Läänes arvatakse sõna “tantra” sageli seksi ja naudingutega tegelemiseks. Missugune on teie vaade?
Mitte ainult läänes. Tantrat on sageli vääriti mõistetud ja sellele on seatud ekslikke ootusi. Tantra on tiibeti budismi vajrajaana õpetuses esitatud teatavate sümbolitega. Piltidel on jumalusi kujutatud mehe-naise ühenduse või väga raevukatena, hoidmas mõõku-nuge. Saamata aru, mis on nende kujutiste tähendus, võidakse õpetusest valesti aru saada. Isegi mõni õpetaja ei saa neist tähendustest hästi aru. Nii mõtleb osa inimesi, et tuleb praktiseerida seksuaalseid naudinguid või et raevuka praktikaga saab oma vaenlasi kahjustada. See kõik on täiesti ekslik.
Enne tantraga tegelemist peaks inimene jõudma väga selgele arusaamisele kõigest olevast, põhjuse-tagajärje seadusest, olendite kannatustest. See pole budistlik uskumus, vaid üldine seaduspära.
Inimene, kes astub kaastunde ja valgustumise teele, peaks seejärel püüdma mõista tühjuse olemust. Tundub ehk esmapilgul keeruline, on see meetod oma meeleplekkide eemaldamiseks. Ei piisa tühjuse intellektuaalsest mõistmisest, vajalik on tühjuse kogemus. Tühjus ei tähenda, et midagi pole olemas, vaid et puudub iseseisev, sõltumatu mina. Mina kogetakse eri põhjuste ja tingimuste koostoimel. Ka tänapäevane kvantfüüsika jõuab tühjuse suhtes arusaamisele, aga see on teoreetiline, otsese kogemuseta.
Kõik ilmneb tühjusest ja kaob tühjusesse. Kujund, mida tantras kasutatakse – mehe ja naise ühendus, esitab sümboolselt ideed, et kõik ilmnev on tühjusest lahutamatu. Peame mõistma seda sümbolit kui meeltesegaduse (viha, hirm, himu ja muud emotsioonid) mittetoimimist tühjuse mõõtmes, selle asemel et luua segadust juurde. Ja siis saame valgustatud.
Kuidas inimesed võiksid jõuda õnneni?
Et tuua õnn oma ellu, peab kõigepealt oma elu hindama, väärtustama. Sul on koht, kus elada, toit, mida süüa, ja seda tuleb hinnata. Rahul olla. Ahnus, kadedus, ihad ja viha on kannatuste põhjused. Arenda inimeste suhtes armastavat kaastunnet. See on lihtne.