Tüüpjuhul jätab turvavöö kinnitamata semudega autosse istunud noor mees, seevastu pereinimesed jälgivad enamasti hoolsalt, et kõigil oleks vöö peal.
Turvavöö päästab valust
Selgitamaks, kui tähtis on auto tagaistmel turvavöö kinnitada, algatas maanteeamet koos politsei- ja piirivalveametiga kampaania “Kinnita tagaistmel turvavöö. Alati!”.
Uuringute andmetel kinnitab turvavöö ligi 90 protsenti sõidukijuhtidest ja esiistmel sõitjatest, kuid tagaistmel teeb seda vaid 60 protsenti sõitjatest.
Tihti õigustatakse turvavöö kinni panemata jätmist, et sõidetakse linnakiirusel väike jupp maad. “Näiteks vanemad põhjendavad lapse lahtijätmist sellega, et viivad ta ligidale lasteaeda. Et sõidetakse ettevaatlikult ja nii lühikese maa peal ei saa midagi halba juhtuda,” rääkis maanteeameti liikluskasvatuse talituse juhataja Urve Sellenberg. “Jah, ei pruugigi juhtuda avariid, kuid isegi 40ga sõites saab kinnitamata laps järsul pidurdamisel väga haiget.”
Pärnu politseijaoskonna ametnikud kontrollisid läinud nädalal Pärnu ja maakonna lasteaedade juures 93 auto turvavarustuse kasutamist ning avastasid 14 rikkumist.
Pärnu politseijaoskonna noorsoopolitsei juht Karin Uibo rääkis, et linnakiirusel toimuva kokkupõrke tagajärjed on võrreldavad viiendalt korruselt asfaldile kukkumisega. “Täiskasvanu ei suuda ennast kätega paigal hoida juba kiirusel seitse kilomeetrit tunnis toimuval kokkupõrkel,” hoiatas ta. “Süles istuva lapse mass võib kokkupõrkel küündida üle tonni.”
Sõidu- või pakiautos sõites hukkus eelmisel aastal Eestis liiklusõnnetustes 44 ja sai vigastada 606 inimest, neist kolmandikul oli turvavöö kinnitamata. “Kui need inimesed olnuks turvavööga kinnitatud, võinuks säästa umbes kümne elu ja kindlasti oleks kannatanutel vigastuse aste olnud väiksem,” rõhutas Sellenberg. “Turvavöö ei hoia õnnetust ära, aga vigastus võib olla kergem.”