Kelmid pommitavad inimesi taas petukõnedega

Copy
Petukõnede arv on kasvanud.
Petukõnede arv on kasvanud. Foto: Marko Saarm

Telia teatel on viimasel ajal taas sagenenud juhtumid, kus võõralt numbrilt helistajad püüavad valede abil kätte saada inimeste isikuandmeid või ligipääsu ohvri rahale.

Praegust petukõnede lainet iseloomustab see, et kõne tuleks justkui kohalikult numbrilt, kuid tegelikult helistatakse välismaalt. Juhul kui kõnele jääb vastamata ja sellele hiljem tagasi helistada, võtab vastu aga numbri tegelik omanik Eestis, kellel pole aimugi, et tema numbrit on kasutatud petuskeemis.

Nimelt võimaldab tänapäeva tehnoloogia telefoninumbritega manipuleerida. See tähendab, et ka välismaalt helistaja saab oma telefoninumbri maskeerida selle riigi numbriks, kuhu ta helistab. Nii püüavad petturid jätta mulje, nagu oleks tegu koduriigist tuleva kõnega, et kõne vastuvõtjat eksitada ja tema valvsust kahandada.

Telefoninumbriga manipuleerimine on petturite kattevari, kuna helistaja jutt reedab tavaliselt tema kavatsused. Petukõnede eesmärk on saada ligi inimese isikuandmetele, krediitkaardi andmetele või pangakontole või mõjutada ohvrit ise raha üle kandma.

Telia riskijuhi Andreas Meistri sõnutsi ei palu Telia ega ükski endast lugupidav ettevõte kunagi oma klientidel ei e-kirja, SMSi ega telefonikõne teel oma krediitkaardi andmeid jagada või kuskile sisestada, samuti ei soovitata oma telefoni või arvutisse tundmatut tarkvara paigaldada.

«Kõik sellised juhtumid, kus inimesel palutakse telefonikõne ajal või SMSi teavituses oma krediitkaardi andmeid kuhugi sisestada ning kontrollimiseks jagada või kui palutakse oma seadmesse paigaldada tundmatut tarkvara ning seejärel osutatud «teenuse» eest tasumiseks sisse logida internetipanka, on üldjuhul pettused ning sellisel moel annavad inimesed petturitele ligipääsu oma kontodele,» hoiatas Meister. 

Ühtlasi tuletas Meister meelde, et Telia võtab oma klientidega tavaliselt ühendust teenindusnumbri 123 või 1551 (ärikliendid) kaudu.

«Soovitame kõigil, kes saavad eelmainitud tunnustele vastavaid telefonikõnesid, need katkestada, võimaluse korral see telefoninumber blokeerida ning edastada info kahtlase numbri ja kõne aja kohta oma teenusepakkujale. Seejärel saavad sideteenuse operaatorid võimaliku petukõnede algallika blokeerida,» selgitas Meister.

Tagasi üles