Mida arvata pagaripoest, mille juhatuse liige nüpeldab töötajaid saiaga, klientidele pakutakse värske kauba pähe aegunud tooteid ja koristaja lööb lapilükkamise kõrval käed külge leivataina valmistamiselgi?
Pagariäri juhatuse liige nüpeldab naisi saiaga
Just sellise, absurdimaigulise kirjelduse andis Pärnus läinud aastal avatud, Läti juurtega pagariäri Pärnamäed kohta seal napilt aasta müüjana töötanud Adelina Kim-Ho. Et ta aga lahkus töölt suure tüliga, ei pruugi tema jutt 100 protsenti tõele vastata. Ja ega vastagi, nagu kinnitas pagariäri juhataja Mirje Lank. Ent laskem asjaosalistel enda eest kõnelda.
Skandaalse paljastusega välja tulla otsustanud Kim-Ho igatahes ei tee saladust, et poetöötajana osales temagi teadlikult klientide petmises. Vähemalt on ta veendunud, et toimus petmine. Skeemi järgi, mille väljamõtlemine ja elluviimine nõudis küll rohkem nahaalsust kui nutikust.
Saiaga vastu pead
Nimelt oli Kim-Hol enda väitel nagu ülejäänud saali- ja kassatöötajatel kohustus jälgida toodete realiseerimisaega. Kui selle lõpuni oli üks päev, tulnuks küpsiste hinda langetada 20 protsenti, viimasel päeval aga müüa poole hinnaga. Ja nii see toimiski.
Kuid Kim-Ho jutu järgi selle nüansiga, et esmalt olevat töötajatel tulnud juhataja Mirje Langi käsul küpsiste realiseerimiskuupäev nädala võrra edasi lükata. Ehk asendada tootele kantud kuupäev hilisemaga.
Selle tõestuseks on Kim-Hol Langi kirjutatud sedel, kus sõna-sõnalt seisab: “Vaadake küpsised üle ja tehke suurem kp. vahetus! All on 1 pk. beseed, mis on vaja edasi lük.” (Lühendid rõhutatud, A. P.)
Seega võis klient saada täishinnaga juba aegunud toote. “Kui ma seda ei oleks teinud, siis ma oleks saanud ülemuse käest vastu pead ja jalgu,” kinnitas Kim-Ho, et tal polnud muud valikut kui ülemuse käsku täita. Teinekord saadigi pagaritöökojas sõna otseses mõttes vastu pead. Saiaga. Vähemalt väitis nii Kim-Ho.
“Siis, kui sul ei olnud seda nokamütsi, virutas sellega – Prantsuse sai on meil, selline pikk sai – vastu pead,” kirjeldas naine vägivalda, mida üks tema kolleegidest juhatuse liikme Andris Petersi käe läbi tunda saanud. Ja see polevat olnud ainus juhtum. Näiteks olevat Prantsuse sai välgatanud teinekord siis, kui valelt riiulilt küpsetisi haarati. “”Õõh, kust sa võtad?” ja duhhh! vastu näppe saiaga,” imiteeris Kim-Ho Petersi kupjamaneere.
Kui siia juurde arvestada pikad tööpäevad ja raske töö, pole ime, et töötajaid on pagariäris sedavõrd väheks jäänud, et ülesandeid tuleb jagada. Näiteks on Kim-Ho selgitusel pandud koristajale ülesandeks leivatainast valmistada. “Juhataja õpetas ta ilusti välja: mismoodi kuhu paned, teed seda, teed toda ja siis on nagu kõik OK,” olevat koristaja Kim-Hole seda ise rääkinud.
Lank, tutvunud oma endise alluva kirjeldusega ettevõttest, vangutab pead. “Issand, oh jumal küll!” pöördus ta esiti kõigevägevama poole. Kogus end siis ja hakkas esitatud süüdistusi ümber lükkama ja firma töökorda selgitama. Esiteks piirduvat koristaja, kes tegelikult on koristaja-pakendaja, leivategu sellega, et ta paneb õhtul seemned likku ja segab pärmiga, et pagar saaks kohe hommikul tööle hakata.
Rikkus toiduseadust
Mis realiseerimistähtaja muutmisesse puutub, siis sellegi kohta on Langil seletus. Nimelt on teatud tüüpi küpsiseid ja beseesid, mille müügikuupäeva võibki edasi lükata, sest need säilivad hulga kauem, kui pakile märgitud.
“Küpsistele on tehas andnud 90 päeva realiseerimisaega, mis on kindlaks tehtud kestuskatsetega, meie aga anname 50 päeva. Teatud küpsistel, mis ei hakka rääsuma, mille maitse ei muutu teatud ilmadega, võime veterinaar- ja toiduameti teadmisel pikendada realiseerimisaega nädala võrra,” selgitas Lank.
Tegelikult see nii ei ole, et muudad aga kuupäeva ja müüd soodushinnaga edasi. Nimelt keelab toiduseadus otsesõnu nii toidupaki märgistuse kui müügipakendil oleva kuupäeva muutmise.
Seda kinnitas Pärnumaa veterinaarkeskuse toiduohutuse vanemspetsialist Anu Karuse. Tema sõnade järgi võib küll tooteid, mille “parim enne” on möödunud, veel mõnda aega müüa, juhul kui on selgesti märgitud, et toote “parim enne” kuupäev on ületatud ja müüja vastutab, et toode on söögikõlblik. “Kuupäeva küll ei tohi muuta. Ei tohi, ei tohi!” toonitas Karuse.
Lank möönis, et ju see siis nii on. Ent tema ei lasknud kuupäevi muuta klientide eksitamiseks, vaid selleks, et töötajad teaksid, millal tuleb toode sooduskauba riiulist eemaldada ja maha kanda.
Müksas nalja pärast
Etüüdi saiaga aga võtab Peters ise lahti seletada. Tunnistades, et tõepoolest, ta müksas töötajat saiaga. Võib-olla seetõttu, et Adelina häiris kondiitrite tööd. Aga see olnud mänguline müksamine, millele “ohver” reageerinud itsitamisega. “Sa ei saa ju iga päev kõndida ringi kivistunud näoga,” tegi juhatuse liige enda sõnutsi nalja. “See ei olnud nii, et “Adelina, sa ei teinud seda!” ja siis ma hakkasin teda saiaga peksma.” Peters lisas, et kindlasti ei kõnni ta pagaritöökojas nagu füürer, sai sõjakalt käes, ega jaga hoope paremale ja vasemale.
Selleks polevat põhjust. Eriti nüüd, kui Kim-Ho, kelle tõttu on ettevõttest lahkunud kolm töötajat, läinud on ja äris valitseb jälle varasemast palju harmoonilisem sisekliima.