Lindi kalasadamas jälgsid eile poole kahe paiku pärastlõunal kohalolijad, kuidas kailt kerkib õhku ligi kaheksatonnine kakuam Mare ja laskub hääletult vette, see oli OÜ Eesti Kraanavabriku paigaldatud sammaskonsoolkraana esimene avalik tööproov.
Lindi uuenevas kalasadamas avati kraana
Enne seda, kui kraanavabriku hooldusjuht Raido Arro juhtimispuldi enda kätte võttis ja aplausiga lõppenud etteaste lõppes, lõikasid lindi läbi Audru vallavanem Siim Suursild, MTÜ Liivi Lahe Kalanduskogu tegevjuht Esta Tamm, MTÜ Lindi Sadamaarenduse juhatuse liige Aare Jürgenson ja 20 aastat tagasi asutatud OÜ Eesti Kraanavabriku tegevdirektor Jaanus Uussalu.
Kohalik algatus
“Teeb rõõmu, et riik ja omavalitsused on asunud aktiivselt välja arendama ääremaid ja väikesadamaid,” nentis Uussalu tervituskõnes. “Kuid algatusest algab kõik ja tunnustamisväärne on see, mida kohalik kogukond ja kalurid on suutnud lühikese ajaga siin teha, kuigi tellimus ei olnud kergete killast, oli koostöö hea ja väikesadamate juhtidel soovitan eeskuju võtta Audru vallast.”
Öelduga pidas Uussalu silmas tehtud ja jätkuvaid töid Lindi kalasadamas, kus kaipealse kordategemise järel jätkub kala vastuvõtu hoone ja kuuride renoveerimine, piirdeaia paigaldamine, tolmuvaba teekatte ehitamine.
OÜ Eesti Kraanavabriku tänukirja pälvisid hea koostöö eest kraana paigaldamisel MTÜ Lindi Sadamaarendus ja külaelu arendamise ja innovaatiliste projektide toetamise eest Audru vallavalitsus.
Loovat lähenemist ja ettevõtlikkust on silmaga näha, sest Pärnu lahe lainete uhtuda väikese Lindi rannaküla sadamas mõjub meenutus möödanikust nagu halb unenägu. Sellest virguja ei näe enam purunenud raudbetoonplaate, paljastunud armatuurterast ja ligemale tonnise kandejõuga tõstepoomi ega jälgegi 2005. aasta jaanuaritormi järgsest hädaremondist.
Audru valla ja TÜ Lindi Sadama omandis sadamas algasid uuendustööd sügisel. Hüdrotehniliste rajatiste ehitamisele ja remontimisele spetsialiseerunud OÜ Hüdromel jõudis enne talve teha kaikindlustustööd vee all ja kaldapealsel ning valada umbes 50 tonni betoonalust paigaldatava kraana tarvis. Lume sulades jõudis aeg teekatteni.
Kutseliste kalurite kasutuses 170 meetri pikkuse kalapaatide sildumiskaiga sadama uuendustööd tellis MTÜ Lindi Sadamaarendus. Vajalik raha, 149 300 eurot, saadi Euroopa kalandusfondist aastate 2007-2013 rakenduskava meetmest “Kalanduspiirkondade säästev areng”. Sellele lisandub omaosalus.
“Oleksime saanud vanade paatide ja aukus kaidega kala kaldale, aga see mugavus ja rahulolu kaalub tehtu üle,” mainis MTÜ Lindi Sadamaarenduse juhatuse liige, kohalik kalur Aare Jürgenson.
Pärnumaa ligemale 360 kutselise kaluri eestkõneleja Arne Taggo ütles, et Euroopa kalandusfondi rahaga on tehtud vajalikke töid Lindi kõrval mitmes väikesadamas, näiteks Lius, Laos, Juhetal, Võistes, Jaagupis, Suarus. Oma raha kaluritel betooni ja rauda panna ei jätku, seega on toetuseurod vajalikud, sest viimati umbes 40 aastat tagasi põhjalikku remonti näinud kalasadamad on amortiseerunud.
Vajalik abiline
“Lindi on Pärnumaa väikesadamate esimene pääsuke, kus kalurid ise initsiatiivi näitasid, esimeses etapis on nad korda saanud kai ja valminud on kraana, teises etapis jõuavad hooned järele,” märkis maavanem Andres Metsoja.
Kraanavabriku tegevdirektor märkis, et samasugused kraanad nagu Lindil on varem paigaldatud näiteks Ida-Virumaal Kulgu sadamasse ja Narva jõesadamasse.
Lindi sadamas eile käiku lastud sammaskonsoolkraana tõstejõud on kümme tonni, tõstekõrgus 8,5 ja nooleulatus viis meetrit.
Lindi sadama kraana on projekteeritud ja varustatud lisaseadmetega nimelt selle sadama vajadusi silmas pidades.
“Kraanade ehitus ja paigaldus eeldab alati projektijuhtimist, sest tingimused on erinevad ja tihti seotud muu ehitustegevusega objektil. Lindi sadamas valas ehitaja eelnevalt ka vundamenti, nii et siin ulatus kogu tarneaeg alates tellimisest kuni üleandmiseni ligi kümne nädalani,” selgitas Uussalu.
Uussalu jutu järgi saab kõnealuse kraanaga tõsta vette ja veest välja kuni kümnetonniseid väikelaevu, tõsta lasti ujuvvahenditele ja tagasi. Hõlbustatud on väikelaevade kontrollimine ja kiirremont.
Lindi sadama kraana eelistena nimetas tegevdirektor ilmastikukindlust, väikesi remondi- ja opereerimise kulusid, tugevat ja lihtsat konstruktsiooni, madalat mürataset ja lekkeohu puudumist ning sedagi, et ehitis võtab vähe ruumi, sest selle vundament koos poldikehaga asub maa sees.
Lindi kalasadam
* Asub Audru vallas Lindi külas Pärnu lahe ääres ja on kasutatav jäävabal ajal.
* Omanikud on TÜ Lindi Sadam ja Audru vald.
* Territoorium on 15 413 ja akvatoorium 29 200 ruutmeetrit.
* Kalapaatide sildumiskai on 170 meetrit pikk.
* Sadamat kasutab ligi 40 kutselist kalurit.
* Sadama uuendustööd tellis MTÜ Lindi Sadamaarendus.
* Renoveerimise raha sai arendaja Eurooopa kalandusfondi aastaid 2007-2013 hõlmava rakenduskava “Kalanduspiirkondade säästev areng” meetmest, eraldatud 149 300 eurole lisandub omaosalus.
* OÜ Eesti Kraanavabriku valmistatud sammaskonsoolkraanaga saab tõsta kuni kümnetonniseid raskusi, näiteks väikelaevu vette ja veest välja.
Andmed: Pärnu Postimees