Lätis tankimine läks kohalikule veokijuhile kalliks maksma (29)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Teisel pool piiri veokit tankides tuleb arvestada, et kui tegemist pole rahvusvahelise veoga, peab kütuse eest Eestis aktsiisi maksta.
Teisel pool piiri veokit tankides tuleb arvestada, et kui tegemist pole rahvusvahelise veoga, peab kütuse eest Eestis aktsiisi maksta. Foto: Urmas Luik

Maksu- ja tolliameti (MTA) töötajad peatavad Pärnumaal maanteel Iklast suvepealinna poole liikuva haagiseta DAFi veoauto. Üle 20 aasta tegutsenud kohaliku transpordiettevõtte juhatuse liige keerab masina tee­pervele.

Juht avaldab ametnikele, et tuleb Lätist ja tankis Ainaži Neste kütusejaamas sõiduki paaki 712,5 liitrit diislit. Ta näitab kolme kviitungit, mille järgi ta on tõepoolest sellest tanklast kütust ostnud. Kõik näib esiti õige. Tuli ju auto välismaalt ja kütuseta mootorsõiduk ei liigu.

Ametnikud võtavad aga kindla seisukoha, et nii ei tohi kütust maksuvabalt Eestisse tuua. Seega vormistavad nad otsemaid ametliku paberi, märkides sellele kütusekoguse paagis ja arvutus­käigu tulemuse. Rehkenduse järgi peab ettevõte maksma riigile 350 eurot ja kolm senti aktsiisi.

Veokijuht kirjutab samale ­paberile, et on teate kätte saanud ja kriipseldab selle juurde all­kirja. Hiljem jõuab mees siiski tõdemusele, et kirjapanduga ei saa kuidagi päri olla. Viis päeva pärast ametnikega kohtumist esitab ettevõte Tallinna halduskohtule kaebuse ja taotleb dokumendi ­tühistamist.

Kaebaja heidab ette, et ametnikud ei andnud talle selgitusi terendava aktsiisikohustuse kohta. Pealegi poleks tohtinud tema arvates seda tekkidagi, kuna Lätis soetatud kütus oli mõeldud samas sõidukis kasutamiseks ja diisel oli paagis, mitte üheski mahutis.

Ettevõtja esitab tagantjärele kohtule saatelehe ja arved, tõestamaks, et ta vedas Paikuselt Ainaži kaupa – kaks kasutatud rehvi – ja naases seejärel kodumaale. Varasemale riigikohtu lahendile viidates leiab kaebaja, et tagasisõidu puhul on samuti tegemist rahvusvahelise veoga ja siis tohib paagis aktsiisivabalt kütust Eestisse tuua.

MTA esindaja rõhutab kohtule, et sadulveok oli peatamise ajal haagiseta. Ja kuna tegemist polnud kaubaveoga, pidanuks ettevõte Lätis tangitud kütuse deklareerima.

Tagasi üles