Kuigi Pärnu linnas on väljastatud kehtivaid taksoveolube 163, leidub kesklinnas vaid mõniteist taksoseisukohta, mistõttu taksodel pole öösel kuskil kundesid oodata ja see on ajanud sohvrid tagajalgele.
Taksojuhte häirib seisukohtade nappus
E-Takso tundmatuks jääda soovinud sohver rääkis Pärnu Postimehele, et kui enne sai veel kuidagi hakkama, siis eriti hulluks läks olukord paar nädalat enne jõule.
“Seisime kaks aastat Rüütli platsi kõrval, aga tegu on ühesuunalise tänavaga, mille otsas on peatumise/parkimise keelu märk,” selgitas juht. “Teenindasime sealt järjekorras nii öölokaali Kassa kui Mirage’i klubi. Kaks aastat ei seganud me kedagi ja siis tuli ühtäkki politsei ja ajas meid sealt ära. Öeldi, et peame seisma tänava vasakul pool parkivate autode vahel.”
Soovib taksodele erireegleid
Juhi teada on taksodel soovitatud seista näiteks Hommiku tänaval puhveti A.P.T.E.K. kõrval või Mirage’i ees parklas.
Olukorra muudab taksojuhi väitel aga keeruliseks see, et seal võivad seista kõik ülejäänud autodki ja kuna ööseks jäetakse tänavale või parklasse rohkem sõidukeid, ei mahu taksod sinna või peavad parkima teiste autode vahel, kus omakorda ei pruugi klientidele silma hakata.
“Linna heakorralegi oleks ju hea, kui purjus inimene tuleb öösel klubist ja saab astuda otse taksosse, selle asemel et hakata seda kuskilt eemalt otsima,” leidis juht.
Sohver, kes enda kinnitusel on asja uurinud linnavalitsuseski, pakkus välja, et eelnimetatud kohtadesse võiks paigutada lisatahvlid, mis lubavad taksodel peatuda Rüütli tänaval näiteks 23–6. Samal ajal oleks klubide vahelisel alal ja Hommiku tänaval kõigile ülejäänud sõidukitele parkimine keelatud.
Taksojuhi arvates leevendaks see märgatavalt kesklinnas taksopeatuskohtade puudust.
Pärnu linnavalitsuse pressiesindaja Anu Juurma-Saksa kinnitusel on Rüütli-Aia-Hommiku piirkonnas kokku 16 taksokohta, mis on mõeldud vaid taksodele ja kus muud liiklejad parkida ei tohi.
“Samal ajal peab taksojuht täitma liikluseeskirja ega tohi peatuda-parkida selleks mitte ette nähtud kohas,” kommenteeris pressiesindaja Rüütlis juhtunut.
Pärnu politseijaoskonna patrulli- ja liiklusjärelevalvetalituse juhi Sander Peremehe kinnituselgi kehtib liiklusseadus kõigile võrdselt ja taksojuhid pole ses suhtes erand. „Liiklejate tähelepanu suunamine liiklusseaduse täitmisele on politsei igapäevane töö ja eesmärk pole seejuures kedagi karistada, vaid suurendada turvalisust,” ütles ta.
Liikluskorralduse kohta märkis Peremees, et taksojuhtide esindajad ja omavalitsus peaksid omavahel kokku leppima, et lahendada olukord kõiki asjaosalisi rahuldavalt. “Selge on see, et kehtivat liikluskorraldust eirates ja seadust rikkudes senine seis jätkuda ei saa,“ lisas ta.
Juurma-Saksa teatel tutvusid linnavalitsuse liikmed taksondusega kesklinnas möödunud aasta lõpus ja neil on mõtteid, kuidas olukorda parandada.
Probleem on ülelinnaline
Pärnu Takso juhatuse liikme Edgar Põldme andmeil ei puuduta taksokohtade põud Pärnus sugugi üksnes kesklinna.
“Kesklinnas võiks kindlasti kohti rohkem olla, kuid mujal linnas jääb neid millegipärast kogu aeg vähemaks,” ütles Põldme. “Näiteks oli Raba tänaval koht, seal võeti märk maha. Millegipärast kaotati kohad ära kunagise Mai keskuse juurest. Jannseni tänava peatus liigub muudkui edasi ja on varsti vaata et Vana-Pärnu silla juures. Nii küll ei sobi ju.”
Põldme märkis, et dispetšeriga töötajatel on selles suhtes lihtsam, kuna dispetšer saadab väljakutsele alati kõige lähemal asuva auto.
“Õnneks ei keela seadus meil seista, kus tahame, ja ei ole mina veel kuulnud, et keegi oleks Pärnus takso kuskilt ära ajanud,” rääkis mees. “Aga eks ikka eelistata kohti, kus käib inimesi. Ja paratamatult jääb kitsaks, sest taksosid on Pärnus tõesti palju. Aga selle vastu pole midagi parata, sest üle 50 aasta vanale roolikeerajale Pärnus naljalt tööd ei pakuta. Nii ei jäägi muud üle, kui taksojuhina õnne proovida.”
Veel üks anonüümsust palunud Pärnu taksojuht lisas, et enamasti seisavadki taksod seal, kus heaks arvavad, kuni neid ära ei aeta, sest taksokohti napib.
“Taksopeatused tehakse ju enamasti kuskile mõttetusse kohta, kus inimesi ei liigu,” kurjustas taksojuht. “Näiteks tehti peatus Kuldse Kodu juurde. Sinna, kus neid vaja oleks, seisukohti tehtud ei ole. Mul ei ole mingit mõtet seista Pärnu hotelli ees, kui inimesed käivad Rüütli tänaval. Klubi juurde pääsenud taksol on ju selge konkurentsieelis. Kuursaali ees on kaks taksokohta. Aga kui palju masinaid seal öösiti tegelikult seisab?”