Khenchen Gyaltsen Rimpoche: Õnne valem pole keeruline

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Khenchen Gyaltsen Rimpoche.
Khenchen Gyaltsen Rimpoche. Foto: Andres Adamson

Läinud nädalal väisas Pärnut tunnustatud joogi ja kõrge Tiibeti laama Khenchen Konchok Gyaltsen Rimpoche, kes on Tiibeti budismi Drikung Kagyu liini suurim õpetlane ja tõlkinud inglise keelde väga palju filosoofia- ja rituaaltekste, mida kasutavad tuhanded inimesed. Samuti on ta kirjutanud raamatuid ja budistlikke tekste. Pärnut külastas ta teist korda.

Budism on väga vana õpetus. Kas see on asjakohane tänapäevalgi või peaksime uuemaid õpetusi otsima?

Budism kui mõiste on väga sügava tähendusega. Põhiliselt on see seotud üksikisiku elu murede lahendamisega, eriti nende probleemidega, mis seotud meeltega.

Meie meel on väga keeruline nähtus, väga sügav. Lähtudes sellest keerukusest üritab budism leida probleemide põhjusi.

Kui Buddha ligi 2500 aastat tagasi sündis, soovisid inimesed vähendada oma kannatusi. Nagu praegugi. Kannatuste põhjused olid siis enam-vähem samad mis nüüdki. Loomulikult on tehnoloogia ja teadus arenenud, selle tulemusel luuakse asju, mis elu paremaks muudavad. Ent inimeses pole suurt midagi muutunud. Ning budism õpetab jätkuvalt, kuidas kannatusi vähendada. Samuti on ikka needsamad neli elementi – õhk, tuli, vesi ja maa –, millest kõiksus, inimene sealhulgas, koosneb.

Tänapäeval on meil tohutu palju raamatuid kõige, kaasa arvatud vaimsete õpetuste kohta. Kas meil on üldse enam tarvis elavat õpetajat?

Sedasordi asjade nagu teaduse ja tehnoloogia või matemaatika õppimiseks pole ehk õpetajat nii väga vaja. Need on selgelt esitatud. Budism puudutab teemasid, nagu inimese kogemus. See pole nii selge teema ja vajab õpetajat, kes on õppinud ja praktiseerinud.

Tiibeti budismi kutsutakse sageli tantristlikuks. Mida see tähendab?

Tantrismil on mitu tähendust. Tantra on osa Buddha õpetusest. See tähendab jätkuvust: sa pole kunagi lahus meelte süvaolemuse kirkast tühjusest. Tantra praktikad on meetodid, et kõrvaldada kõik meelepetted ja kogeda oma sügavamat loomust vahetult. Sellist praktikat kutsutakse tantraks.

Läänes arvatakse sõna “tantra” sageli seksi ja naudingutega tegelemiseks. Missugune on teie vaade?

Mitte ainult läänes. Tantrat on sageli vääriti mõistetud ja sellele on seatud ekslikke ootusi. Tantra on tiibeti budismi vajrajaana õpetuses esitatud teatavate sümbolitega. Piltidel on jumalusi kujutatud mehe-naise ühenduse või väga raevukatena, hoidmas mõõku-nuge. Saamata aru, mis on nende kujutiste tähendus, võidakse õpetusest valesti aru saada. Isegi mõni õpetaja ei saa neist tähendustest hästi aru. Nii mõtleb osa inimesi, et tuleb praktiseerida seksuaalseid naudinguid või et raevuka praktikaga saab oma vaenlasi kahjustada. See kõik on täiesti ekslik.

Enne tantraga tegelemist peaks inimene jõudma väga selgele arusaamisele kõigest olevast, põhjuse-tagajärje seadusest, olendite kannatustest. See pole budistlik uskumus, vaid üldine seaduspära.

Inimene, kes astub kaastunde ja valgustumise teele, peaks seejärel püüdma mõista tühjuse olemust. Tundub ehk esmapilgul keeruline, on see meetod oma meeleplekkide eemaldamiseks. Ei piisa tühjuse intellektuaalsest mõistmisest, vajalik on tühjuse kogemus. Tühjus ei tähenda, et midagi pole olemas, vaid et puudub iseseisev, sõltumatu mina. Mina kogetakse eri põhjuste ja tingimuste koostoimel. Ka tänapäevane kvantfüüsika jõuab tühjuse suhtes arusaamisele, aga see on teoreetiline, otsese kogemuseta.

Kõik ilmneb tühjusest ja kaob tühjusesse. Kujund, mida tantras kasutatakse – mehe ja naise ühendus, esitab sümboolselt ideed, et kõik ilmnev on tühjusest lahutamatu. Peame mõistma seda sümbolit kui meeltesegaduse (viha, hirm, himu ja muud emotsioonid) mittetoimimist tühjuse mõõtmes, selle asemel et luua segadust juurde. Ja siis saame valgustatud.

Kuidas inimesed võiksid jõuda õnneni?

Et tuua õnn oma ellu, peab kõigepealt oma elu hindama, väärtustama. Sul on koht, kus elada, toit, mida süüa, ja seda tuleb hinnata. Rahul olla. Ahnus, kadedus, ihad ja viha on kannatuste põhjused. Arenda inimeste suhtes armastavat kaastunnet. See on lihtne.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles