Libatse–Nurme tee oleks tasuv nii koos ettevõtjatega kui ainult riigi rahaga ehitades (1)

Copy
Prognoosi järgi tiheneb liiklus Libatse–Nurme teelõigul 2018.–2038. aastal 68 protsenti.
Prognoosi järgi tiheneb liiklus Libatse–Nurme teelõigul 2018.–2038. aastal 68 protsenti. Foto: Mailiis Ollino

Äsja avaldatud analüüsitulemused näitavad, et Libatse–Nurme teelõigu neljarealiseks ehitamine oleks tasuv nii era- ja avaliku sektori koostöös (PPP) kui riigieelarvest rahastades. Milline rahastusmudel valida, plaanib valitsus arutada veel sel kuul.

Analüüsi tegi ettevõte AS Ernst & Young Baltic. Hinnati riske, projekti kulusid ja tulusid, võrreldi rahastusmudeleid, selgitati välja PPP-projekti võimalikud partnerid.

Tulemused osutavad, et 2+2 maantee ehitamine Libatse–Nurme lõigule on majanduslikult tasuv mõlemal juhul: nii riigieelarvest finantseerides kui PPP-projekti korral. Tulu ja kulu suhe oleks uurimuse kohaselt aga mõnevõrra parem ehitust riigi rahaga.

PPP-projektiks oleks hinnangu järgi parim kaasata rahvusvaheline ettevõte, sest kohalikel ettevõtetel puudub niisuguste projektide kogemus ja sellise mahuga projekti ei oleks neil esialgsel hinnangul võimalik ise hallata.

“Projekti PPP-tehingu arutelu valitsuse kabinetiistungil on kavas juunis, et teha kõnealusele katseprojektile riigihangete ettevalmistamise ja väljakuulutamisega seonduvad otsused,” teatas majandus- ja taristuminister Taavi Aas reedel saadetud kirjalikus vastuses riigikogu liikmete esitatud arupärimisele.

Ministri selgituse kohaselt käib praegu Libatse–Nurme teelõigu eelprojekteerimine ja keskkonnamõju hindamine ning seejärel omandatakse projekti elluviimiseks vajalikud maad. Eelprojekt, keskkonnahindamine ja maade omandamine peaks lõpule jõudma 2022. aastal.

Kuid Aasa ütlust mööda ei ole valitsus veel teinud otsust PPP-hanke ettevalmistamise ega väljakuulutamise kohta.

Libatse–Nurme katseprojekt

  • Teelõigu pikkus on 21,6 kilomeetrit.
  • Projektis on eeldatud, et erapartner ehitab tee valmis juulist 2023 juunini 2026 ja haldab seda järgnevad 20 aastat ning avalik sektor maksab erapartnerile tee kättesaadavuse makseid järgneva kahe kümnendi jooksul.
  • Sõidukid saavad teelõiku kasutada tasuta (välja arvatud teekasutustasu veokitele).
  • PPP-tehingust tulenevad põhiriskid kannab erapartner ulatuses ja mahus, mis tagab tehingu kajastamise väljaspool valitsussektori bilanssi.
  • Projekti hinnanguline ehitushind on 105 miljonit eurot.
  • Prognoosi järgi tiheneb liiklus kavandatud teelõigul 2018.–2038. aastal 68 protsendi võrra.
Andmed: AS Ernst & Young Baltic
Tagasi üles