Toomas Mattson: Eesti perearstisüsteem vajab tõsist ravi

, Riigikontrolli kommunikatsiooniteenistuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toomas Mattson.
Toomas Mattson. Foto: PP

Riigikontroll leidis oma äsja lõppenud auditis, et Eesti perearstisüsteem ei suuda täita tervishoius kõiki talle pandud ülesandeid, sest perearstid ei osuta alati kokkulepitud teenuseid, saadavad patsiente eriarsti konsultatsioonile ka siis, kui see pole vajalik. Perearstiabi kättesaadavus on halvenenud, ooteajad pikenenud ja süsteem ei taga kõigis piirkondades perearsti kättesaadavust.

Perearstiabi süsteemi võib pidada heaks, kui erakorralise meditsiini osakonda pöördutakse vaid erakorralistel juhtudel. Paraku selgus riigikontrolli uuringust nelja haigla erakorralise meditsiini osakonnas, et 39 protsenti kergemate tervisehädadega (nohu, putukahammustused, valud jms) patsientidest pöördus erakorralise meditsiini osakonda põhjendamatult ja oleks pidanud abi saama oma perearstilt. See moodustas 14 protsenti kõikidest erakorralise meditsiini osakondadesse pöördunutest.

Kuigi valdavalt pöördutakse erakorralise meditsiini osakonda perearstide tööajal, tuleb lahendada nn valveperearstide küsimus, et patsient saaks perearstiabi õhtutigi.

Auditis vaadati, kas perearstid osutavad kõiki neid teenuseid, mida nad peaksid osutama, ja kas näiteks kõrgvererõhktõvega patsiente jälgivad perearstid ise. Auditi tulemusena selgus, et üle poole sellistest patsientidest, kes peaksid olema perearsti jälgimisel, oli suunatud kardioloogi konsultatsioonile põhjendamatult.

Peale selle ei osuta mitte kõik perearstid teenuseid, mida nad peaksid õigusaktide kohaselt osutama, vaid suunavad patsiendi samu teenuseid osutava eriarsti juurde.

Riigikontroll arvutas välja, kui palju lähevad maksma patsientide põhjendamata saatmised kardioloogi vastuvõtule ja põhjendamata pöördumised erakorralise meditsiini osakondadesse. Selgus, et ainuüksi auditis analüüsitud kahe eriala (kardioloogia ja erakorraline meditsiin) mõne diagnoosi puhul ulatusid kulud pea poolteise miljoni euroni. Pole põhjust arvata, et hinnates perearstide tööd mõne teist tüüpi haiguse ravimisel, oleksid tulemused oluliselt teistsugused.

Et vähendada patsientide põhjendamata suunamist eriarsti vastuvõtule, soovitas riigikontroll auditi tulemusena sotsiaalministril tööle rakendada e-saatekirja ja selle põhjal hiljem e-konsultatsiooni süsteemi, mis annaks võimaluse perearstidel eriarstidega nõu pidada, ilma et patsienti oleks vaja ilmtingimata eriarsti juurde saata.

Samuti soovitas riigikontroll luua perearstidele pädevuse kohustusliku hindamise süsteemi, et tagada perearstitöö ühtlasem ja parem kvaliteet.

Uuringud on näidanud, et perearstiabi kättesaadavus on halvenenud: üha pikemalt tuleb oodata, et perearsti juurde saada. Järjest on suurenenud nende inimeste hulk, kes on saanud vastuvõtule kolmandal-neljandal päeval. Riigikontrolli auditist selgus ka, et Eesti 78 omavalitsuses on külasid, kust ei ole võimalik ühe päeva jooksul ühissõidukiga perearsti juures käia.

Peale selle kimbutab nii kogu Eesti tervishoiusüsteemi kui perearstiabi üha süvenev personalipuudus. Sellest tulenevalt soovitas riigikontroll tagada perearstiõppe residentide arv vajalikus mahus ja rakendada meetmed, et tuua vastava haridusega, kuid perearsti või -õena praegu mittetöötavad inimesed sektorisse tagasi.

Kuigi perearstide nappus on üleriigiline probleem, avaldub see eriti teravalt maapiirkondades.

Süsteem ei motiveeri perearste maapiirkonda tööle minema: maaperearstide sissetulek on väiksem; nad töötavad üksikpraksistes, mistõttu on neil keeruline puhkuste ja koolituste ajaks asendajat leida; nende töönädalad on pikemad ja mittearstlikule tööle kulub enam aega. Võiks arvata, et kohalikud omavalitsused toetavad oma piirkonnas töötavaid perearste, kuid seesugune tugi on jäänud pigem tagasihoidlikuks.

Et hõlbustada perearstide tööd maapiirkondades, soovitas riigikontroll luua meetmed, mis lihtsustaks maal praksise avamist (sooduslaenude või riiklike toetuste näol). Samal eesmärgil soovitas riigikontroll analüüsida võimalusi maapiirkondade perearstinimistud ühendada, luua võimalus täiendavalt tasustada teatud piirkondadesse tööle minevaid perearste ning rakendada arstide puhkuste ja haiguste ajaks riiklik ajutise asendamise süsteem ennaktempos.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles