Õpilaste tasuta bussisõitu pooldab 1000 inimest

Teet Roosaar
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Õpilaste tasuta bussisõidul on nii poolt- kui vastuargumente.
Õpilaste tasuta bussisõidul on nii poolt- kui vastuargumente. Foto: Ants Liigus

Keskerakond kavatseb neljapäeval Pärnu linnavolikogule üle anda 1000 allkirjaga pöördumise, milles soovitakse õpilastele tasuta sõiduõigust Pärnu linnabussides, seni on selline õigus paljulapselistel peredel ja eakatel.

Allkirjade kogumise algatas grupp noori, keda juhib Keskerakonna Pärnu noortekogu esimees Kätlin Joala. Eilseks oli allkirju kogutud 1002.

Keskerakonna abil kuuldavaks

Joala sõnutsi ei esinda ta selles aktsioonis erakonna noortekogu, vaid aktiivsetest noortest koosnevat tutvuskonda, kellele Keskerakond on vaid väljund oma mõtete kuuldavaks tegemiseks. Keskerakonna noorteorganisatsiooni juhtimine on tema ütlust mööda isegi veidi soiku jäänud, sest põhienergia kulub õpilaste tasuta bussisõidu eest võitlemiseks.

“Meid ei võta keegi muidu kuulda,” selgitas Joala allkirjalehtede Keskerakonna kätte andmist, et see pöördumise volikogule annaks. “Tegelikult peaks linnavalitsus esindama kõiki inimesi, mitte üksnes poliitikuid.”

Joala jutu järgi kogus õpilaste tasuta sõiduõigust soovivale pöördumisele allkirju paarkümmend õpilast ja allkirjalehtedel on esindatud kõik Pärnu koolid. Allkirjade kogumise algatanud 15 noorest tutvuskond on kasvanud 35 inimeseni, kellest üksnes neli-viis kuuluvad Keskerakonda.

Linnapea Toomas Kivimägi on Joalat nimetanud 27aastaseks kesknooreks Tallinnast. Tegelikult on Joala 29aastane ning elab ja õpib Pärnus. Tallinnaga seovad teda vaid õpingud.

35 inimesega seltskond, keda Joala kutsub aktiivseteks Pärnu noorteks, on Joala sõnutsi enamasti vanuses 15-18. On ka neid, kel kool juba seljataga.

Linnapeaga ei õnnestu kokku saada

Joalat hämmastab, et linnapea niivõrd palju inimeste tahteavalduse kohe erakondliku sildi külge riputab ega ole valmis isegi noortega kohtuma. “Oleme korduvalt helistanud linnavalitsusse, et leppida kokku kokkusaamine, siiani pole see õnnestunud,” rääkis ta.

Noorte pöördumisest lähtudes on Keskerakond esitanud Pärnu linnavolikogule eelnõu kehtestada Pärnu linnabussides üldhariduskoolides ja kutseõppeasutustes õppivate õpilaste tasuta sõidu õigus. Eelnõu on kavas arutada neljapäevasel istungil, detsembris blokeeris majanduskomisjon selle volikogu istungil arutamise.

Eelnõu seletuskirjas toodud arvestuste kohaselt maksaks õpilaste tasuta bussisõit ligi 3,8 miljonit krooni. Kolm miljonit krooni aastas laekub õpilaste kuukaartide ja 0,8 miljonit üksikpiletite müügist. Keskerakond teeb ettepaneku katta tulude kahanemine valitsemiskulude vähendamise ja muude ümbertõstmiste arvelt.

Raha on niigi vähe

Tulude vähendamine ei meeldi Pärnu võimuliidule, sest linna majanduslik olukord on niigi pingeline. “Linnaliinide veokulud on 50 miljonit, millest piletimüügist laekub 20 miljonit. 30 miljoni krooniga doteerib linn nii või naa ühistransporti, sealhulgas õpilaste sõitu,” rääkis Kivimägi.

Õpilaste kuukaart maksab praegu 5.11 eurot ehk 80 krooni, üksikpilet 32 eurosenti ehk viis krooni. Pensionäride kuukaart maksab 6.39 eurot ehk 100 krooni, üksikpileti hind on õpilase piletiga võrdne ning 70. eluaastast on sõit tasuta.

Tasuta bussisõitu soovivad õpilased põhjendavad seda perede raske majandusliku olukorraga. Joala küsib: miks paljud vaesemad vallad võimaldavad oma lastele tasuta koolitranspordi, linn aga oma lastele mitte? Peale selle aitaksid ühistranspordisoodustused vähendada autoga sõitmist.

Kivimägi väitel saaks 90 protsenti õpilastest ka jala koolis käia. Abilinnapea Romek Kosenkranius lisas, et maalaps saab tasuta kooli ja kodu vahet sõita, ent näiteks Raeküla koolis õppiv Uulu laps peab Raekülast kesklinna sõitmiseks ikkagi pileti ostma. “Kuidas me anname linnalapsele näiteks ühe peatusevahe tasuta sõidu õiguse?” küsis Kosenkranius.

Keskerakonna Pärnu linnaorganisatsiooni esimehe Mart Viisitamme sõnutsi läheks selline registreerimine kallimaks kui soodustus ise. “Laps võiks linnas vabalt ringi liikuda, huviringidest osa võtta,” põhjendas ta.

Selline mõte on Kosenkraniusele vastukarva. “Niigi kurdavad vanemad inimesed, et õpilased täidavad vaba aega bussis,” lausus ta.

“Kui Edgar Savisaar sellise asja kehtestab, oleme valmis kaaluma,” lubas Kivimägi. “Kivimägi peaks mõtlema Pärnu, mitte Tallinna peale,” pareeris Joala. Ühe laua taga pole neil seni õnnestunud väidelda.

Märksõnad

Tagasi üles