Marga Napp: Õpetaja abi ei ole abiõpetaja

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Pärnu linnavalitsuse alushariduse peaspetsialist Marga Napp.
Pärnu linnavalitsuse alushariduse peaspetsialist Marga Napp. Foto: URMAS LUIK/PRNPM/EMF

Lasteaedades muudeti kasvataja ametinimetus 1999. aastal õpetajaks. Johtuvalt sellest said lasteaiad endale õpetaja abid, keda igas rühmas on üks. Nimemuutus on aga kaasa toonud arusaamatusi.


Õpetaja abi kõlab sarnaselt sõnaga “abiõpetaja” ja tundub, et mõne inimese arusaama järgi nimetused samastuvad. Nii maa- kui linnalasteaedades leidub õpetaja abidest küsijaid: miks on abil õpetajast väiksem palk, pikem tööpäev ja lühem puhkus?



Pärnu haridusosakonna alushariduse peaspetsialist Marga Napp,
mille poolest erinevad lasteaiaõpetaja kohustused õpetaja abi omadest?


Õpetaja abi põhiülesanne rühmas on luua lapsele soodne õpi- ja kasvukeskkond ning toetada õpetajaid nende tegevuses, see sätestatakse ametijuhendis. Õpetaja abi ameti suhtes puuduvad kvalifikatsiooninõuded, tal ei pea olema pedagoogilist haridust. Aga ta peab siiski olema empaatiavõimeline, laia silmaringiga, teadma väikese lapse pedagoogikast ja psühholoogiast ning tegutsema meeskonnaliikmena.



Õpetaja juhib õppeprotsessi ja kogu vastutus tulemuste eest lasub tema õlul.



Siin on vastuolu: haritud, aga väiksem palk, pikem tööpäev, lühem puhkus ...


Õpetaja abil on tõesti kaheksatunnine tööpäev, õpetajal seitsmene. Palgavahe on linna lasteaedades nooremõpetajaga 1200 krooni. Kuid tuleb arvestada, et õpetaja abi kuulub tehnilise personali hulka, tema õlul on koristustööd ja toitlustamise küsimused: ta toob rühma ja paneb lauale toidu, koristab ja peseb nõud, korrastab laste voodid.



Õpetaja abi kohustus on jälgida, et rühma keskkond oleks korras. Selleks loob lasteaia juhtkond õpetaja abile tingimused. Kuna õpetaja abi rolli tähtsustatakse õppekasvatusprotsessiski, makstakse neile alampalgast kõrgemat tasu: õpetaja abi ei ole enam pelgalt söögitädi. Näiteks kui õpetaja tööd takistab rahutu laps, tegeleb abi tollega eraldi. Vajadusel antakse lisaülesandeid.



Siis on õige toonitada: õpetaja abi ei ole mingil juhul abiõpetaja.


Just. Nimetused võivad tunduda sarnased, kuid nende vahel tehakse suurt vahet. Õpetaja abi kuulub, kordan, õpetajaid abistava personali, mitte õpetajate hulka. Abiõpetaja peab omama pedagoogilist haridust ja on õpetaja seisuses.



Kui aga lasteaias tekib arusaamatusi tööülesannete jaotamisel, saab alati pöörduda selle juhataja või pidaja esindaja poole. Linnas on see haridusosakonna alushariduse peaspetsialist.



Toimetusse pöörduti küsimusega, kas abidele on ette nähtud koolitusedki.


Kõik õpetaja abid, kuna nad puutuvad kokku toiduga, läbivad toidukäitlejaile ettenähtud koolituse ja saavad vastava tõendi.



Varasematel aastatel on Pärnu ametikoolis ja kutsekoolis lasteaia õpetajate abisid ette valmistatud, nad kõik on saanud vastava tunnistuse.



Kui õpetaja abi pannakse asendama õpetajat, kas ta saab siis õpetaja palga?


See kõik on kokkuleppel konkreetse lasteaia juhatajaga. Oleneb sellest, missuguse haridusega on õpetaja abi, millised on ta oskused ja kui kaua tuleb asendada. Kuna selles ametis puudub vanusepiirang, võib näiteks kunagine õpetaja vabalt töötada abina ja eeldatavasti oskab ta hästi lasteaiaõpetajagi tööd.



Mida ütlete resümeeks?


Inimene on oma ameti ise valinud, ühes võimalustega, mida pakub lasteaed. Kurtmiste põhjal tundub tõesti, et õiged kokkulepped on jäänud tegemata, tööülesanded lõpuni lahti rääkimata ja mõni õpetaja abi kipub end samastama abiõpetajaga. Ilmselt vajavad õpetaja abi ja abiõpetaja ameti erinevused lasteaedades senisest põhjalikumat selgitust. Pärnu linnavalitsus plaanib õpetaja abidele detsembris infopäeva.

Märksõnad

Tagasi üles