Andrus Kärpuk: Ükski puu ei kasva taevasse

Andrus Kärpuk
, AS GoBusi Pärnu regiooni direktor
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Andrus Kärpuk.
Andrus Kärpuk. Foto: Urmas Luik

Pärnu Postimehe tellijana on mul hea meel, et ajaleht on muutunud varasemast ilusamaks ja värvilisemaks. Rõõmu teeb seegi, et elame riigis, kus igal inimesel on õigus oma arvamusele. Kurvaks teeb aga see, kui toimetajate arvamusartiklid on mustvalgeks jäänud. Pean silmas 4. augusti lehes ilmunud Kalev Vilgatsi arvamuslugu “Vedamisest väsinud voorimees”. Tahaksin seda lugu muude toonidega täiendada ja ühtlasi vastata esitatud küsimustele. Kõigepealt aga soovin ära õiendada tõele mittevastavad väited.


Liin nr 6 buss ei täitu Koidula peatuses “nii paljude sõitjatega, et edasistes peatustes pealetulijatel pole enam ruumi”. Liini nr 12 ei võeta käigust maha, vaid juba praegu analüüsitakse, milliseid muid liine saaks valutumalt vähendada, et taastada liini nr 12 päevased väljumised. Sama puudutab liini nr 11 pühapäeval.



Tõele ei vasta väide, et enne sõidugraafikute muutmist ei vaevutud oma otsuseid kaaluma. Meie poolt linnavalitsusele esitatud projektis olid iga muudatuse kohta kirjas nii selle põhjendused kui võimalikud kaasnevad probleemid. Koopia sellest dokumendist on varem antud Pärnu Postimehe ajakirjanikulegi. Ei vasta tõele, et linnabussid hilinevad viis-kümme minutit, ega seegi, et linnavalitsuse ametnikud teevad haruharva mõne kontrollsõidu. Munitsipaalpolitsei ametnikud kontrollivad nii bussipileteid kui üleüldse linna bussiliiklust iga päev täistööaja ja mitme inimesega.



Vale on väita, nagu ma oleksin kurtnud, et GoBus on muudetud bussiliikluse korraldajast kutsariks, ja seejuures küsida, kes muutis. Minu sõnad olid “oleme muutunud … kutsariks” ja ma ei kurtnud.



Ei vasta tõele, nagu kasutaks GoBus oma nimes kohanime Pärnu. Selles veendumiseks pole vaja rohkem, kui vaadata, mis on kirjas meie bussidel. Praegu saame parema mõistetavuse huvides rääkida GoBusi Pärnu regioonist nagu Mulgi Reiside Pärnu regioonist või MTG Pärnu osakonnast.



Nüüd lubatud muud toonid. Headel aegadel nägi ajakirjanik hommikul Pärnust liinidele suundumas vähemalt kuut suuremat sorti bussi kuni kuue sõitjaga ja küsib nüüd koos Juhan Partsiga, kas see polnud raiskamine. Selgitan.



Üldjuhul on bussid liinil koormatud ebaühtlaselt. Ei ole võimalik saata Pärnust välja väikebussi, kui on teada, et tagasi tulles tuleb peale oluliselt rohkem rahvast. Eriti puudutab see kooliperioodi, mil tundide lõppedes tuli tavaliselt vedada suur hulk õpilasi. Sel juhul tõesti “suurus loeb”. Kuuldavasti on sel aastal sõitjate arv maaliinidel vähenenud ja olukord selles suhtes ehk veidi muutunud.



Sama on olukord Pärnu-Tartu-Pärnu bussiliinidega. Tõepoolest võib Tartust Pärnusse mõnel päeval olla vähem sõitjaid. Aga selle kompenseerib näiteks sama bussi suur täitumus vastassuunal või nädalavahetustel. Kommertsliinide tulususele saab hinnangut anda kompleksselt ja pika ajavahemiku kohta.



Positiivse näitena toodud liin nr 347 Pärnu–Vändra–Viljandi–Tartu, mida teenindab Mulgi Reisid, ei ole kommertsliin. See on avalik liin ja seda tellib Pärnu maavalitsus samadel alustel kui Pärnu maaliine. See tähendab, et tellija maksab vedajale kilomeetrihinda. Kas liin end selle hinnaga maavalitsusele ära tasub, on iseküsimus. Vedaja on kindlasti rahul.



Ei saa üheselt väita, et väike buss on alati odav ja suur kallis. Kütusekulu kõrval peab arvestama näiteks bussi ostuhinna, liisingukulude ja liinilepingu pikkusega. Praegu Pärnu maakonna teedel sõitvad Tšehhi päritolu uued bussid maksavad igaüks ligi kaks miljonit krooni ehk üle kümne korra rohkem kui kasutatud suured bussid. Kütuse kokkuhoid on suur, kuid enamik sellest rahast makstakse ära liisingufirmale.



Uus buss ei jää uueks kogu kasutusajaks. Aja jooksul hakkab ta samuti vajama remonti, mis ei pruugi olla nii odav kui veidi vanema bussi puhul. Sellise bussi ostmine eeldab liisinguvõtmist, mis omakorda eeldab küllalt pikka lepingut. Mitte et ma oleksin uute busside vastu, kuid tahan öelda seda, et alati on vaja kaaluda kõiki asjaolusid, selle asemel et raiskajate üle jooksu pealt kohut mõista.



Mõni sõna uute vedajate liiniletulekustki. Meil on hea meel, et Pärnu maakonna inimesed on eelmisel aastal korraldatud riigihankest palju võitnud. Liinile on tulnud varasemast uuemad bussid, piletihinnad ei ole tõusnud, liine pole kärbitud ja lõpuks ometi on riik hakanud Pärnumaa ühistranspordile normaalselt raha eraldama. 2008. aastal kulutas riik Pärnumaa bussiliiklusele 29,9 miljonit krooni. 2009. aastal on plaanitud kulutada 44,3 miljonit krooni. Kasv on 48 protsenti!



Loomulikult on kahju, et sellisest ajaloolisest kasvust ei saanud osa meie ettevõte, kuid igas pulmas ei saa peigmees olla. GoBus ei kaotanud tööd selle tõttu, nagu me oleksime liiga kallid. Uutele vedajatele makstakse ju oluliselt rohkem, kui meile maksti. Põhjus on hoopis selles, et meie omanikud ei pidanud õigeks, et riik sõlmib tärkava majanduskriisi tingimustes kümneaastase lepingu. GoBusi ettepanek oli sõlmida 2009. aasta kohta ajutine leping ning teha selle aasta jooksul uus konkurss. Tagantjärele vaadates olnuks see riigi seisukohalt väga mõistlik. Võrreldes sel aastal korraldatud hangetega, oleks tulemus võinud olla kuni veerandi võrra odavam.



Lõpetuseks tahan öelda, et GoBus ei ole vedamisest sugugi väsinud. Samuti pole tegemist “haleda varjuga”. Loomulikult tuleb äris ette paremaid ja halvemaid aegu. Nii meil kui meie konkurentidel. See on nii seatud, et ükski puu ei kasva taevasse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles