Erkas Finants OÜ tegevjuht Kalle Kukk, selgitage kõigepealt, miks veab ühinemise ettevalmistusi ERKAS?
Eesti regionaalse ja kohaliku arengu sihtasutus (ERKAS) on kolme üleriigilise omavalitsusliidu - Eesti linnade liidu, omavalitsusliitude ühenduse ja maaomavalitsuste liidu koostöös ellu kutsutud arendusorganisatsioon, mille all tegutsev ERKAS Finants OÜ koostab eelarvestrateegiaid, finantseerimislahendusi ja teostatavuse analüüse kohalikele omavalitsustele.
Konkreetse ühinemise ettevalmistamisel korraldame kõike, alates voldikute trükkimisest ja uue ühise arengukava koostamisest kuni valdkondlike arengukavade, eelarvestrateegia, ühinemislepingu ja õigusaktide ettevalmistamiseni. Valmis on algne ühinemise teostatavusuuring, milles valdkonniti on kaardistatud praegune olukord omavalitsustes ja tehtud esmane SWOT-analüüs.
Miks oli vaja volikogudel Järvakandi ettepanek heaks kiita vahetult enne valimisi? Miks ei saanud seda jätta uute valitavate volikogude otsustada?
See vajadus tuleneb teatud mõttes seadusest. Tegelikult võib igasuguseid küsitlusi iga omavalitsus enda initsiatiivil mis iganes ajal mis iganes küsimuses korraldada, aga seadus ütleb seda, et kui on otsustatud volikogude tasandil algatada ühinemisprotsess, on kohustuslik korraldada elanike arvamuse selgitamine.
Seega, kui omavalitsused poleks Järvakandi ettepanekuga enne rahvaküsitlust nõustunud, tulnuks rahvaküsitlust hiljem korrata või pühapäevane küsitlus edasi lükata.
Kuidas mõjutavad küsitluse tulemused järgnevat ühinemisprotsessi?
Kuna protsess on vähemalt paar aastat pikk, pole küsitlusel ilmselt otsest, paikapanevat mõju. Omavalitsused puhtformaalselt ei ole kohustatud rahvaküsitluse tulemusi oma edasiste otsuste aluseks võtma, aga nendega peaks arvestama ja negatiivse tulemuse korral on võimalik selgitustööd teha.