati annavad oma uuendusmeelsusega suurematele omavalitsustele silmad ette. Näiteks pakub Pärnumaa omavalitsustest Halinga vald oma elanikele riigiportaalis 17 e-teenust, jättes sellega näitajaga kaugele maha kõik ülejäänud maakonna vallad.

Paradoksaalsel kombel ei ole eesti.ee tulevikuvisioon võimalikult palju kasvada. Teenuste mehaanilise lisamise asemel vaatame hoopis, kas midagi saaks lihtsustada ja mõne teenuse sootuks kaotada. Ilmekas näide on vastsündinule ravikindlustusteenuse taotlemine, varem pidi lapsevanem selleks paberil avalduse esitama. Avalduse esitamine oli aga pelgalt bürokraatlik samm.

Sisuline vajadus e-teenuse loomise järele puudus, kuna kõigile lastele on arstiabi tagatud seadusega. Praegu saavad kõik lapsed ravikindlustuse automaatselt, üks andmebaas suhtleb otse teisega ning vastne isa ja ema saavad väikse sammu võrra enam nautida kordumatuid hetki oma lapsega.

Eesti.ee infot ja teenuseid kasutab keskmiselt 10 000 inimest päevas. See number jääb riigiasutuste veebilehtede hulgas alla vaid Riigi Teataja omale ja on võrreldav maksu- ja tolliameti portaali külastatavusega.

Oleme tänulikud kõigile oma poolele miljonile kasutajale, kelle külastused ja tagasiside annavad portaalile näo.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles