Harjutusfirma õpetab ettevõtlust

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Pärnu Saksa tehnoloogiakooli majandusarvestuse eriala õpilased Heili Šurõgin (vasakul), Murel Jaaniste ja Lili Jürissoo on tööl harjutusfirma finantsraamatupidamise osakonnas.
Pärnu Saksa tehnoloogiakooli majandusarvestuse eriala õpilased Heili Šurõgin (vasakul), Murel Jaaniste ja Lili Jürissoo on tööl harjutusfirma finantsraamatupidamise osakonnas. Foto: Ants Liigus

Pärnu Saksa tehnoloogiakoolis avati neljapäeval üleeuroopalisse EUROPEN-võrgustikku kuuluv virtuaalne raamatupidamise harjutusfirma, mis on Eestis esimene omasugune.

Harjutusfirma on osa majandusarvestuse kutseõppest, kokku tegutseb neid koolis neli.

Virtuaalne ettevõte toimib nagu pärisfirmadki: tegeleb toodangu ja teenuste pakkumistega kõrvuti samalaadsete firmadega asukohamaal ja mujal riikides.

Tehnoloogiakooli Austria ja Saksa partnerite abil avatud harjutusfirma lõpetaja peaks olema valmis asutama ettevõtet, osalema selle arendamisel ja korraldama majandusarvestust.

EUROPEN, kuhu kuulub Pärnu Saksa tehnoloogiakoolgi, on rahvusvaheline ettevõtluse ja sellega seotud finantsteenuste õppimiseks loodud harjutusfirmade liit. EUROPENis on ligi 6000 liiget 42 riigist. Suurem osa liikmeid on Saksamaalt, Austriast, Šveitsist ja USAst, meie lähinaabritest on esindatud Soome ja Leedu.

Pärnu Saksa tehnoloogiakooli direktori Indrek Alekõrre sõnutsi saavad kooli raamatupidamise harjutusfirmas tegevad õpilased suhelda EUROPENi võrgustikus 8000 samalaadse virtuaalettevõttega.

Võrgustiku liikmetel on kontaktide loomiseks kasutada vastav andmepank ja internetipanganduse tarkvara.

Päris oma pank

Eestikeelseks arvelduseks saavad Eesti kasutajad ingliskeelse tarkvara kõrval rakendada spetsiaalselt harjutusfirma tarvis koostatud internetipanganduse programmi – Saksa tehnoloogiakooli panka (STK pank). Pank toimib täpselt nii, nagu tegelikud internetipangad, seal opereerimiseks on igal ettevõttel oma turvakoodid ja virtuaalsed maksevahendid.

“Virtuaalne raha liigub kontolt kontole müügi- ja ostutehingute korras. Toimivad kõik ettevõtluse, majandusarvestuse ja -juhtimise protsessid ning aruandlus nagu reaalsetes ettevõteteski,” tutvustas Alekõrs.

Harjutusfirma töötajatel on töölepingud, ametijuhendid ja oma palgakonto. Firmasse kandideerimiseks peavad õpilased koostama elulookirjelduse ja läbima tööintervjuu.

Virtuaalettevõttes tegutsevad eri osakonnad. Et tegevus simulatsioonifirmas mõjuks õpilastele tõepärasemalt, on tehnoloogiakooli harjutusfirma õppeklass vaheseintega tinglikult osakondadeks jaotatud. Iga õpilane töötab ühes osakonnas teatud aja ja liigub edasi järgmisse.

Loomulikult mahuvad tööpäeva koosolekud.

Harjutusfirmade juhendaja Irene Janteri sõnutsi on kõigi nelja koolis tegutseva simulatsioonifirma tegevusalaks hulgimüük.

Virtuaalsete ettevõtete igapäevase töö käigus arendatakse peale majandusarvestuse ettevõtlikku mõtlemist, rahvusvahelist ettevõtlusalast suhtlemist ja kaubandust.

Pankrot tuleb kasuks

Janter ütles, et pärisettevõtted ei taha õpilasi praktikale võtta. Veel vähem lasevad tööandjad praktikante asutusesiseste dokumentide ligi.

Sestap tuleb õppureil koolis omandatud teadmisi rakendada virtuaalfirmas, et ettevõtte toimimisest aimu saada.

“Harjutusfirmade tegevuses tegelike firmadega võrreldes mingit erinevust pole. Usun, et pärast nii-öelda mängufirmas töötamist tunnevad õpilased end hiljem ettevõtluses märksa kindlamalt,” sõnas Janter.

Igal harjutusfirmal on oma koduleht kaubavaliku, tutvustuse ja kontaktandmetega. Kõigil firmadel tuleb end esialgu majandada ettevõtte asutamisrahaga. Janteri ütlust mööda laseb kool simulatsioonifirmal tegutseda kaks aastat, seejärel luuakse uus.

Õpilased on läbi mänginud isegi pankroti, et õppida tundma ettevõtte maksejõuetuse ja likvideerimisega seotud seadusandlust ning üks simulatsioonitöötajaist on vähese töölkäimise tõttu vallandatud.

“Kõik meie kooli neljas harjutusfirmas kasutatavad põhimõtted ja metoodika on pärit Saksamaalt ja Austriast. Oleme huvitatud koostööst teiste Eesti koolidega, kus õpitakse ettevõtlust ja raamatupidamist, et arendada Eestis välja kohalik harjutusfirmade võrgustik,” sõnas Alekõrs.

Programmi Leonardo da Vinci kuuluva harjutusfirmade projekti juht on Pärnu Saksa tehnoloogiakool, partneriteks Königs-Wusterhauseni tehnoloogia- ja kutsehariduskeskus Saksamaalt, Klagenfurti kaubanduskool ja Klagenfurti kõrgem tehnikakool Austriast.

Tagasi üles