Video ja galerii ⟩ Pärnu uue autosilla arhitektuurivõistluse võidutööks osutus kahe kaarega rippsild

Pärnu Postimees
Copy

Pärnu kesklinna kavandatava uue autosilla arhitektuurivõistluse võitsid Mari-Liis Vunder, Sandra Vahi, Johannes Heine ja Grete Soosalu ehitusfirmast Fidele OÜ, nende võistlustöö “Luik” kujutab kahe kaarega rippsilda.

Uus autosild hakkab ühendama Ülejõel asuvat Raba tänavat kesklinnas paikneva Lai tänavaga. Laiale tänavale jõuab sillakoridor praeguse politseimaja juures, tulevasel Pargi pikendusel.

Pärnu linnapea Romek Kosenkranius avalikustas Pärnu Raba–Laia tänava silla arhitektuurivõistluse võitjad täna keskpäeval otseülekande vahendusel.

Arhitektuurivõistluse eesmärk oli leida parim arhitektuuri- ja konstruktiivne lahendus Raba–Laia tänava sillale ja sillakoridoriga seotud liiklusele ning külgneva ala maastikuarhitektuurile ja linnaruumilisele lahendusele.

“Arhitektuurivõistlus Pärnu uue silla leidmiseks oli kõrgetasemeline, ideekavandid koostatud professionaalselt. Komisjonil oli päris raske esimese kolme vahel valikut teha. Tänan kõiki osalejaid, kes olid palju vaeva näinud, ja komisjoni liikmeid,” ütles konkursikomisjoni esimees Kosenkranius.

 

Kosenkraniuse sõnul viitab võidutöö ajaloolisele Pärnu sillale, olles samal ajal tänapäevane, elegantse joone ja selge identiteediga. “Silla külgvaade on õhuline ega katkesta vaateid piki jõge. Märkimist väärib sümpaatne valguslahendus,” rääkis ta.

Võidutöö näeb ette kahe kaarega rippsilla ehitamise, selle sildeavad on ligikaudu 130meetrised ja kaarte kõrgus kuni 16 meetrit. Silda kannavad mõlemalt poolt umbes viiekraadise nurga all teraskaared, millele on riputatud sõidu- ja kergliiklusteed, ainult üks silla tugipunkt on plaanitud jõkke.

Kaartevaheline kolmerealine sõidutee on kavandatud teras-raudbetooni komposiitplaadina, kõnni- ja rattateed teraskonsoolidena. “Suurem osa silla elemente valmistatakse tehases ja tarnitakse ehitusplatsile, kus sild monteeritakse ja keevitatakse ajutistel tugedel. Silla vundament ja kaldakonstruktsioonid on ehituses samal ajal, säästes ehitusaega ja mõju Pärnu jõele,” kirjutatakse võidutöös.

Silla kumerad vormid puudutavad maa- ja veepinda kolmes kohas, luues topeltkaarte kujundi. Maismaale toetuvad sillakaared jätkuvad abstraktsel moel jõekallastel, kus “lainetus” kandub edasi maastikuelementidesse, mis on näiteks kaldteed, trepid, eralduspiirded, pingid.

“Õhtuhämaruses mõjub sild kui hele lainetus. Selle joonistavad välja kaks eri kõrgusel valgustite joont. Ülemine valgusrida järgib sillakaarte alläärt, valgustades nii üles kui alla. Alumine valgusrida jääb sillapiirde käsipuu alla, valgustades kergliiklejate teed ja andes öisele dünaamilisele siluetile läbiva toetava joone,” kirjeldavad Vunder, Vahi, Heine ja Soosalu.

Jalakäijad ja ratturid pääsevad sillale treppidest ja piki silda kulgevatelt kaldteedelt. Silla keskel ja mõlemas otsas muutub kergliiklustee laiemaks ja loob võimaluse peatumiseks.

Sild on oluline ühendus Rääma ja Ülejõe elurajooni ning linnakeskuse vahel. Kui autoliiklus suundub kiirelt Raba tänavale ja edasi eri kvartalitesse, siis sillalt maha tulevad kõnni- ja kergliiklusteed sulanduvad paremkalda rajavõrgustikku.

“See kõnni- ja rattateede võrk on justkui inimvoolu jõedelta, kus kesklinnast tulijad suunatakse rahulikult kas Rääma linnaosa väiketänavatele või paralleelselt jõega kulgevale tervisespordirajale,” kirjutatakse võidutöös.

Pärnu uue autosilla arhitektuurivõistluse tulemused

Esikoht: võistlustöö „Luik”. Autorid Mari-Liis Vunder, Sandra Vahi, Johannes Heine ja Grete Soosalu (Fidele OÜ). Preemia 12 000 eurot.

Pärnu kolmanda silla kavand Luik.
Pärnu kolmanda silla kavand Luik. Foto: Fidele OÜ

Teine koht: võistlustöö „Kawa“. Autorid Andres Lember ja Andreas Papp (OÜ Male Maja). Preemia 8000 eurot.

Pärnu kolmanda silla kavand Kawa.
Pärnu kolmanda silla kavand Kawa. Foto: Male Maja OÜ

Kolmas koht: võistlustöö „Viiv“. Autorid Karli Luik, Johan Tali, Harri Kaplan, Heidi Urb ja Ivo Roolaht (OÜ Molumba). Preemia 6000 eurot.

Pärnu kolmanda silla kavand "Viiv".
Pärnu kolmanda silla kavand "Viiv". Foto: Molumba OÜ

Ergutusauhind: võistlustöö „Sillaallee“. Autorid Madis Eek, Ander Roosipuu ja Juhan Teppart (arhitektuuribüroo Eek&Mutso OÜ). Preemia 3000 eurot.

Pärnu kolmanda silla kavand "Sillaallee".
Pärnu kolmanda silla kavand "Sillaallee". Foto: Arhitektuuribüroo Eek & Mutso OÜ

Ergutusauhind: võistlustöö „Silmus“- Autorid Rasa Gravite, Zane Kalnina, Viesturs Dille, Valdis Linde, Janis Lielmanis, Karlis Lauders, Rita Laudere, Girts Škupelis ja Tõnu Laanemäe (SIA Lauder Architects ja Symptom Arhitekt OÜ).

Pärnu kolmanda silla kavand Silmus.
Pärnu kolmanda silla kavand Silmus. Foto: Lauder Architects SIA ja Symptom Arhitekt OÜ

Andmed: Pärnu linnavalitsus

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles