Kvalifikatsioonilõhe süvenemine maa- ja linnakoolide õpetajate vahel tähendaks paratamatult suurt hariduslikku kihistumistki. "Lõpuks võime jõuda olukorrani, kus lapsevanemad sõidavad kodulähedasest koolist mööda ja viivad lapsed head haridust andvasse, kuigi kaugemal asuvasse kooli," selgitas Kindsiko.
Eesti maakoolide tuleviku vaates parim on kogukonnaõpetaja stsenaarium, kus õpetajad on välja kasvanud kohalikust kogukonnast. Tänu õpetajakoolituse kättesaadavusele kodukoha lähistel või tsükli- ja kaugõppele ei ole tulevased pedagoogid sunnitud kolima Tallinna või Tartusse. See tähendab, et maapiirkonnad ei kaota noori õpetajaid keskustele, kuhu pereloomise eas õppurid sageli paikseks jäävad. Koolid paiknevad selle stsenaariumi puhul energiasäästlikes kogukonnamajades, kus asub mitu kogukonnale vajalikku teenust. Näiteks teenindab kogukonnamaja raamatukogu nii koolilapsi kui eakaid, seminari- ja kultuuriruumid võõrustavad külapidusid ja laste lõpuaktusi, ent ruumid on väljaüüritavad, et kogukonnamaja saaks lisatulu teenida.
"Tähtis küsimus on ka see, kas ühe kohaliku omavalitsuse kõigis seitsmes koolimajas peab olema eraldi loodusainete klass, keemialabor, robootikaklass. Enamasti on need kaunis tagasihoidlikult varustatud. Kui iga kogukonnamaja oleks spetsialiseerunud, tekiks koolide vahel koostöö," ütles Kindsiko.
Arenguseire keskuse uurimissuuna "Õpetajate järelkasvu tulevik" raames valminud õpetajate järelkasvu stsenaariumid ei ole siiski lahendused praegustele probleemidele, vaid on loodud, et mõista, mis saab siis, kui üks või teine trend süveneb. "Kui mõni stsenaarium tundub ehmatav või koguni vastumeelne, tasub mõelda, kuidas seda vältida," rõhutas Kindsiko.