Kihnu Virve seisab katsetuste ootel

Kihnupärase kujundusega Kihnu Virve AS Baltic Workboatsi tehase kai ääres.

FOTO: Baltic Workboats

Kuigi Kihnu Virve on veel Nasval laevatehases, pole ehitajal kahtlust, et ligemale 9,4 miljonit eurot maksev ja aastaga valminud uus alus jõuab liinile 1. oktoobril.

AS Baltic Workboatsi ekspordijuhi Jüri Taali jutu järgi algavad septembri viimasel täisnädalal käigukatsetused, veeteede ameti kui tellija ja operaatori, AS Kihnu Veeteede esindajad on tehases sagedased külalised.

“Anname kõik süsteemid neile ükshaaval üle ja 30. septembril veeteede ametile kui riigi esindajale ka laeva, kõik asjad käivad ühte jalga,” ütles Taal.

Aluselt muuseumi

Ometi on Kihnu neljanda viiulifestivali kavast maha võetud esialgu reklaamitud avakontsert kauaoodatud Kihnu Virve pardal väljasõiduga merele, toimumiskoht on asendatud 2. oktoobri õhtul muuseumiga.

“Arvasime, et laev tuleb 1. oktoobrist liinile, aga me ei ole selles kindlad,” põhjendas SA Kihnu Kultuuriruumi juhataja Mare Mätas, kes ei saa suurürituse kohaga riskida.

Allkirjad võinuks lepingul varemgi all olla, aga hankesse toodi kihlaste soovil sisse Pärnu-Kihnu liin ja järgnevate vaiete pärast muutis maavanem kolmel korral hanketingimusi ning pakkumiste tähtaeg nihkus juunist augustisse. See asjaolu tekitaski kahtluse, kas öeldud tähtajaks jõutakse alus valmis.

Veidi kõhklev on reisiparvlaeva 1. oktoobrist Munalaiu-Kihnu liinile jõudmise suhtes esialgu ka Pärnumaa ühistranspordikeskuse vanemlogistik Avo Rahu, kes on maavalitsuses operaatori leidmiseks korraldatud riigihankega tegelnud.

“Kui laeva üleandmise-vastuvõtmise protsess tehakse ära kahe nädala jooksul enne 1. oktoobrit või kolm tööpäeva hiljem, tähendab see, et laeva liiniletulek võib jääda kõige hiljem 6. oktoobrile,” selgitas ta.

Seega kui laeva katsetuste käigus ei ilmne olulisi viperusi, võib Kihnu Virve liinisõidu avatseremoonia toimuda 1. kuni 3. oktoobrini.

Selle väite tagatis on reisiparvlaeva Kihnu Virve operaatorleping, mis sai 17. augusti õhtupoolikul maavanem Kalev Kaljuste ja AS Kihnu Veeteede juhatuse liikme Andres Laasma allkirjad.

Pruudid kuival

Kihnu vallavanem Ingvar Saare kahtlustega kaasa ei lähe ja on rahu ise. “Meie ei ole sellest probleemi teinud, kuigi eesmärk on, et laev oleks 1. oktoobrist üle antud,” lausus Saare.

Ilmastikuoludest ja navigatsioonihoojast sõltuvad kihnlased on laeva ootuses elanud pikki aastaid. Vallavanem loodab, et Kihnu muutub uue aluse tulles nähtavamaks ja saar ei ole enam mandrist nii kaugel.

“Ühendus muutub mugavamaks, eriti külastushooajal, sest saarele tulija ei pea enam mõtlema, kas ta saab Munalaiust üle või Kihnust tagasi,” arutles Saare. “Transpordikorraldus paraneb, vajadusel tuleb lisareise, aga meie kõige suurem huvi on saada paika bussiliiklus, et Munalaiust oleks parem ühendus maakonnakeskusega.”

Ühistranspordikeskuses on kihnlaste soov päevakorral ja Avo Rahu sõnade kohaselt peetakse tuleval nädalal asjaosalistega aru, kuidas tihendada maabusside liinigraafikut ja korraldada nii, et hommikul ei peaks sõitja Munalaiu sadamas Kihnu praami oodates tund aega passima.

