Õpilasfirmad teenisid laadal üle 1000 euro

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Sindi gümnaasiumi Ennustuskontori perenaine Melissa Aaslaid meelitas ligi tulevikku teada soovijaid.
Sindi gümnaasiumi Ennustuskontori perenaine Melissa Aaslaid meelitas ligi tulevikku teada soovijaid. Foto: Urmas Luik

Laupäeval kauplesid õpilasfirmad Pärnus Port Artur 2 kaubanduskeskuses laadal “Pärnumaa jõulud 2011”. Oma kaupa pakkus 35 firmat, osales üle 100 noore ja laada kogukäive oli ligemale 1200 eurot.

Õpilasfirmade laat toimub Pärnumaa majandusõpetajate ainesektsiooni algatusel, tänavu saadi kokku kümnendat korda. Peale Pärnumaa noorte osalesid laadal Tallinna, Harjumaa, Paide, Kohila, Haapsalu, Viljandi ja Võrumaa koolid.

Ainesektsiooni esimehe, õpilasfirmade laada projektijuhi Mari Suurvälja sõnade järgi jõudis kõige esimesele laadale vaid seitse õpilasfirmat, tänavu osalenud 35 ettevõtet võib lugeda igati heaks tulemuseks. “Mõnel aastal on kohale tulnud üle 40 firma, aga tänavu tekitab raskusi majandusseis,” rääkis Suurväli. “Kaugemalt tulijatel on paraku suuremad transpordikulud.”

Heas mõttes erand olid laadal Setumaa õpilasfirmad, kes moodustasid kauplejatest ligi kolmandiku. Võrumaa koolides pööratakse majandusõpetusele suurt tähelepanu ja Setumaa valdade liidu kaudu toetab õpilasi Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus.

Osavad taaskasutajad

Tänavusel laadal andsid tooni käsitöö ja taaskasutus. Palju tekstiile olid saanud uue elu kottide, patjade, raamatukaante ja põlledena. Näiteks olid Parksepa keskkooli usinad neiud õmmelnud vanadest teksapaaridest kuumaaluseid ja kotte, kõige uuem toode tekstiilist sõrmus leiutati aga alles mõni päev enne laata.

“Meie firma on hästi noor ja see on meie esimene laat,” rääkis Kristiina Vijard õpilasfirmast MK. “Seni oleme müünud kaupa tuttavatele, plaanime koolis korraldada suurema teksaste kogumise, et rohkem toorainet saada.”

“Nad on tublisti vaeva näinud,” kiitis oma õpilasi Parksepa kooli majandusõpetaja Helje Jaarma. “Meie koolis on õpilasfirmad tegutsenud alates 2004. aastast. Kui majandusõpetuse raames huvilisi tekib ja ideed tulevad, sünnivad ka firmad.”

Parima korduvkasutusliku toote auhinna saanud Tallinna Saksa gümnaasiumi firma New Hand kauples ümberkujundatud vanade rõivastega. “Õmbleme ainult selliseid riideid, mida ise tahaksime kanda, täidame eritellimusi,” kõneles üks noortest disaineritest Agnes Talalaev. “Seni oleme müünud sõpradele ja paljuski käib müük Facebooki kaudu.”

Facebooki nimetasid tähtsa tänapäevase turunduskanalina paljud noored firmajuhid, enamikul õpilasettevõtteist on oma koduleht, samuti levib info hea toote kohta sõpradelt sõpradele.

Isetehtud esemetest olid laadal menukad Haapsalu Wiedemanni gümnaasiumi firma Puidukoda viled, õngekorgid ja kaelakeed, need hinnati tänavusel jõululaadal parimateks toodeteks. Puidukoda on reaalselt tegutsev ettevõte, mille eestvedaja Daniel Rahuvarm kauples oma toodanguga Haapsalus kogu suve.

“Olen teeninud umbes 1500 eurot ja usun, et käsitöölisena suudaksin ennast ära elatada küll,” arvas Rahuvarm, kes pärast kooli lõpetamist loodab edasi õppida Viljandi kultuuriakadeemias käsitööd.

End hingelt relvasepaks nimetav noormees tegi esimesed puidutöökatsetused poisikesena oma kambale nuiasid-vibusid meisterdades. Väikesed omapärase disainiga viled on aidanud Rahuvarmil enda sõnutsi puitmaterjali aina paremini tundma õppida ja kui vahtralauad kevadeks ära kuivavad, jõuavad müügile uued tooted.

Mikitamäe kooli õpilasfirma vahvad “pihubeebid” panid naeratama igaühe, kelle pilk väljapanekul peatus.

Vildist hällides magavad sõrmepikkused tekstiilnukud-talismanid peaksid loojate jutu järgi tuletama kõigile meelde, et Eesti iive vajab tõstmist. Peale selle mõtles see Võrumaa õpilasfirma heategevusele: osa müügist saadud tulust annetavad nad Mikitamäe lasteaiale.

Parima teenuse auhinna pälvinud Sindi gümnaasiumi Ennustuskontor oli hea näide selle kohta, et firmat annab teha mahukate investeeringuteta: võlurikostüümi riietunud Melissa Aaslaid pakkus veeretada täringut ja saada teada, mida toob uus aasta töös ja eraelus.

Turundus aitab Euroopasse

Laadal võis leida häid näiteid koostööst, näiteks innovaatilisima toote auhinna saanud Mikitamäe kooli firma ValgusPaber valmistab huvitava struktuuriga kausse ja valgusteid Räpina paberivabriku tootmisjääkidest.

Suurima läbimüügi auhinna sai Paide gümnaasiumi firma Lusmägi, mis müüb kitarritarvikuid. Hakkajad poisid tellivad kauba Hiinast ja turustavad seda Eesti muusikakauplustes ja otse muusikutele.

“Tahame müüki viia ka mujale Euroopasse, sest tooted on kvaliteetsed,” rääkis Ragnar Lusmägi oma plaanidest. “Paide on nii väike koht, et saame toetuda ainult toodete turustamisele ülejäänud Eestis ja kaugemal.” Peale selle katsetavad noormehed turunduskorraldaja tööd kohalikule bändile esinemiskohti otsides.

Mari Suurvälja väitel iseloomustas tänavust laata mõtteviisi muutus: kui algusaastail püüdsid õpilased kõik oma kätega valmis teha, siis nüüd oskavad nad leida muid mooduseid, avastades, et näiteks pliiatsite valmistamiseks ei pea minema metsa puid maha võtma.

Õpilasfirmade parimad 2011

Parim väljapanek: Chickaz, Pärnu ühisgümnaasium.

Parim müügistrateegia: AV pastakas, Saue gümnaasium.

Parim toode: Puidukoda, Haapsalu Wiedemanni gümnaasium.

Uudseim toode: ValgusPaber, Mikitamäe kool.

Suurim läbimüük: Lusmägi, Paide gümnaasium.

Parim koolikasutuslik toode: Valem, Viljandi maagümnaasium.

Parim korduvkasutuslik toode: New Hand, Tallinna Saksa gümnaasium.

Parim teenus: Ennustuskontor, Sindi gümnaasium.

Aktiivse müügi preemia: MOT, Pärnjõe põhikool.

Ostjate lemmik: Vah-Vah-Vah-Vahva, Sindi gümnaasium.

Port Arturi auhind: Tegude Kalender, Pärnu Raeküla kool.

Märksõnad

Tagasi üles