Mis aga puutub uude laeva, siis Saare arvates annab esimene aasta kogemuse ja kindluse, mida ja kuidas transpordiühenduses muuta. Üks soov on, et turismihooajal oleks lisareise ka Kihnu ja Pärnu vahel. Praegu kokkulepitult hakkab Kihnu Virve saare ja linna vahel sõitma kord nädalas, kolmapäeviti.

Kihnu Veeteed jätkab Munalaiust ja Pärnust Jõnnu pruudi nimedega reisiparvlaevadel sõite üle mere, kuni unistuste laev Amalie ja Reeda kuivale jätab.

“Broneeringuid võib viiulifestivalil osalemiseks ikka teha, vedaja ju ei muutu,” vähendas Andrus Laasme nende muret, kes üle riigi saarele sõitmas.

Ülesõiduaeg ei lühene, sest Kihnu Virve vajab näiteks Munalaiu sadama ja Kihnu vahelisel mereteel veidi teistsugust marsruuti kui senised alused, mis läbivad vahemaa tunniga.

Maavanem Kalev Kaljuste ei varjanud heameelt, et maavalitsuse ametnikud ja hankekomisjoni liikmed tegid operaatori leidmisel Kihnu-Munalaiu, Kihnu-Pärnu ja Munalaiu-Manilaiu liinile põhjaliku töö ning tänavu 1. oktoobrist kuni 30. septembrini 2020 on liinil kogenud vedaja.

“Teadsime, mis oli toimunud Läänemaal Vormsi laeva hankel, kus vaidlused hanke üle kestavad, oskasime nendega laeva Kihnu Virve operaatori hankes arvestada,” rääkis maavanem. “Ka meie ei pääsenud vaidlustest, aga kohaliku omavalitsuse, veeteede ameti, majandusministeeriumi ja maavalitsuse koostöös jõudsime karisid vältida. Kihnu Virve alustab oma teed kolmel liinil oktoobris ja mis muud kui seitse jalga kiilu alla.”

Laulumemm Virve Köster:

Olen väga õnnelik, et rahvas valis mind sellise kõrge koha peale. Pani laevale nimeks. Rahvale meeldivad minu lihtsad laulud. Olen vana ja see on tore, et rahvas minust niimoodi lugu peab.

Plaan on küll minna kohe esimese sõidu peale, Saaremaalt Kihnu, kui mind maha ei jäeta. Kui me Riias laevale kiilu panemas käisime, tegin selle jaoks laulu. Võib-olla tuleb nüüd uus laul ja topin ennast ka sinna laulu sisse, sest nimi ju selline.

Mina arvan, et selle laevaga saab rahvas liikuma ja Kihnu rahvas ei jää enam Munalaidu maha. Praegu on ju nii, et mõnikord ei mahu kihnlasedki laeva peale, kui nad ei ole autokohta broneerinud.

Kui laev sõitma hakkab, saab öelda, mis on parem. Paberi peale saab ju kõike kirja panna, aga paber merd ei sõida, ikka mehed sõidavad. Mere peal on meest vaja laevarooli.

Tehnilised näitajad

* Pikkus 43,8 meetrit, laius 12 ja süvis 2,7 meetrit.

* Rahulikul merel on täislastis aluse kiirus 12 sõlme.

* Peamasinate võimsus on kaks korda 1000 kilovatti.

* Liigub kuni 45 sentimeetri paksuses jääs.

* Meeskonnas viis liiget, mahutab kuni 200 sõitjat.

* Mahutab kuni 22 sõidu- või kaks veoautot, platvormitekki paigaldades veel 10 sõiduautot.

* Rahastavad Euroopa regionaalarengu fond, riik, maksumus koos käibega 9 388 800 eurot.

* Operaator AS Kihnu Veeteed.

Andmed: Pärnu Postimees

    Tagasi üles